אלימות במשפחה – סוגי אלימות

מאת: דנה שביט & אילנה קנטור, משרד עורכי דין

 

מהי אלימות במשפחה , הסוגים השונים של אלימות , כיצד בתי המשפט מתייחסים לעבירות אלימות במשפחה, על כך במאמר זה.

 

סוגי אלימות

 

אלימות הינה שם כולל למגוון התנהגויות שליליות של אדם כלפי אדם אחר . ישנה אלימות פיזית, אלימות מילולית וכן אלימות כלכלית.

אלימות פיזית - כשמה כן היא, עת אדם תוקף אדם אחר וביחס למאמר זה, עת אחד מבני הזוג מבצע תקיפה פיזית של בן/ת זוגו . ישנן בחוק העונשין עבירות תקיפה שונות . למשל , תקיפה סתם, תקיפה הגורמת חבלה של ממש, פציעה , חבלה וכן סעיף ספציפי לעבירת אלימות במשפחה .

 

סעיף 382 לחוק העונשין שכותרתו הינה "תקיפות בנסיבות מחמירות", קובע באחד מסעיפיו כי:

(ב) העובר עבירה לפי סעיף 379 כלפי בן משפחתו, דינו - כפל העונש הקבוע לעבירה; לענין סעיף זה, "בן משפחתו" - לרבות מי שהיה בן משפחתו בעבר, והוא אחד מאלה:

(1) בן זוגו, לרבות הידוע בציבור כבן זוגו;

(2) קטין או חסר ישע, שעליו עובר העבירה אחראי, כהגדרת "אחראי על קטין או חסר ישע" בסעיף 368א.


(ג) העובר עבירה לפי סעיף 380 כלפי בן זוגו, כמשמעותו בסעיף קטן (ב), דינו - כפל העונש הקבוע לעבירה.

(סעיף 379 עוסק בתקיפה סתם, העונש בגינה הנו עד 2 שנות מאסר)

(סעיף 380 עוסק בתקיפה הגורמת חבלה של ממש, העונש בגינה עד 3 שנות מאסר).

כלומר, המחוקק רואה בעין מחמירה תקיפה בתוך התא המשפחתי, זאת, אנו למדים מלשון הסעיף הקובע הכפלת העונש לעבירות אלימות המבוצעות בתוך התא המשפחתי.

 

האם גרוש שתקף את גרושתו מבצע עבירה של תקיפה בנסיבות מחמירות?

 

התשובה הינה חיובית. החוק מציין באופן מפורש "לרבות מי שהיה בן משפחתו". אלימות מילולית - כשאחד מבני הזוג מאיים על בן/ת זוגו. החוק מגדיר איומים באופן הבא:

 

" המאיים על אדם בכל דרך שהיא בפגיעה שלא כדין בגופו, בחירותו, בנכסיו, בשמו הטוב או בפרנסתו, שלו או של אדם אחר, בכוונה להפחיד את האדם או להקניטו, דינו - מאסר שלוש שנים."

 

כלומר, אף אמירה של אחד מבני הזוג כלפי האחר כי יפגע בשמו הטוב , למשל, מהווה עבירת איומים.

 

 

אלימות כלכלית – מדובר בסוג אלימות חדש יחסית מבחינת המודעות הציבורית, אך לאנשי מקצוע, כגון פסיכולוגים ועובדים סוציאליים התופעה מוכרת היטב מזה עשרות שנים .

 

אלימות זו מתרחשת לה בדר"כ בתוך התא המשפחתי שכן מדובר באמצעי שליטה חזק ביותר של אחד מבני הזוג כלפי האחר (למשל, אי מתן כסף לרכישות שונות, לסיפוק צרכים אישיים, שליטה על משכורת בן הזוג ועוד).

 

אלימות זו אינה באה לידי ביטוי בחוק העונשין שכן לא מדובר בתקיפה גופנית או באיומים. יחד עם זאת, החלה התארגנות של קורבנות האלימות הכלכלית, לשם עיגון הנושא בחוק (נושא מורכב ובעייתי מאוד לחיקוק ) .

