בעקבות השינוי בחוק האזרחות בגרמניה בשנת 2021, יוכלו כיום צאצאים של קורבנות לרדיפה נאצית לקבל אזרחות וגם דרכון גרמני. החוק החדש מאפשר לזכאים לשמור על האזרחות הישראלית, לא דורש תשלום של אגרות, ובכלל מאפשר הליך נוח ומסודר, מבלי חיובים למיניהם כבעבר. במאמר זה נסקור את חייו ופועלו של אלברט איינשטיין, יהודי גרמני נודע, ונסביר בקצרה אודות הליך קבלת אזרחות גרמנית כיום.


משרדנו עוסק בתחום אזרחות גרמנית בעל סניפים בירושלים ותל אביב, אבל הלקוחות מגיעים מכל הארץ. מחלקת האזרחות הגרמנית והאוסטרית של המשרד פועלות מסביב לשעון בגלל הביקוש הרב. אם גם אתם חושבים כי אתם זכאים, כדאי ליצור עמנו קשר על מנת לקבל סיוע משפטי.


אזרחות גרמנית - אלברט איינשטיין


נולד בעיר אוּלְם שבדרום גרמניה ב-14 במרץ 1879. פיזיקאי שהגה את תאוריית היחסות וזוכה פרס נובל לפיזיקה בשנת 1921 על הסברו באשר לאפקט הפוטואלקטרי. נחשב לאיש המדע הגדול בכל הזמנים ואחד ממקדמי רעיון הפציפיזם המשפיעים ביותר של המאה ה-20.


ילדות וחינוך


נולד למשפחה יהודית חילונית מהמעמד הבינוני. אביו הרמן היה איש עסקים שבבעלותו היה מפעל אלקטרו-כימי. האמא פאולין דאגה למשק הבית. לאיינשטיין הייתה אחות בשם מריה שהייתה קטנה ממנו בשנתיים.


איינשטיין כתב על עצמו כי היה מוקסם בילדותו משני דברים – הראשון על ידי מצפן שנתן לו אביו בגיל 5. על זה אמר כי היה נדהם וחושב לתומו כי כוחות מיסטיים בלתי נראים הם שמסיטים את המחט בו. השני – כאשר גילה ספר גאומטריה אותו קרא בעניין רב והעריץ את הספר.


כאשר היה בן 12 התקרב לדת והיה כותב שירים על אלוהים. אולם, משהחל לקרוא ספרי מדע שסתרו את דתו זנח את היהדות והתרכז בלימודי חול. על אף הצלחתו הכבירה כאיש מדע, לא הצליח איינשטיין הילד להתבלט בין ילדי בית הספר והרגיש מנוכר. הילדים האחרים התנשאו עליו והמורים לעגו לו משום אדישותו.


עם זאת, סטודנט צעיר לרפואה בשם מקס תַלְמוּד, יהודי אולי במקרה אולי לא, נחשב כמי שדחף את איינשטיין לסקרנות הלא צפויה במכמני הטבע והפיזיקה. תלמוד לימד את איינשטיין מתמטיקה ופילוסופיה, וכתוצאה משיעורי הליבה שחונך בהם, סיפר יותר מאוחר איינשטיין כי לאורך עשר השנים שאחרי גיל 16, חזרה שאלה מהותית לראשו והיא – כמו מה תראה קרן אור אילו הייתי יכול לרוץ לצדה?


כאשר היה בן 16, נקלע אביו לחובות ופשט את הרגל, צעד שגרם לו לעבור עם המשפחה למילאנו ולהשקיע בעסק חדש עם קרוב משפחתו.

 

שנה לאחר מכן עבר איינשטיין ללמוד בגימנסיה שבעיר ציריך, שוויץ. בשנה זו גם ויתר על אזרחותו הגרמנית כיוון שהעדיף בעצת הוריו להתמקד בלימודיו ולא לשרת בצבא גרמניה. עם זאת, למרות שנכשל בלא מעט מקצועות באופן יוצא דופן עבר בהצלחה כל מבחן במתמטיקה וגיאומטריה שניתנו לו.


כאשר גדל וסיים את לימודיו האקדמיים התקשה למצוא עבודה. פה ושם העביר לילדים שיעורים פרטיים, אולם, גם כאשר הצליח למצוא עבודה במקום מסודר פוטר פעם אחר פעם, אפילו כשלימד ילדים. בדיעבד, אפשר לומר על איינשטיין שהיה מעט "גולם" ו"אדיש" במראהו ובהליכתו, מה שהקשה לו להאריך ולקבע את מעמדו במקומות העבודה. מה גם שהתקשה לפתח קשר לא פעם עם העובדים.


