ביום 2.5.15 נכנס לתוקפו תיקון לחוק סדר הדין הפלילי המאפשר לרשויות התביעה השונות לא להעמיד חשודים לדין פלילי למרות שקיימות ראיות מספיקות לאישום בעבירה. תחת זאת מאפשר התיקון לערוך עם חשוד הסדר בו מתחייבת התביעה שלא להגיש כתב אישום נגדו ככל שהוא יודה בעובדות המהוות את העבירה ויקיים תנאים שיפורטו בהסדר שיערך עמו.

 

תנאים בהסדר מותנה


מעבר להודאה בעובדות המהוות את העבירה, התנאים להסדר יכולים לכלול פיצוי לקורבן, קנס, עמידה בתוכנית טיפול ועוד. התיקון לחוק נועד להתאים באופן טוב יותר בין תגובת החברה אל מי שביצע את העבירה לבין נסיבות ביצועה וחומרתה.


במצבים כאלו, העמדה לדין היא לעתים צעד חמור מדיי אשר אינו מתאים לנסיבות המקרה, אולם מצד שני לא ניתן לסגור את התיק מבלי לפגוע באינטרס הציבורי החשוב של אכיפת החוק, אינטרס אשר מצדיק תגובה הולמת למעשים גם אם אין בהם חומרה רבה.


מסיבה זו, המטרה שלשמה נוסף התיקון לחוק המאפשר את סגירת התיק הפלילי בהסדר מותנה, היא לאפשר את סגירת התיק ללא העמדה לדין בעיקר במצבים שבהם בוצעו עבירות לא חמורות או שנסיבות ביצוען מקלות.


לפי הוראות החוק ניתן להחיל הסדר מותנה בעיקר בעבירות קלות ובינוניות בחומרתן (עבירות שלא נקבע להן עונש חמור ממאסר לתקופה של שלוש שנים).

 

לפי הוראות החוק ניתן לסגור תיק בהסדר מותנה במידה ומתקיימים מספר תנאים מצטברים:


א. העונש לחשוד אשר הולם את נסיבות העניין, על פי דעת התביעה ובהתאם להוראות חוק העונשין, אינו כולל מאסר בפועל;


ב. לא קיים רישום פלילי מחמש השנים שקדמו לביצוע העבירה על ידי החשוד, וכמו כן אין הליכים פליליים או חקירות פליליות המתנהלים כנגדו במשטרה, אשר אינם מהווים חלק מההסדר המותנה.

 

מקרים מתאימים להסדר מותנה


דוגמא שכיחה למקרה מתאים לסגירת תיק בהסדר מותנה היא עבירה של אי נקיטת אמצעי זהירות בחיה. לפי החוק קיימת חובה לא לאפשר לכלב לצאת מתחומי הבית או החצר אלא אם כן הכלב מוחזק בידי אדם המסוגל לשלוט בו, באמצעות רצועה.


עם זאת רבים בוחרים לצאת עם כלבם ללא רצועה או לשחרר את כלבם מהרצועה ובכך עוברים על הוראות החוק. כלב משוחרר עשוי לתקוף אדם או כלב אחד ואף היו מקרים בהם כלב משוחרר קפץ על אדם תוך כדי משחק וגרם להפלתו ולגרימת חבלה.

 

גם בגין עבירות תכנון ובניה לא חמורות ניתן לסגור את התיק בהסדר מותנה בהתקיימות מספר תנאים מסוימים, ללא העמדת החשוד לדין. זאת בתנאי שמי שביצע את העבירה יודה במעשים וימלא תנאים מסוימים אשר יוגדרו מראש על ידי התביעה, כגון הסרת המחדל ותשלום קנס.

משמעות סגירת תיק בהסדר מותנה


על פי רוב, סגירת תיק בהסדר מותנה הינה האפשרות הטובה ביותר עבור חשוד אשר קיימות בעניינו ראיות מספיקות לאישום בעבירה שכן בכך נחסך מהחשוד הליך פלילי שהנו ארוך, יקר ומסורבל ומובטחת תוצאה של היעדר הרשעה על כל הכרוך בכך.


באמצעות פניה לעורך דין פלילי הבקיא בהוראות החוק והפסיקה ניתן במקרים המתאימים להימנע מהגשת כתב אישום בהסדר מותנה ולחסוך בכך עוגמת נפש ונזק ממשי.