דברי הסבר לנאשם בתעבורה



הקדמה

תיקי תעבורה מתייחסים למגוון עבירות החל מעבירות חניה הגוררות תשלום קנס בלבד ועד עבירות חמורות כגון גרימת מוות. סדרי הדין בעבירות קלות שונים מסדרי הדין בעבירות חמורות. המידע שלהלן ניתן באופן כללי אינו בא במקום החוק והתקנות ואינו בא להחליף יעוץ משפטי ספציפי בכל מקרה ומקרה.



ברירת משפט

בעבירות קלות כגון עבירות חניה ועבירות קלות אחרות, בהן: דוחו"ת חניה, עבירות מהירות מסויימות המשתנות בהתאם לסוג הכביש (מהיר, בינעירוני, עירוני) המותרות, נמסר לנאשם טופס הודעת תשלום קנס. בהודעה מפורטת העבירה ושיעור הקנס שנקבע.


את הקנס יש לשלם תך ‏90 ימים, אלא אם מקבל ההודעה יודיע בתוך ‏90 ימים שברצונו להישפט על העבירה, או שהגיש למשטרה בקשה לביטול הקנס תוך ‏30 ימים.
למשטרה אין סמכות לבטל או להפחית קנס כלשהוא. עם זאת קיימת אפשרות לפנות בבקשה לראש לשכת התנועה, משטרת ישראל באותו אזור בו נעברה העבירה, להמיר הדו"ח האזהרה או גניזתו מעילה אחרת. בכל מקרה על הנאשם להקפיד שלא יפוג המועד לתשלום הקנס.
הבקשה תוגש על גבי הספח הנועד לכך הצמוד לדו"ח ותשלח בדואר רשום. רצוי לשמור על צילום של הבקשה ושובר המשלוח בדואר רשום.

אם לא שולם הקנס תוך ‏90 ימים ולא נתבקש משפט יש לשלם קנס מוגדל ( קנס מקורי + 50% תוספת)* ואח"כ ממשיך הקנס לגדול בשל תוספת פיגורים, אחת לשישה חודשים וחידוש רשיונו של הנהג יעוכב במשרד הרישוי עד לפירעון הקנס במלואו. יש לזכור כי בקשה לביטול הקנס אינה מעכבת הגדלתו אם הבקשה אינה מתקבלת.
אם נדחתה הבקשה לביטול הקנס אפשר עדיין לבקש להישפט תוך ‏30 יום. בד"כ נשלחת לאחר תשובות ראש לשכת התנועה, הודעת קנס מוגדלת* ובה כלולה בקשה להישפט למי שיבחר לבקש משפט.

מי שלא שילם את הקנס בזמן, יכול לבקש פטור מתשלום כפל קנס והתוספות אם לא קיבל את הודעת התשלום, או שהיה בחו"ל או במילואים, או שהייתה תקלה שמקורה ברשויות המדינה. הבקשה מוגשת למשטרה המטה הארצי, מענ"א, ירושלים בכתב ויש לצרך תצהיר והמסמכים הרלוונטים לאימות העובדות.

שילם אדם את הקנס, רואים אותו כאילו הודה באשמה, הורשע ונשא את עונשו. אם נקבע לעבירה חיוב בנקודות, יחוייב בהן הנאשם. חשוב לשמור על הקבלה למקרה של בירור.

מי שהודיע כי ברצונו להישפט על העבירה, תשלח לו הזמנה למשפט תוך שנה. אם יורשע בבית המשפט על העבירה לא יפחת הקנס מסכום הקנס המקורי אלא במקרים מיוחדים.



חזקת מסירה בעבירות קנס

בעבירות חניה, הצמדה של ההודעה על תשלום קנס לרכב אינה דורשת ציון שם בעל הרכב אלא די במספר הרכב בלבד. אם לא שולם
הקנס במועד ולא הוגשה בקשה להישפט תישלח לבעל הרכב הודעה חדשה לתשלום הקנס.

ההזמנה או ההודעה לתשלום קנס בעבירות קנס נשלחת בדואר רשום ורואים אותה כאילו נמסרה כדין, בתום ‏15 יום מיום המשלוח, גם כאשר אין חתימה של הנמען על אישור המסירה, אלא אם הוכיח הנמען שלא קיבל את ההזמנה מסיבות שאינן תלויות בו ולא משום שנמנע מלקבלה.



הזמנה לדין - כללי

הזמנה לדין היא הזמנה להתייצב למשפט ביום ובשעה שנקבעה. ההזמנה נשלחת בדואר רשום עם אישור מסירה, הנמען חותם על אישור המסירה והאישור חוזר לתיק.
גם שוטר, פקיד או שליח בית המשפט יכול למסור הזמנות. סירוב לחתום על ההזמנה אינו פוטר מהופעה אם השוטר או הפקיד מציינים בטופס שהנמען קיבל את ההזמנה אך סרב לחתום.



