כללי האתיקה לפרסום עורכי דין באינטרנט


רשת האינטרנט, אשר הפכה במהלך העשור האחרון למדיום המוביל בעולם, תופסת כיום מרחב עצום בשדה התקשורתי גם בישראל. בעבר, מרבית העסקים בארץ אשר החזיקו אתרי אינטרנט אישיים היו עסקים הנחשבים טכנולוגיים ומתקדמים.

 

כיום מדובר במוצר חובה המהווה את אחד הכלים הבסיסיים ביותר עבור כל עסק. לאמור, אתרי אינטרנט משמשים בעלי מקצוע רבים, החל מעסקים זעירים, דרך תאגידי ענק (כגון בנקים וחברות מסחריות) וכלה במשרדים ממשלתיים וארגונים חברתיים. מביני עניין בתחום התקשורת והפרסום יודעים כי האינטרנט, בצירוף עם התקשורת הסלולארית המתפתחת, מהווה את הפלטפורמה העיקרית לקבלה והעברה של מידע.


משרדי עורכי דין אשר הבינו את הפוטנציאל הטמון ברשת האינטרנט, מיהרו לפתוח אתרים פרטיים משלהם. כאן המקום להדגיש כי אין די בפתיחת אתר אינטרנט בכדי לזכות בחשיפה רחבה בקרב גולשי הרשת. אתרי האינטרנט ממוינים ברשת על בסיס שלושה מנועי חיפוש עיקריים, אשר המוביל ביניהם הינו מנוע החיפוש של ענקית התוכנה האמריקנית – Google. למנועי חיפוש אלו ישנה השפעה מכרעת על כמות הגולשים המבקרים באתרי האינטרנט השונים. אי לכך, שגורה בפיהם של גולשי אינטרנט רבים האמרה הבאה - "אם אינך בגוגל, אינך קיים".


עורכי דין העושים שימוש ברשת האינטרנט זקוקים גם לעסוק בקידום אתרים (הכולל הפצת מאמרי תוכן, קישורים באתרים מובילים, שימוש ברשתיות חברתיות, מימון קמפיינים פרסומיים ועוד). עד לאחרונה, נתקלו עורכי דין אלו במחסומים רבים מצד לשכת עורכי הדין שכן כללי הלשכה אוסרים סוגים נרחבים של פרסומות מטעם עורכי דין.

 

שאלה משפטית אתית שעלתה בשל כך הייתה - מה אסור ומה מותר לעשות ברשת האינטרנט, בכדי לפרסם את שם המשרד במנועי החיפוש השונים. במרוצת השנים, ובעקבות פניות רבות לוועדות האתיקה בלשכת עורכי הדין, הוגמשה מעט המגמה בתחום זה. לשכת עורכי הדין הכירה בכך כי יש להסדיר את עניין הפרסום ברשת האינטרנט, גם כאשר מדובר בפרסום ממומן. לפיכך, קבעה לשכת עורכי הדין מספר כללים העוסקים במותר ובאסור בנוגע לפרסום וקידום ברשת האינטרנט.


הצגת חומר באתר האינטרנט


כיום, מותר להכניס באתר האינטרנט של משרד עורכי דין פרטים עובדתיים וחומר רב הנוגע למשרד. בין חומר זה ניתן לציין את שמות עורכי הדין העובדים במשרד, מעמדם במשרד (שותפים או שכירים), ניסיונם ואף תמונותיהם. כמו כן, המשרד רשאי לפרסם פסיקות ותיקים בהם לקח חלק (בכפוף לאישור מצד הלקוחות). במסגרת הצגת החומר באתר האינטרנט, חייבים עורכי הדין להימנע מפרסום סרטוני וידאו שכן יש בהם בכדי ליצור זילות בכבוד המקצוע. בנוסף, אין לצרף תמונות המבזות את המקצוע או תמונות של לקוחות המשרד.


קישורים ממומנים וקידום אתרים


אחד הגורמים המובילים לקידומו של אתר ברשת האינטרנט הינו קישורו בין אתרים מובילים אחרים באותו התחום. קישורים אלו מחזקים את מעמדו של האתר ברשת ומקדמים אותו במנועי החיפוש. כמו כן, באמצעות קישורים לאתר האינטרנט, יכול משרד עורכי הדין למשוך גולשים לאתרו האישי. קישורים אלו מתחלקים באופן גס לשני סוגים עיקריים – קישורים ממונים וקישורים לא ממונים.

 

עורכי דין רשאים לקדם את אתרים בתוצאות האורגניות בגוגל וכן לפרסם בקישורים בממומנים.

 

על פי חוק הלשכה, עורכי דין רשאים להוסיף קישורים לאתרים משפטיים או אתרים של עורכי דין אחרים. עם זאת, עליהם להימנע מהצגת קישורים גרפיים (באנרים) המובילים לאתרים אחרים. כמו כן, קיים איסור על פרסום לוגו או קישור של חברה מסחרית אשר מוביל את הגולש לאתר החברה. קישורים לאתרי עורכי דין חייבים להיות קישורי טקסט בלבד וללא כל תוספת.

 

זאת ועוד, חל איסור על הוספת קישור העולה כדי שידול או קישור המהווה פגיעה בכבוד המקצוע. עורך דין רשאי להוסיף קישור לאתרו מאתר של ארגון עורכי דין בינלאומי, כל אימת שהוא חבר בארגון זה.


פורומים ובלוגים


העלאת פוסטים ו\או ניהול בלוגים משפטיים יכולים לשמש את עורך הדין לקידום שמו ומומחיותו בתחום מסוים. מאמרים מקצועיים אלו, אשר נכתבים על ידי עורכי דין ומועלים לרשת, יכולים לזכות לחשיפה רחבה ביותר. דרך נוספת לחשוף את שמו של עורך הדין ברשת האינטרנט הינה תוך שימוש בפורומים משפטיים.

 

ניהול פורום משפטי מביא להופעת שמו של עורך הדין ברשת וקידום מעמדו במדיום האלקטרוני. על פי רוב, בלוגים ופורומים אינם נעשים בתשלום ומדובר בעבודה התנדבותית גרידא. עם זאת, ברשת האינטרנט יכול ניהול זה להביא לחשיפה רחבה בקרב גולשים רבים. פלטפורמות תקשורתיות אלו מאושרות על ידי לשכת עורכי הדין (כל אימת שהדברים נאמרים בהגינות, ביושר ומבלי לפגוע בכבוד המקצוע).


איסורים


לשכת עורכי הדין פתחה תחומי פרסום רבים עבור עורכי הדין ברשת האינטרנט. עם זאת, הלשכה הציבה מספר איסורים בנוגע לפרסום זה. לדוגמא, נאסר על עורכי דין לעשות שימוש בענף השיווקי של תוכניות השותפים (כולל האפשרויות אשר גלומות בו). כמו כן, עורכי דין מתמודדים עם אתגרים רבים בבואם לעשות שימוש בשיטות שיווק דינאמיות שאינן שמרניות. מיותר לציין כי עורכי דין עובדים במקצוע עליו חלים כללי אתיקה נוקשים וחיסיון. אי לכך, עורך דין אשר יפר כללים אלו במסגרת הפרסום האינטרנטי, עלול למצוא עצמו עומד לדין משמעתי בלשכת עורכי הדין.