כמו כן, לא מצא ממליץ ספציפי בין הסגל האוניברסיטאי אצלו למד, מפאת כך שהיה מרבה לא להופיע לשיעורים באוניברסיטה (מה שהוביל את מוריו לכעוס עליו). עם זאת, לאחר לא מעט כישלונות הצליח בסופו של דבר לקבל מכתב המלצה מאביו של חברו הטוב מרסל גרוסמן, ועבד כפקיד במשרד פטנטים שוויצרי בעיר בֵּרְן. תפקידו כפקיד היה אבחון של פטנטים ורשימתם במערכת. כאשר מצא משרה זו הציע נישואים לחברתו מִילֵוָוה מָארִיץ'. יום אחר יום היה מסיים את עבודתו וחוזר הביתה מוקדם בכדי להרהר על בעיות מתמטיות ופיזיקליות, על טבע האור, חישובי תנועה וכו'.


בשנת 1905 – שתִקָרֵא מאוחר יותר "שנת הפלא" שלו – ANNUS MIRABILIS, כתב במגזין המדע השוויצרי ANNALEN DER PHYSIK, מאמר בן ארבעה דפים. המאמר עסק בהבנת היקום ומארג המרחב, הזמן והאור בו. לאחר כמה ימים היה זה הפיזיקאי הגרמני הדגול וזוכה פרס נובל לפיזיקה מקס פלאנק שהבחין בגדולת תפיסתו של איינשטיין - משם השאר היסטוריה.


איינשטיין התקבל כמורה באוניברסיטת הוּמְבּוֹלְדְט שבברלין במשך 20 שנים – עד עליית הנאצים לשלטון. כאשר עזב את גרמניה בשנות ה-30 בגלל עליית הנאצים לשלטון, עבר ללמד באוניברסיטת פרינסטון שבניו ג'רזי. שם חי את חייו עד מותו בשנת 1955.


אזרחות גרמנית לצאצאי נרדפי המשטר הנאצי


התיקון לחוק הגרמני שנחקק באוגוסט 2021 מעניק אזרחות לצאצאים של אזרחי גרמניה לשעבר, כמו גם תושבים ונתינים ששהו בגרמניה באותה התקופה. האמור מתייחס לכל מי שאבותיו עזבו את גרמניה לאחר ינואר 1933 ועד למאי 1945.


באמצע שנת 2021 הודיעה גרמניה כי באופן חסר תקדים תעניק אזרחות גרמנית לצאצאים של מי שנכח במדינה בתקופת המשטר הנאצי.

 

שתי התקנות העיקריות שנוספו לספר החוקים הגרמני מתירות לכל יהודי מזרח אירופה הרבים שנכחו בגרמניה בתקופה המדוברת והיו תחת מעמד תושבות או נתינות לקבל את האזרחות בדומה לצאצאי אזרחים גרמניים לשעבר.


התקנות מגדילות באופן ניכר את מעגל הזכאים משום כך. צעד זה אינו חדש בגזרה האירופית. למעשה, הייתה זאת אוסטריה שהנהיגה את הרפורמה עוד בשנת 2019. בעקבותיה, הבין הפרלמנט הגרמני כי יש לשנות את החוקה בדומה, בגלל מספר עצום של נרצחי שואה, קורבנות רדיפה או אחרים, אשר לאורך עשרות שנים הופלו לרעה יחד עם צאצאיהם בגלל ביורוקרטיה ופוליטיקה עיקשות.


אך כאמור, משנת 2021 שונה החוק מהותית ולכן מתיר למיליוני צאצאים יהודים ברחבי העולם לקבל את האזרחות. התהליך נחשב לקצר יחסית עבור בעלי רקע יהודי לגרמניה הנאצית, בשונה ממועמדים הבאים מרקע אחר. בשונה מחוקים קודמים, כיום אין חשיבות לכך שהמבקש מחזיק באזרחות נוספת.


צרו קשר – בדיקת זכאות להנפקת דרכון גרמני


אנו ממליצים לפעול בזריזות ולהתחיל בהליכים להסדרת האזרחות הגרמנית כמה שיותר מהר, שכן לתקנות אזרחות ישנן נטיות להשתנות לרעה ולהצר עצמן לאורך הזמן. כדאי לאסוף את המסמכים הרלוונטיים ולפנות לעורך דין בעל ניסיון אשר יבצע בדיקת זכאות לדרכון גרמני.


הכתבה באדיבות עו"ד מיכאל דקר.