צורות שונות של כתבי אישום בצירוף הזמנה

הזמנות וכתבי אישום בגין עבירות תעבורה יכולים להופיע במספר צורות:

דו"ח ידני -
בדרך כלל נמסר לנהג ביד במקום ביצוע העבירה, או נשלח בדואר רשום בעקבות תלונת שוטר משקיף תנועה או אדם אחר, שנמסרה למשטרה. הדו"ח מהווה כתב אישום והזמנה לדין. הוא מכיל פירוט נסיבות העבירה, התאריך והשעה בה בוצעה, מהות העבירה מקום ביצוע העבירה, סמל העבירה והוראת החיקוק וכן פרטי הנהג, פרטי הרכב כן ציון מועד הדיון ובית המשפט אליו מוזמן הנהג.
סרוב לקבל את הדו"ח או סרוב לחתום על קבלתו אינו מבטל את עצם ההזמנה לדין הכלולה בדו"ח ואינו פוטר מהופעה. החתימה אינה מהווה הודיה באישום אלא אישור קבלת הדו"ח.

בדו"ח שנרשם עקב נהיגה ללא מסמכים (רשיון נהיגה, רשיון רכב, ביטוח חובה וכיו"ב),רשאי הנהג להציג מסמכים תקפים יום העבירה בכל תחנת משטרה. בבואו יציג הנהג את הדו"ח. לאחר הצגת המסמכים, יצטייד הנהג באישור על הצגתם. סעיף העבירה יומר בסעיף אי נשיאת מסמכים והנהג יחוייב בדו"ח ברירת קנס וזימונו למשפט יבוטל.


דו"חות מחשב -
דו"חות הנערכים בעקבות צילום רכב שביצע עבירה. בד"כ מדובר בעבירות מהירות ואור אדום. הדו"חות נשלחים בדואר רשום לבעלים הרשום של הרכב והוא אחראי בגין העבירה אלא אם יוכיח כי נהג אחר השתמש ברכב במכתב למשטרה ליחידה ששלחה את הדו"ח.

הדו"ח הנ"ל מהווה גם כתב אישום וגם הזמנה לדין. בעל הרכב הטוען כי לא הוא אשר ביצע את העבירה, חייב להמציא לבית המשפט את הודאתו של הנהג שביצע את העבירה, ובכלל זה פרטיו המלאים ותצהיר מטעמו כי הוא אשר ביצע את העבירה. התצהיר יערך בפני עורך דין או מזכיר של בית משפט.
נאשם שהוזמן כאמור ולא התייצב, מותר לדון אותו שלא בפניו (למעט בתאונות קטלניות ובתאונות שכתוצאה מהן נחבל אדם חבלה של ממש).


כתב אישום נפרד בצירוף הזמנה -
בעבירות שאינן עבירות קנס או עבירות רלות, אלא עברות חמורות או עבירות הקשורות לתאונות דרכים וביחוד כאשר נערכה חקירה משטרתית, אין מסתפקים בד"כ בטופס דו"ח הכולל הזמנה, אלא מכינים כתב אישום נפרד המפרט את האישומים והעבירות. כתב האישום יחד עם ההזמנה לדין נשלח לנאשם. על הנאשם שהוזמן להתייצב למשפטו. המשלוח נעשה בדואר רשום או שהמסירה נעשית ע"י שוטר. אישור המסירה יצורף לתיק בית המשפט.

הזמנה לישיבות נוספות -
כאשר הנאשם מופיע לישיבה ראשונה, והמשפט נדחה למועד אחר בנוכחותו, חייב הנאשם להופיע לכל הישיבות, ואין צורך לחזור ולהזמינו בכתב. כלומר: די שהמועד החדש נמצא בפרוטוקול ונמסר לנאשם בעל פה בתום הישיבה.
נאשם רשאי להודיע בכתב לבית המשפט על הודייה באשמה ולטעון לעונש. מכתבו יצורף לתיק בית המשפט ויובא לדיון בפני שופט.


מסירת הודעה -
נמסרה הודעה לנאשם או לסניגורו על מועד המשך משפטו ולא התייצב, רשאי בית המשפט לדון אותו בהעדרו.


סדרי דין מיוחדים לעבירות קלות
בעבירות תעבורה שלא גרמו לתאונה שבא נפגע אדם פגיעה של ממש מותר לדון אדם שלא בפניו. נאשם שהוזמן ולא התייצב למשפט או להמשך המשפט יראוהו כמודה בעובדות ובית המשפט יגזור את דינו, אך לא יטיל עונש מאסר או מאסר על תנאי שלא בפניו. מי שאינו מתייצב רשאי לשלוח טענותיו לעונש, בכתב.

בקשה לביטול גזר דין מוגשת ומתקבלת גם לאחר שלוש שנים ויותר.
נידון שהוזמן כחוק, לא התייצב לדיון וניתן פסק דין מרשיע נגדו (בהתאם לסעיף ‏240 לחוק סדר הדין הפלילי, נוסח משולב, התשמ"ב - ‏1982) יכול, באם הייתה סיבה מוצדקת להעדרות, להגיש בקשה לביטול פסק הדין. בית המשפט שנתן את פסק הדין רשאי לבטלו, אם הוגשה הבקשה תוך ‏30 יום מהיום שהומצא פסק הדין לנידון.


