גיא הוא אזרח ישראלי. לאחר סיום שירותו הצבאי, הוא ערך טיול בארה"ב, במהלכו יצר קשרים עם מקומיים והתחיל לעבוד ברשת מסעדות מפורסמת הפועלת בניו יורק. מכיוון שאינו בקיא בחוקי ההגירה, חשב גיא כי מאחר והוא מחזיק בויזה לעשר שנים, שהותו על אדמת ארה"ב הינה חוקית.


לאחר כמה חודשים, הוא גילה באקראי כי הוא למעשה שוהה בלתי חוקי וכי אם יעזוב את המדינה, הוא לא יוכל לחזור אליה לפרק זמן ממושך. למעשה, הויזה שהוצמדה לו לדרכון הפכה מאותו יום ללא תקפה, אף שתאריך התפוגה שמופיע בה יחול בעוד כשמונה שנים.


את הטעות של גיא חוו אלפי ישראלים ויותר במהלך השנים. בעלי ויזת תייר (ויזה מסוג B1 או B2) רשאים לשהות על אדמת ארה"ב שישה חודשים בלבד. בעלי אישור מסוג ESTA (מיועד לאזרחים אירופאים), רשאים לשהות פרק זמן של שלושה חודשים בלבד, כאשר מי שחורג ממכסת הזמן הזו, נחשב לשוהה בלתי חוקי על כל משמעויותיו החוקיות של המעמד - מה שנקרא בארה"ב Overstay.


שהיית יתר משליכה ישירות על האפשרות לקבל ויזה לתקופה נוספת, ולעיתים אף חוסמת את הכניסה של העובר על החוק לתקופות זמן ארוכות. כך לדוגמה;
• אם החריגה הייתה עד 180 יום, נאסר על החורג להגיש בקשה לויזה ללא בקשה ייחודית לביטול הפסילה.
• אם החריגה היא מעל 180 יום נאסר על החורג להיכנס לארה"ב למשך שלוש שנים.
• ואם החריגה היא מעל לשנה, האיסור תקף לעשר שנים בהם החורג לא יכול לבוא בשערי ארה"ב או לבקש הנפקת ויזה בתקופה זו.


בעבר, משרדנו נתקל במקרים מורכבים של אנשים שמרכז חייהם בארה"ב אשר עזבו לפרק זמן קצר לצורך אירוע משפחתי ולאחר עזיבתם לא יכלו לחזור לביתם, כאשר בני זוגם וילדיהם מעבר לים.


היתרים חריגים לשהיית יתר


כמו בכל הליך, גם כאן יש מקרים חריגים בהם תתאפשר שהיית יתר של אדם המחזיק בויזת תייר ומוגבל לשהייה בת כמה חודשים. אלו מקרים נדירים, אך לעיתים ניתן לקשר בין המקרה שלכם לאחד החריגים שהותרו על ידי משרד ההגירה האמריקאי.


1. קטינים מתחת לגיל 18 – עד גיל הבגרות, בהם הילדים מוחזקים בידי ההורים, רשויות ההגירה אינן מקשות ומאפשרות לשהות. אך לעיתים יהיה צורך לספק הסבר לשהייה החורגת.


2. קרבנות סחר בבני אדם – כאשר התייר, או במקרה הנפוץ יותר התיירת, הינם קרבנות סחר בבני אדם, רשויות ההגירה מאפשרות את שהייתם ולעיתים אף מונפקת להם אשרה קבועה.


3. בני זוג מוכים – כאשר קיים איום של בני זוג האחד על השניה, מתאפשרת שהייתו של הצד המוכה על אדמת ארה"ב.


4. מבקשי מקלט – מי שמוגדר כפליט על פי אמנת האו"ם, וכבר נמצא על אדמת ארה"ב, גם אם נכנס אליה עם ויזת תייר, מתאפשרת שהייתו כל עוד הגדרתו כפליט תקפה.


5. איחוד משפחות – במקרים רבים, השוהה שהיית יתר נמצא על אדמת ארה"ב בעקבות נישואיו לאזרחית ארה"ב, ולפיכך הרשויות מאפשרות את שהייתו עד להסדרת מעמדו ואזרחותו מתוקף הנישואין, הליך האורך למעלה משנה.


6. 'פליטי קורונה' – במהלך תקופת הסגרים בעת התפשטות נגיף הקורונה בעולם, רשויות ההגירה מקלות בקבלת פטור משהיית יתר (Waiver) עבור אלו שמדינתם סגרה את שעריה בעקבות התפשטות הנגיף ובעקבות כך לא היה להם לאן לחזור.


בקשת להארכת ויזה


בכדי להימנע מהסתבכות מיותרת עם רשויות ההגירה של ארה"ב, מומלץ לטפל בהארכת הויזה עוד בטרם פג תוקפה של הויזה שברשותכם. רשויות ההגירה ממליצים להגיש בקשה לכל הפחות 45 ימים קודם סיום תפוגת הויזה, בכדי שיהיה זמן לטפל בבקשה.


יצוין כי בכל עת תוכלו לבדוק את סטטוס שהייתכם בטופס I-94, שנערך על ידי ביקורת הגבולות האמריקאית. בטופס תוכלו להזין את פרטי הדרכון עמו נכנסתם לארה"ב ולראות את זמני הכניסה שלכם וכן את מספר הימים שנותרו לכם לשהייה בהיתר על אדמת ארה"ב.


בקשה לביטול איסור כניסה


אם בכל זאת חרגתם מהזמן המותר לכם לשהייה על אדמת ארה"ב, ולא הגשתם בקשה להארכת ויזה, יש באפשרותם להגיש בקשה לפטור מאיסור הכניסה שהוטל עליכם בעקבות שהיית היתר.


בקשה זו הנקראת Waiver, מוגשת לרשויות ההגירה (USCIS) ותלויה בתשלום אגרה בסך 930 דולר. סיכויי קבלתה תלויים בתקופת החריגה: כלומר, אם חרגתם במספר חודשים, הסיכוי לאישור הבקשה הוא גבוה יותר מאשר אם חרגתם בשנה.


בבקשה יש לציין סיבה שגרמה לשהיית היתר. חשוב לשקול היטב כיצד להציג את הנסיבות מאחר ומידת אמינותן היא זו שתקבע את קבלת הבקשה.


הסיבה המרכזית בבקשות מסוג זה, היא הקשר עם בני משפחה. כלומר, שהפרידה בין החורג לבין בני המשפחה עוררה קשיים ולכן הוא שהה מעל המותר. בארה"ב המונח נקרא extreme hardship – קושי קיצוני. דהיינו, קושי שקרוב המשפחה היה חווה אילולא היה שוהה החורג על אדמת ארה"ב באותו הזמן.


עניין נוסף המשפיע ישירות על סיכויי הבקשה להתקבל, הוא האסמכתאות. ככל שיצורפו תצהירים ומסמכים המוכיחים את הנטען בבקשה, כך סיכויי הבקשה להתקבל. סיפור שעומד בתנאי הבקשה אך לא צורפו לו אסמכתאות, הבקשה עשויה להידחות אך ורק בשל כך.


שהיית יתר עשויה לגרור הליכים משפטיים סבוכים בארה"ב, ועל כן כאשר אתם נמצאים במצב כזה, מומלץ לכם לפנות למשרד עו"ד המתמחה בתחום. משרדנו מספק שירות בנושאי הגירה ואשרות שהייה בכל רחבי העולם. אם ברצונכם לקבל שירותינו בענייני הגירה בארה"ב, צרו קשר עם משרד עורכי הדין שלנו בירושלים ובתל אביב לקבל סיוע ומידע משפטי.