 

התייחסות בתי המשפט לעבירות אלימות במשפחה

 

בתי המשפט רואים בחומרה כל עבירת אלימות בתוך התא המשפחתי. יחד עם זאת, כל מקרה נבחן לגופו בהתאם לנסיבותיו.

בתי המשפט עושים הבחנה בין נאשם שאין זו מעידתו הראשונה כלפי בן/ת הזוג ולא הפנים את חומרת מעשיו ושב לסורו, לבין אדם שביצע עבירת אלימות במשפחה לראשונה בחייו (גם בקבוצה זו ישנו מדרג ביחס לחומרת העבירה ותוצאותיה).

 

כאשר אדם נוהג באלימות קבועה ולא מפנים חומרת מעשיו , בתי המשפט יענישוהו בחומרה .

 

כאשר אדם מועד לראשונה , יש לאבחן המקרה הספציפי שלו. אם מדובר בתקיפה קלה, יחסית, והנאשם מביע חרטה, הפנים חומרת מעשיו , לוקח אחריות על מעשיו ואף עובר הליך טיפולי למניעת הישנות המקרה, הרי שבית המשפט ישקול בחיוב הענקת הזדמנות נוספת, בדמות ענישה קלה בצד טיפול או הליך טיפולי בלבד .

 

במידה ומדובר באלימות חמורה, כזאת למשל שהצריכה טיפול רפואי משמעותי (תפרים, אשפוז וכו') הרי שלא ניתן להתייחס רק לנסיבות האישיות של התוקף ולהתחשב רק בו ולכן בית המשפט ישית עליו עונש מחמיר (תלוי בטיב האלימות).

 

כיצד ניתן להימנע מעונש מאסר בפועל בעבירת אלימות במשפחה?

 

לקוחות רבים של משרדנו שהואשמו בעבירת אלימות במשפחה, שואלים אותנו: " איך אני לא נכנס לבית הסוהר ? "

 

עבירות אלימות במשפחה הינן שונות במקצת, נוכח הרגישות הרבה והאמוציות בין בני הזוג. בחלק לא מבוטל של המקרים, הקורבן והתוקף מעוניינים לשוב לחיות יחדיו , הם אינם מעוניינים, מסיבות כאלה ואחרות, לפרק את התא המשפחתי ולכן הליך טיפולי הנו חשוב ביותר.

על עורך דין פלילי המייצג נאשם לבדוק את חומר החקירה ולראות האם מדובר בתלונה שקרית כלפי לקוחו או שאכן מדובר באלימות שהתרחשה בפועל.

 

אם מדובר בתלונה שקרית של בן/ת הזוג, (אכן הדבר קורה !!!) , יש להיאבק בבית המשפט באמצעות חקירת העדים, במטרה להוכיח כי מדובר בתלונה שקרית ובעקבות זאת להביא לזיכוי הלקוח.

 

במידה ובידי התביעה ראיות לביצוע העבירה, הרי שעל עורך דין פלילי, בראש ובראשונה, לייעץ למרשו ולהפנותו להליך טיפולי פרטי שיהיה בו כדי לסייע לו במניעת אלימות בעתיד והן כדי לסייע לו בהמשך הדרך, כשיגיע שלב העונש בבית המשפט.

 

במקביל, תפקידו של עורך דין פלילי לנהל מו"מ עם התביעה הן באשר לטיב המעשים המצוינים בכתב האישום והן באשר לחומרת העונש (לרבות הליך טיפולי דרך בית המשפט ושירות המבחן).

 

חשוב לציין, עבירות אלימות במשפחה נחשבות לנושא רגיש, לכן עו"ד פלילי נדרש להתייחסות שונה בעבירה זו ולנקוט בהליכים רבים ומורכבים עד לסיום התיק הפלילי באופן המיטבי עבור מרשו.


עודכן ב: 21/08/2013