סדרי דין רגילים
המשפט נפתח בהקראת כתב האישום לנאשם. על הנאשם להשיב על כתב האישום אם הנאשם מודה הוא מורשע ורשאי לטעון טענות לעונש. אם הנאשם אינו מודה, נקבע מועד אחר לשמיעת ההוכחות. לכן אין צורך להביא עדים לישיבה הראשונה כי אין שומעים אותם. יש להביאם רק למועד שנקבע להוכחות.


הזמנת עדים: על הנאשם המעונין להזמין עדים למועד שנקבע להוכחות, להגיש למזכירות בית המשפט "בקשה להזמנת עדים". את טופס הבקשה ניתן לקבל במזכירות בית המשפט. במעמד הגשת הבקשה, יתבקש הנאשם להפקיד בקופת בית המשפט כספים בגין שכר בטלת העד ודמי נסיעה עבור כל עד המוזמן להעיד.

בעבירות של נסיעה ללא רשיונות נהיגה, רכב או ביטוח, יש להביא את כל המסמכים נכון ליום העבירה כבר לישיבת ההקראה הראשונה. הדבר עשוי לחסוך דיונים נוספים כדי שבית המשפט יוכל להיווכח אם המסמכים היו בתוקף ואם לא היו בתוקף, מה פרק הזמן שלא היו תקפים. הדבר עשוי להשפיע על תוצאות ההליך.
לדוגמא: אם מתברר שהרשיונות והביטוח היו בתוקף, יתכן שיומר האישום בעבירה קלה יותר של אי החזקת התעודות בלבד.

במועד שנקבע לשמיעת ההוכחות שומעים תחילה את עדי התביעה ואח"כ את עדי ההגנה. מותר לחקור את העדים חקירה נגדית. התביעה מסכמת ראשונה ואח"כ ההגנה. הכרעת הדין ניתנת מיד או במועד מאוחר יותר.
הנאשם רשאי להזמין עדיו באמצעות מזכירות בית המשפט בהזמנה בכתב בה יפורטו שמות העדים וכתובתם המדויקת, כנגד הפקדת הוצאות בגין שכר בטלה והוצאות נסיעה ממקום מגוריהם וחזרה.

אם הורשע הנאשם- נשמעים טיעונים לעונש וכן מוצג בית המשפט גיליון הרשעות קודמות לאחר שניתנה לנאשם הזדמנות לעיין בו. לאחר הטיעונים לעונש ניתן גזר הדין הקובע את העונש.


לאחר גזר הדין - אם הוטל קנס יש לשלמו באותו יום כדי למנוע בעיות פיגורים, אלא אם ניתנת ארכה לתשלום. במקרה של אורכה לתשלום, יפנה הנאשם למזכירות בית המשפט להצטייד בשובר מתאים לפירעון הקנס בו יצוין מועד התשלום. איחור בתשלום הקנס, ולו רק ביום אחד, גורר אחריו תוספת פיגור בשיעור של ‏50% ובחלוף כל חצי שנה נוספת של עוד ‏5%.

אם הוטלה שלילת רשיון נהיגה, בין אם השלילה הוטלה בהעדר הנאשם ובין אם הוטלה בנוכחותו, אסור לנהוג מהרגע בו נודע דבר הפסילה לנאשם (בהעדר עיכוב פסילה), ומאידך מניין הפסילה יחל מיום הפקדת הרשיון בפועל.
את הרשיון יש להפקיד במזכירות בית המשפט מיד ולקבל אישור הפקדה, אלא אם ניתנה אורכה להפקדה במועד מאוחר יותר.

במקרה שביצוע עונש הפסילה עוכב, יפנה הנאשם למזכירות בית המשפט לקבלת אישור על עיכוב ביצוע עונש הפסילה. האישור יצורף לרשיון הנהיגה על ליום הפקדת הרשיון בבית המשפט.

בדו"חות או בעבירות שהגיעו לדיון בבית המשפט והקנס לא שולם בזמן רשאי בית המשפר לפטור מכפל קנס או מתוספת לקנס, אם שוכע שהיו סיבות סבירות לאי התשלום בזמן. הבקשה מוגשת בצרוף תצהיר בפני עורך-דין או מזכיר של בית המשפט.


ערעור

ניתן להגיש ערעור על פסק הדין לבית משפט מחוזי תוך ‏45 ימים מיום מתן פסק הדין, בצרוף עותק מאושר של פסק הדין. במקרים בהם הוברר לנאשם כי נשפט בהעדרו ולא הודע לו על גזר הדין וחלפו ‏45 ימים מיום גזר הדין, רשאי הוא להגיש בקשה לבית משפט מחוזי לרשות הארכת מועד הגשת הערעור. הערעור לגופו יטופל בהתאם לתוצאות הבקשה לרשות הארכת מועד הגשת הערעור.


*הערה- "דברי הסבר לנאשם בתעבורה" - נלקחו מתוך אתר בית המשפט www.court.gov.il, ונערכו כאן
בהתאם לשינויים והעדכונים שחלו בחוק.