מעשה מגונה -החלטה חריגה של בית המשפט המחוזי !!!

 

כנגד בחור צעיר (לקוח של משרדנו) שביצע מעשה מגונה בפומבי, הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בחיפה.

 

במהלך ביצוע המעשה המגונה (הבחור חשף את איבר מינו ונגע בו), נערה שעברה במקום הבחינה בו ובהמשך הגיעה למקום משטרה ועצרה את הנאשם.

 

שירות המבחן המליץ להרשיע את הנאשם בעבירה של מעשה מגונה כמו גם נציגת המדינה.

 

בית המשפט השלום קיבל את המלצת שירות המבחן והרשיע את הנאשם, למרות החשש לפיטוריו ממקום העבודה, ביטול רישיון נשק ובשל העובדה שהרשעה בעבירה מסוג מעשה מגונה תפגע בעתידו.

 

 

ערעור לבית המשפט המחוזי בחיפה

 

על החלטה זו של בית משפט השלום בחיפה, הוגש ערעור לבית המשפט המחוזי.

 

בית המשפט המחוזי קיבל את הערעור שהוגש ע"י משרדנו , ביטל את פסק הדין והורה כי הנאשם לא יורשע בדין .

 

 

הנימוקים לקבלת הערעור

 

החלטת בית משפט השלום לא נומקה דיה.


המלצת קצין המבחן (תסקיר שירות המבחן) הינה בגדר המלצה בלבד כשתפקיד השופט הינו לאזן בין המלצת שירות המבחן לבין שיקולים אחרים העומדים בבסיסו של רציונאל הענישה הפלילית.

 

הימנעות מהרשעה אפשרית בהצטבר שני גורמים עפ"י פסיקת בית המשפט: על ההרשעה לפגוע פגיעה חמורה בשיקום הנאשם וטיב העבירה מאפשר לוותר בנסיבות המקרה על ההרשעה, זאת מבלי לפגוע באופן מהותי בשיקולי ענישה אחרים.


העבירה שבוצעה במקרה זה (מעשה מגונה) ראויה לגינוי , אך בהתחשב בנסיבות המקרה לפיהן הנאשם לא נגע בעוברות האורח וכי הפגיעה מתבטאת רק בכך שהן ראו אותו חושף את איבר מינו, ניתן להוקיע את המעשה מבלי שהנאשם יורשע בבצוע עבירת המין.


איזון ראוי בין האינטרס הציבורי לבין האינטרס של הנאשם מוביל למסקנה כי עלול להיווצר פער גדול מידי בין עוצמת הפגיעה של הרשעה בעבירת מין – מעשה מגונה - לבין התועלת שתצמח לחברה ולאינטרס הציבורי מקיומה של אותה הרשעה.


החלטת בית המשפט המחוזי בערעור

 

ביטול גזר הדין של בית משפט השלום בחיפה.


פיקוח קצין מבחן.


ביצוע של"צ (שירות לתועלת הציבור)
 

מדובר בהחלטה לא שגרתית של בית המשפט של ערעור. בתי המשפט נוהגים להרשיע בבצוע עבירה פלילית, בפרט כשעמדת שירות המבחן תומכת בכך וכשבית משפט השלום מרשיע את הנאשם.

 

מדובר בהפיכה מוחלטת של החלטת בית משפט השלום, דבר שקורה לעיתים רחוקות ביותר.

 

לשמחתנו הרבה כמו גם לשמחתו הרבה של הבחור הצעיר ומשפחתו, ההישג המשפטי הנ"ל נפל בחלקו בעקבות עבודה יסודית של ב"כ ובכך תמנע פגישה אנושה בעתידו האישי והמקצועי.