בשנים האחרונות, התעניינותם של רבים בהוצאת אזרחות אירופאית בכלל ואזרחות פולנית בפרט, נמצאת במגמת עליה ניכרת. עצם הצטרפותה של פולין לאיחוד האירופאי בשנת 2004 גרמה לישראלים רבים, להם שורשים פולניים, להתעניין בהליך קבלת הדרכון והאזרחות הפולנית. מטרת מאמר זה היא לחלוק עמכם את הידע הרחב שלנו בנושא של הוצאת הדרכון והאזרחות הפולנית ובפרט: מי זכאי לקבלת אזרחות פולנית, אילו מסמכים נדרשים לצורך כך, מהם השלבים מרגע תחילת ההליך ועד לרגע המיוחל של קבלת האזרחות הפולנית.


האם אני זכאי?


לצורך קבלת אזרחות פולנית, אין צורך בידיעת השפה או התרבות הפולנית ואין הכרח לגור בפולין. לפי החוקים הפולניים, כל אדם המוכיח כי נולד בפולין, או צאצא של אדם שנולד בפולין (לרבות בשטחים שהיו בשליטת פולין עד למלחמת העולם השנייה), זכאי לקבל אזרחות פולנית וכן זכאים צאצאיו ללא הגבלת דורות. יחד עם זאת, החוק הפולני קובע כי במקרים מסוימים אזרח פולני יאבד את אזרחותו הפולנית כפי שיפורט להלן.


גם צאצאיו של אדם שנולד בפולין והוא אינו בחיים, זכאים להגיש בקשה לאזרחות פולנית על סמך הוכחת הולדתו בפולין או בשטחים שהיו נתונים בשליטתה. כיצד מוכיחים? על סמך הגשת מסמכים פולניים מקוריים של קרוב המשפחה אשר נולד בפולין. בהיעדר מסמכים, ניתן לחפש מסמכים בארכיונים בארץ או בפולין וכן בארכיון הצלב האדום בגרמניה.


קצת על חוקי מדינת פולין: מיהו אזרח?


החוקים הפולנים: חוקי האזרחות הפולנית משנים 1920, 1951 ו- 1961 קובעים את הדין בדבר הזכאות לאזרחות פולנית ביחס לתקופות השונות. באופן כללי, יש מקרים בהם על פי הדין הפולני, אזרח עלול לאבד את אזרחותו הפולנית לצמיתות. דוגמא בולטת לכך הינה גברים אשר שירתו בצבא זר (לא פולני) לפני תאריך 19/01/1951 המועד בו שונה החוק הפולני יאבדו את אזרחותם הפולנית. גם נשים שקיבלו אזרחות זרה עד 19/1/51 , בהיותן מעל גיל 18, איבדו את אזרחותן הפולנית. באופן כללי, אזרחים שהיגרו מפולין לאחר 19/1/51 יהיו זכאים ביתר קלות לקבלת אזרחות פולנית וכך גם צאצאיהם לדורותיהם.


מהם המסמכים שיש להמציא?


יש להוכיח את אזרחותו הפולנית של קרוב המשפחה בפולין על סמך מסמכים פולניים מקוריים המתחלקים לשניים:


1. מסמכים ישירים כגון: תעודת לידה פולנית, דרכון פולני ישן , תעודת נישואין פולנית ועוד.
2. מסמכים\מידע עקיף כגון: כתובת מגורים אחרונה בפולין, תעודות מבית הספר וכו'.


גם אם אין בהישג ידכם אף מסמך פולני מקורי, ניתן לחפש מסמכים בארכיונים שונים כגון ארכיון ארגון הצלב האדום- ארגון אשר כולל מאגר עצום של מסמכים ומידע מתקופת מלחמת העולם השנייה.


לאחר שאספתם את כל המסמכים הפולניים המקוריים עבור קרוב המשפחה, יש צורך גם בהמצאת מסמכים נוספים עבורם ועבור כל מי שמבקש אזרחות פולנית כגון: תעודת אזרחות ישראלית ממשרד הפנים, תמצית רישום ממרשם האוכלוסין, תעודת לידה וכיוצא באלה.

 


השלבים בהליך הוצאת אזרחות פולנית

 

1. בדיקת זכאות לקבלת אזרחות פולנית: זהו שלב בו מומלץ לחקור אודות ההיסטוריה המשפחתית. כל מידע , גם אם לא נראה בעל חשיבות עשוי להיות מהותי להוכחת השורשים הפולניים. שאלות כמו: מתי והיכן נולדו הוריכם והוריהם? היכן שהו בתקופת המלחמה ולאחריה?מתי וכיצד עלו לארץ? מתי נישאו? ועוד, יקל עליכם בתהליך בדרך לאזרחות המיוחלת. מומלץ להיוועץ בעורך דין המתמחה בתחום על מנת שיבדוק את זכאותכם וימליץ לכם על הדרך המתאימה להגשת הבקשה.


2. הגשת המסמכים הרלוונטיים המוכיחים האזרחות הפולנית של קרוב המשפחה וכן מסמכים נוספים, כמו גם המסמכים הדרושים עבור כל מבקש עצמו.


3. זמן המתנה: באופן כללי, הזמן הממוצע לאשרור האזרחות נע בין תקופה של מספר חודשים עד שנה ואף יותר תלוי במידת המורכבות בכל תיק.


4. קבלת אישור האזרחות: לאחר קבלת האזרחות המיוחלת, ניתן להתחיל בהליך לצורך הוצאת דרכון פולני (אירופאי).


אחרי האזרחות הפולנית: הדרכון הפולני


כאמור, הדרכון הפולני נחשב לדרכון אירופאי המקנה זכויות והטבות רבות כגון: לימודים אקדמיים חינם או בתנאים מועדפים, ויזות ורישיונות עבודה במדינות האיחוד האירופי, רכישת נכסים ונדל"ן, חופש תנועה והגירה וזכויות רבות נוספות. כמו כן, דרכון אירופאי מאפשר לקבל ויזת עבודה מיוחדת בארצות הברית וזאת בשל אמנה הקיימת בין פולין לארה"ב.


יש לציין כי הדרכון מונפק למבקש בשגרירות פולין בישראל רק לאחר שאושרה בקשת האזרחות. שם יידרש המבקש להגיש מסמכים– ולהגיע לראיון. תוקפו של הדרכון ניתן בדרך כלל ל- 10 שנים ולקטינים ל- 5 שנים.


לסיכום, אם הנכם צאצאים ליוצאי פולין ומעוניינים לקבל דרכון אירופאי ולנצל את ההטבות הרבות הגלומות בו, בדקו את זכאותכם בעזרת עורכי דין המתמחים בדבר. יתכן כי הדרכון האירופאי שלכם מחכה לכם מעבר לפינה. חבל לפספס את ההזדמנות.