אם נפתח נגדכם תיק פלילי ואתם מפחדים שיוגש נגדכם כתב אישום, דעו כי קיימת אפשרות לסגור את התיק באמצעות הסדר שנקרא "הסדר מותנה". במסגרת זאת, לא יופיע נגדכם רישום פלילי במשטרה. מה כן תצטרכו לעשות? להודות ולקבל על עצמכם כמה תנאים. האם מדובר ב"עיסקה" משתלמת ולמה חשוב כל כך להתייעץ עם עורך דין פלילי לפני שחותמים על הסדר מותנה? על כך נבקש להרחיב בשורות הבאות.

 

מטרת הסדר מותנה היא, בין היתר, להפחית העומס המוטל על בתי המשפטעל ידי הפניית תיקים שנחשבים לפחות חמורים למסלול אלטרנטיבי, מה שיאפשר להקדיש תשומת לב רבה יותר לתיקים חמורים.

 

מה זה בעצם הסדר מותנה?
הסדר מותנה הוא כלי שנועד לאפשר לרשויות אכיפת החוק למצות את הדין עם חשודים בדרך שאיננה מסלול האכיפה הפלילית הקלאסי. החשוד יודה בביצוע העבירה, יסכים לקבל על עצמו סנקציות שונות, ובתמורה ייסגר התיק נגדו ולא יוגש נגדו כתב אישום.

 

המקרים המתאימים להסדר מותנה הם כאלה שבהם יש די ראיות נגד החשוד הרלוונטי ויש גם אינטרס ציבורי שישלם מחיר מסוים, אך משיקולים ציבוריים של חלוקת משאבים (זמן, כסף) ובשל נסיבות נוספות (חשוד מבוגר מאוד למשל), אין אינטרס להעמידו לדין.

 

למה בכלל צריך הסדר מותנה?


המטרה של הסדר מותנה היא, בין היתר, להפחית את העומס המוטל על בתי המשפט ורשויות התביעה על ידי הפניית תיקים שנחשבים לפחות חמורים למסלול אלטרנטיבי, מה שיאפשר להקדיש תשומת לב רבה יותר לתיקים חמורים. הליך של הסדר מותנה מאפשר לרשויות האכיפה לפעול מהר ולהשיג תוצאה ודאית, בניגוד לבתי המשפט, שבהם התוצאה לעולם איננה ידועה מראש.

 

כחלק מההסדר המותנה החשוד חייב להודות בביצוע העבירות המיוחסות לו, ואמנם לא מוטלת עליו אחריות פלילית, אבל הודאתו עלולה לשמש נגדו בהליכים אזרחיים.

 

האם בכל העבירות ניתן לערוך הסדר מותנה?


לא. ניתן לערוך הסדר מותנה רק בעבירות פליליות מסוג חטא או עוון - עבירות שהעונש המירבי עליהן הוא עד שלוש שנות מאסר. בין היתר, ניתן לערוך הסדר מותנה על עבירות בנשק, עבירות הסתה, זנות ותועבה, מרמה והפרת אמונים, גרימת מוות ברשלנות ועוד.

 

מהו הצד השלילי של הסדר מותנה?
הסדר מותנה מעורר חשש לניצול ההסכמה של החשוד לקחת על עצמו סנקציות – בתיקים שבעבר נסגרו מחוסר עניין לציבור. בנוסף, לחתימה על הסדר מותנה יש כל מיני משמעויות: למשל, מידע על החשוד יופיע ברישומים פנימיים של המשטרה, שאליהם חשופים גופים שונים. זאת ועוד, כחלק מההסדר המותנה החשוד חייב להודות בביצוע העבירות המיוחסות לו, ואמנם לא מוטלת עליו אחריות פלילית, אבל הודאתו עלולה לשמש נגדו בהליכים אזרחיים.

 

אחד מתנאי הסף להסדר מתונה הוא שאסור שלחשוד יהיה עבר פלילי בחמש השנים שלפני ביצוע העבירה ואין נגדו חקירות פליליות או משפטים תלויים ועומדים.

 

אילו תיקים מתאימים לסגירה במסגרת הסדר מותנה?


על פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה בנושא, קיימות כל מיני נסיבות שיכולות להצדיק הסדר מותנה. למשל, נסיבות אישיות של החשוד (גיל מבוגר, נסיבות חיים קשות, היעדר עבר פלילי); נסיבות מקלות (היעדר תכנון מוקדם, מעשה חד פעמי); או שתוצאות העבירה אינן חמורות. נסיבות נוספות יכולות להיות למשל התנהלות של החשוד לאחר ביצוע העבירה (הוא משתף פעולה, מתחרט ונוטל אחריות על מעשיו), או שקיים אינטרס ציבורי מיוחד לסגור את התיק נגדו.

 

יש תנאי סף פורמליים להסדר מותנה?


בהחלט. בין היתר, התובע צריך להיות משוכנע שהעונש המתאים לחשוד בגין ביצוע העבירה הוא לא מאסר בפועל; אסור שלחשוד יהיה עבר פלילי בחמש השנים שלפני ביצוע העבירה ואין נגדו חקירות פליליות או משפטים תלויים ועומדים. תנאי סף נוסף הוא שלא נערך עם החשוד הסדר מותנה בחמש השנים שלפני ביצוע העבירה נשואת ההסדר ושיש ראיות מספיקות להגשת כתב אישום נגדו.

 

דוגמאות לתנאים אפשריים שניתן לכלול בהסדר המותנה: פיצוי של נפגע העבירה על ידי החשוד; עמידה בתכנית שיקום; פסילה של רשיון הנהיגה; מכתב התנצלות לקורבן ועוד.

 

אילו סנקציות מוטלות על החשוד במסגרת הסדר מותנה?


מדובר בסנקציות אלטרנטיביות לאלו שקיימות במסגרת ההליך הפלילי. כמה דוגמאות לתנאים אפשריים, שניתן לכלול בהסדר המותנה: פיצוי של נפגע העבירה על ידי החשוד; עמידה בתכנית שיקום; פסילה של רשיון הנהיגה; הפקדת רשיון כלי ירייה; מכתב התנצלות לקורבן; התפטרות מתפקיד מסוים והריסה ופירוק של בנייה ללא היתר (בעבירות בנייה).

 

איך עורכים את ההסדר המותנה בפועל?
ההסדר המותנה נערך בכתב ובמסגרתו נדרש החשוד להודות בעובדות העבירה. התובע מתחייב להימנע מהגשת כתב אישום נגדו ולסגור את תיק החקירה נגדו, אם יקיים את התנאים שיפורטו בהסדר. ההסדר צריך להיחתם על ידי התובע והחשוד ועל ידי בא כוחו.

 

תיק שנסגר בהסדר מותנה ייסגר בעילה של "סגירה בהסדר". כלומר, מדובר במידע שיופיעו ברישומים פנימיים של המשטרה ויהיה חשוף לשורה מצומצמת של גופים בעלי אופי בטחוני.

 

מהי עילת הסגירה של תיק שנסגר בהסדר מותנה?


בשונה מתיקים אחרים במשטרה, שעשויים להיסגר בשל חוסר ראיות, חוסר אשמה או חוסר עניין לציבור, תיק שנסגר בהסדר מותנה ייסגר בעילה של "סגירה בהסדר". כאמור, מדובר במידע שיופיעו ברישומים פנימיים של המשטרה ויהיה חשוף לשורה מצומצמת של גופים בעלי אופי בטחוני.

 

מה קורה במקרה שהחשוד מסרב לערוך הסדר מותנה או מפר אחד התנאים?


אם החשוד מסרב לחתום על הסדר מותנה, יוגש נגדו כתב אישום לפי טיוטת האישום שניסח התובע כנגדו. גם אם החשוד מפר את אחד התנאים בהסדר עימו – יוגש נגדו כתב אישום על פי הטיוטה הקיימת כנגדו.

 

* הכותב, בעל עבר של 30 שנה בתפקידי חקירות, מודיעין ותעבורה במשטרה, מתמחה במשפט פלילי ובעל ניסיון רב בייצוג חשודים החותמים על הסדר מותנה