ברוב המאמרים שלי וגם בחיי היומיום, אני עוסקת, בין היתר, ברישום סימני מסחר לחברות ועסקים. כיום ישנה מודעות רבה לנושא, ולכן בעלי עסקים, המבינים עניין, דואגים לבצע רישום של סימני המסחר כבר ב-day one, ולא נותנים פתח לכך שמישהו יגנוב להם את הסימן המסחרי שלהם. אבל מה קורה אם רשמתם את סימן המסחר, עברתם את התהליך באמצעות עו"ד וסוף סוף קיבלתם אישור לרישום סימן המסחר ואז מישהו מגיש בקשה לביטול סימן המסחר שלכם?

 

קצת רקע על הליך רישום סימן המסחר


ראשית, מועברת לרשם סימני המסחר בקשה ובה פרטים אודות הלוגו/ השם אותו מעוניינים לרשום כסימן מסחר בצירוף תשלום אגרה. הרשם בודק את הסימן (כיום בשל העומס הדבר עשוי לקחת מספר חודשים) ולאחר מכן מחליט האם הסימן מקובל עליו לרישום או שיש לו דרישות מסוימות לשינויים, שרק לאחריהן הוא יוכל לאשר רישום או שבכלל אין שום אפשרות לרשום את הסימן. לאחר מכן הסימן מפורסם למשך שלושה חודשים ואם איש לא מגיש התנגדות לרישום - הסימן נרשם אוטומטית למשך 10 שנים. לאחר 10 שנים יש לחדש את הרישום תמורה אגרה נוספת.

 

אבל מה קורה אם מישהו מחליט להגיש בקשה לבטל את סימן המסחר שלכם?


קודם כל מדובר באירוע נדיר מאד וגם אם הבקשה מוגשת יהיה קשה מאד לבטל את סימן המסחר. לטעמי, בדרך כלל מי שעשוי להגיש בקשה שכזו היא מתחרה של החברה/ של העסק. במקרה כזה, יש כמובן לפנות לעו"ד ובעזרתו להגיש תגובה ולהמשיך את ההליך גם בבית משפט אם יש צורך כמובן.

 

מהן הסיבות שבגללן ניתן להגיש בקשה לביטול סימן מסחר ומי יכול לעשות זאת?


לפי החוק, כל אדם יכול להגיש בקשה שכזו. הסיבות לביטול סימן מסחר הן שלא הייתה כוונה באמת ובתמים (בתום לב) להשתמש בסימן, ובפועל לא היה שימוש בתום לב בסימן או שלא היה שימוש בסימן בשלוש השנים שקדמו לבקשה לביטול. יתכנו מצבים שלא היה שימוש מסיבות מובנות, לדוגמא, הייתה לי לקוחה שבמשך תקופה לא עשתה כל שימוש בסימן המסחר שלה כי העסק היה סגור עקב תאונה שעברה ולכן זו סיבה לגיטימית לחוסר הפעילות וחוסר השימוש. אגב, ניתן להגיש בקשה שכזו בעיקרון רק בשלוש השנים הראשונות מאז רישום הסימן, ועם זאת, במידה ומדובר ברישום שמראש לא נעשה בתום לב (ואת זה יהיה כנראה קשה להוכיח) ניתן להגיש בכל עת.

 

למה בכלל החוק מאפשר מחיקה של סימן מסחר שכבר נרשם?


ההיגיון אומר, שאם רשמת סימן מסחר - הוא שלך וזכותך להחליט אם להשתמש בו או לא. אבל זו לא המטרה העומדת בבסיס הרישום. הרישום נועד כדי למנוע את האפשרות שאנשים ירשמו על דרך ההפקר את סימני המסחר, בלי שבאמת תהיה להם כוונה לעשות בהם שימוש לצורכי מסחר. מטרת המחוקק לא הייתה להשאיר על כנם סימנים מיושנים שאיש אינו עושה בהם כלל שימוש. המטרה ברישום עבור בעל סימן המסחר, היא שבכך המוצר שלו יהיה מיוחד ובכך הוא יבדל את עצמו ממתחרים ועבור הצרכנים המטרה של רישום סימן המסחר היא לייחס לסימן המסחר משמעות ורמז לאיכות, לטיב ולערך שייתן להם אותו מוצר או שירות. אם המוצר או השירות כבר איננו קיים - אין כל סיבה להשאיר אותו במרשם סימני המסחר.

 

ומה אומרת על זה הפסיקה?


ראשית, הפסיקה אומרת שמכיוון שמדובר בזכות קניינית, לא ממהרים לבטל סימן מסחר ויש לנהוג בכך משנה זהירות. במקרה כזה, בית המשפט יבדוק - האם אכן אותה חברה עשתה שימוש בסימן או במותג בשנים האחרונות (בין בעצמה ובין באמצעות חברות קשורות וכדומה), האם שיווקה את המוצרים שלה או העסק שלה בצירוף הלוגו בשנים האחרונות? במידה ולא - בית המשפט עלול להחליט לבטל את סימן המסחר כי במקרה כזה אותה חברה מקבלת הגנה גדולה יותר מכפי שמגיע לה על פי חוק.

 

לסיכום, רישום סימן מסחר מקנה זכות קניינית משמעותית ורחבה וביטול זכות שכזו איננו דבר של מה כך. בשביל לבטל סימן אדם יצטרך לעבור את המבחנים הכתובים בחוק ולהוכיח שהסימן לא נרשם בתום לב או שלא נעשה בו שימוש. אם הוגשה נגדכם בקשה לביטול סימן המסחר שלכם, הדבר הראשון שכדאי לעשות הוא לפנות לעו"ד שיעזור לכם בצורה מסודרת ויגן על הזכויות שלכם.