לאחרונה, בית משפט השלום ברמלה דן בסוגיית העונש הראוי עבור אדם שהורשע בכמה עבירות, ביניהן, עבירת תקיפה הגורמת חבלה של ממש, עבירת איומים ותקיפת בן זוג.


אחד מן האירועים האלימים בהם לקח חלק, היה משחק כדורגל, שבו הבחור נקלע לוויכוח עם אדם אחר, הוויכוח התלהט והבחור תפס בו ובעט בבטנו. בתגובה האדם התגונן והכה את הבחור בראשו, ומיד לאחר מכן הבחור רץ לרכבו שם הוציא חפץ ובאמצעותו הכה את האדם בכל חלקי גופו, ולא חדל ממעשיו עד שהגיעו להפריד ביניהם. בהמשך אותו היום, הגיע הבחור לרכבו של האדם בעודו אוחז בסכין שנמצאה בתוך נרתיק, ואיים על האדם "שישחט אותו ואת אביו". כתוצאה מהאירוע, האדם נחבל בראשו ואף נזקק לתפרים, כמו כן נגרמו לו שפשופים בפניו ובגפיו.


הבחור, שנשוי לאשתו במשך 15 שנים, התקשר אליה וטען כי הוא רוצה לפגוש את בנם. משסירבה האם, הבחור לא חדל והמשיך להתקשר ללא הפסקה. כשהחליטה לענות, הבחור איים עליה שהוא ייקח ממנה את בנה בכוח, גם במידה ויצטרך לדקור אותה ואת אימה בכדי להשיג את מבוקשו. בהמשך היום, הגיע הבחור לביתה של אשתו, נכנס דרך החלון אל תוך חדרה, כאשר האם צעקה לעזרה, ודחף והפיל אותה על המיטה.


בנוסף לאיומים על אשתו, הבחור התקשר לאחותה, וביקש ממנה להעביר מסר שהוא מעוניין להתגרש, לקחת את הילד שלו ולהתחתן עם מישהי צעירה יותר. הוא איים עליה שבמידה ואשתו לא תצא מהבית הוא ירצח את כל מי שיחסום את דרכו, כולל בנו. בהמשך הבחור אף איים על האחות שהוא יהרוג את בעלה.


אשתו של הבחור העידה עדות חיובית כלפי בעלה התוקף


אשתו של הבחור, הגיעה לבית המשפט בכדי לתת עדות אופי. עדותה הייתה חיובית, והיא טענה כי האשמה על ביצוע המעשים הקשים מוטלת עליה מפני שהיא הייתה זו שהתגרתה בבעלה, נגעה בנקודות תורפתו ומנעה ממנו להיפגש עם בנו. כמו כן, האישה טענה שהבחור הוא בעל אוהב, ואבא טוב ומעניק, ופנתה לבית המשפט בבקשה להתחשבות ודרשה שהם ימשיכו לגדל את בנם יחדיו. לבסוף ביקשה סליחה מבעלה על מעשיה.


לבחור עבר פלילי עשיר, וכן ריצה בעברו מספר עונשי מאסר


השופט קבע כי יש להתייחס לכל עבירה בנפרד, ועל כן לקבוע מתחמי ענישה נפרדים, משום שהמעשים שביצע הבחור היו שונים במהותם, כלפי אנשים שונים ובוצעו במועדים שונים.


כמו כן, קבע השופט כי הערכים המוגנים שנפגעו בשל התקיפה שהתרחשה לאחר משחק הכדורגל הם שמירה על שלום הגוף, בריאות הנפש ושלוות חייו של אדם.


נוסף על כך, השופט ייחס חשיבות לסוג האלימות שהתרחשה כלפי האדם לאחר המשחק, לעוצמת החבלות שמהן סבל, חבלות שדרשו תפרים שבוצעו בבית החולים וכן לנסיבות התקיפה שהיו סתמיות, משום שזה היה וויכוח אקראי וחסר משמעות לאחר משחק כדורגל. כמו כן, התייחס השופט לאיום שבוצע תוך כדי החזקת סכין.


על כן, קבע השופט כי מתחם הענישה ביחס לעבירה זו נע בין מספר חודשי מאסר ועד לשנת מאסר בפועל.


לאחר מכן, השופט התייחס לאיומים של הבחור כלפי זוגתו, גיסתו וכלפי הבחור שתקף במשחק הכדורגל, וקבע כי הערכים המוגנים שבהם פגע במעשיו היו הגנה על בטחון, שלום הגוף ושלוות הנפש.


לבסוף, החליט השופט כי מתחם הענישה ינוע החל מחודש אחד ועד ל-15 חודשי מאסר בפועל ביחס לכל עבירת איום.


יתרה מזאת, השופט ייחס חשיבות לתקיפה שביצע הבחור כלפי אשתו, וקבע כי משום שעבירות האלימות היו בדרגה גבוהה, ומשום שמדובר באלימות כלפי אישה, יש לקבוע מתחם ענישה גבוה יחסית, של מספר חודשי מאסר בפועל, בכדי לתמוך במאבק באלימות כנגד נשים.


בהכרעתו, התייחס השופט לעברו הפלילי העשיר של הבחור, שכלל 6 הרשעות קודמות ביניהן עבירות אלימות ואיומים וכן עבירות נוספות כמו סחיטה ואלימות בעקבות חוב כספי. כמו כן, התייחס השופט לעובדה שהבחור ריצה מספר עונשי מאסר, שבסופו של דבר הובילו לרגיעה לתקופה מסוימת, אך בסופו של דבר הבחור שב לסורו.


בנוסף על כך, השופט בחר שלא להעניק חשיבות לעדותה של זוגתו של הבחור, וכן אין לזקוף אותה לזכותו של הבחור, משום שניכר כי עדותה נבעה מהפחד שאותו חשה כלפי בעלה, שכן חוותה אלימות ואיומים ממנו ואף על פי כן נוטלת ממנו כל אשמה ולוקחת את האחריות ביחס למעשיו על עצמה.


עם זאת, השופט ייחס חשיבות לעובדה שהבחור חסך זמן שיפוטי בעקבות הודאתו באשמה, לקיחת האחריות על המעשים שביצע והחרטה שהביע.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


לבסוף, השופט השית על הבחור עונש מאסר בפועל לתקופה של 20 חודשי מאסר ו-6 חודשי מאסר על תנאי למשך תקופה של 3 שנים.


ת"פ 29591-09-20