מעצר ימים – המדריך לחקירה ע"י עורך דין פלילי

מאת: דנה שביט & אילנה קנטור, משרד עורכי דין

 

 

מהו מעצר ימים?

 

מדובר במעצר אותו מבצעת המשטרה לאחר ביצוע עבירה מסוג עוון או פשע המצדיקה מעצרו של אדם.

 

המטרה של המעצר היא בעצם לבצע חקירה של האירוע הפלילי.

 

יש לציין כי לא כל ביצוע עבירה כאמור לעיל יגרור מיידית מעצר לשם חקירת המקרה. מעצר כזה יתבצע באירועים שבאופן יחסי הינם חמורים יותר, אירועים שכדי להגיע לחקר האמת ולהימנע משיבוש חקירה והשפעה על עדים, יש הצדקה למעצר , מנקודת הראות של המשטרה.

 

האם חומר החקירה חשוף בפני עורך דין פלילי בשלב מעצר ימים?

 

התשובה הינה שלילית,זאת בשל העובדה שחקירת המשטרה בעיצומה וחשיפת החומר עלולהה לגרור שיבוש החקירה ו/או העלמת ראיות.

 

כיצד עורך דין פלילי יכול להגן על חשוד כשחומר החקירה אינו מונח בפניו?

 

הנושא כמובן בעייתי ולכן ישנה חשיבות רבה לניסיונו המקצועי של עורך דין פלילי .

בשלב הדיון בבית המשפט, על עו"ד פלילי המייצג חשוד, לשאול שאלות ממוקדות מטרה, כדלקמן:

 

1. שאלות שיגררו תשובות ע"י השוטר הנחקר, ברמה כזאת שתינתן האינדיקציה לעוצמת חומר החקירה שבידי המשטרה כנגד החשוד.

2. שאלות הנוגעות להיעדר אפשרויות שיבוש חקירה והעלמת ראיות, במטרה להראות כי המשטרה יכולה להמשיך לחקור את האירוע הפלילי גם כשהחשוד אינו עצור.

3.שאלות שמטרתן להראות לבית המשפט כי אין הצדקה לבקשת המשטרה להאריך מעצר במס' הימים שצוינו בבקשת המעצר וכי ניתן לשחרר העצור או להסתפק במס' מצומצם ביותר של ימים.

4. שאלות שיובילו לכיוון חקירה הרצוי מבחינת החשוד, במידת הצורך.

5. שאלות שיש בהן כדי להצביע על מגמתיות החקירה והתעלמות מטענות החשוד.

6. שאלות שיש בהן כדי להראות לבית המשפט את היגיון גרסת החשוד והעובדה כי הוא בעצמו נחבל/ הוא הקורבן וכו' , הכל כמובן, בהתאם לנסיבות המקרה.

 

להלן מס' מצומצם של שאלות שעל עו"ד פלילי לשאול במהלך החקירה (יש להתאים השאלות לנסיבות המקרה):

 

- האם היו מעורבים נוספים, האם זהותם ידועה למשטרה ?

- מדוע המעורבים הנוספים טרם נעצרו ?

- כמה עדים ישנם לאירוע, האם זהותם ידועה למשטרה, מדוע טרם זומנו לחקירה/ נחקרו?

- האם החשוד מסר אליבי, האם האליבי נבדק?

- האם החשוד נחבל, האם נזקק לטיפול רפואי?

- האם נלקחו טביעות אצבע, מדוע לא נלקחו טביעות אצבע?

- האם נערך עימות בין המעורבים / עדים? מדוע לא?

- מדוע לא נערך מסדר זיהוי חי ( בהנחה שאחד כזה נדרש ו/או כשנערך מסדר זיהוי תמונות שעוצמתו פחותה מעוצמת מסדר זיהוי חי שנערך בנוכחות עו"ד פלילי מטעם החשוד, להבטחת תקינות המסדר).

 

האם שוטר יכול להחליט שאינו משיב על שאלה מסוימת?

 

כן. שוטר המבקש להאריך מעצר ימים של חשוד, יימנע ממתן תשובה שיש בה כדי לחשוף חומר חקירה, לדוגמא , שאלה המתייחסת לשמות העדים שטרם נחקרו .

 

שאלה כזו ע"י עורך דין פלילי, המייצג חשוד במהלך דיון הארכת מעצר ימים, בדר"כ תגרור את התשובה הבאה ע"י השוטר: "אני מנוע מלהשיב לשאלה זו, התשובה מצויה בדו"ח הסודי שהוגש לבית המשפט".

 

בית המשפט לא יחייב את השוטר להשיב על שאלה כזו שכן יהיה בכך להעלות את הסיכון לשיבוש חקירה ואף להשפעה על עדים מכיוון שזהותם תתגלה.

 

ישנן שאלות רבות אחרות ששוטר יעשה ככל יכולתו שלא לענות עליהן , בשלב זה תפקידו של עורך דין פלילי, לנסח השאלה בצורה שונה כדי לנסות לקבל תשובה ואם הניסיון לא צלח, לבקש מבית המשפט לפנות לשוטר בבקשה שיענה על השאלה משום שאין בה כדי לחשוף את חומר החקירה.

 

חשוב לציין כי דווקא שאלה שהשוטר מנסה להתחמק ממנה, יש להמשיך לחקור באותה נקודה שכן ייתכן ששם מצויה התקווה לחשוד והפתח אותו ניסה עורך הדין הפלילי למצוא במטרה להביא לשחרור העצור.

 

מהו אותו דו"ח סודי שהשוטר מגיש לבית המשפט?

 

מדובר במזכר בו מציין את השוטר בתמציתיות את חומר החקירה שיש בתיק החקירה וכן את פעולות החקירה שיש לבצע כשהחשוד נתון במעצר.

 

סיכום

 

בסיום שלב החקירה מסכם עו"ד פלילי מטעם החשוד, את שהעלה במהלך חקירת השוטר. במהלך הסיכום יש להעלות את הטענות החשובות ביותר ובאופן ממוקד כדי לא להלאות את בית המשפט ולמקדו בנקודות הקריטיות ביותר מבחינת החשוד. נקודות שיש בהן כדי להביא לשחרור העצור או שיש בהן כדי לשכנע את בית המשפט שאין כל סיבה להאריך בימים רבים את מעצר החשוד.

 

החלטת בית המשפט

 

לאחר חקירה וסיכום, בית המשפט שוקל את טיעוני הצדדים, בודק את חומר החקירה ובהתאם מקבל החלטה האם להורות על הארכת מעצר ימים של החשוד לשם המשך חקירת המשטרה או מורה על שחרור העצור /חשוד ללא תנאים מגבילים או שחרורו בתנאים מגבילים כגון: מעצר בית, ערבויות כספיות, פיקוח ועוד.

 

 

 

 

 

 


 


עודכן ב: 21/08/2013