מאת: עו"ד איתמר קורן (קורצמן)

בשנים האחרונות, בעקבות מאבקים ציבוריים ופרשות שונות "שזכו" לכותרות החלו נשים שהוטרדו מינית (בעיקר במקום עבודתן) לאזור אומץ, לאסוף עצמן מחדש ולדרוש את כבודם העצמי והחברתי חזרה מהמזיק. בין היתר בדרך של הגשת תלונות במשטרה, הגשת תביעות אזרחיות, תביעות על זכותן לשוב לעבודתן ועוד.

המחוקק אף הוא נתן ידו לנפגעות וסייע בחקיקת החוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח-1998. בטרם חקיקת החוק, הטרדה מינית בעבודה הייתה של ממונה כלפי מי שכפוף לו בעקבות סירוב להצעה מינית. כיום, עם חקיקת החוק, גם התייחסויות מיניות אחרות אשר אינן בגדר הצעה מינית וכל התנהגות בעלת אופי מיני הפוגעת באחר יכול ותחשבנה כהטרדה מינית.

עפ"י החוק, הטרדה מינית הינה כל אחת מההתנהגויות המפורטות להלן:

1. סחיטה באיומים לביצוע מעשה בעל אופי מיני.

2. מעשה מגונה.

3. הצעות חוזרות בעלות אופי מיני המופנות לאדם, אשר הראה למטריד שאיננו מעוניין בהצעות האמורות.

4. התייחסויות חוזרות המופנות לאדם, המתמקדות במיניותו, כאשר אותו אדם הראה למטריד כי אינו מעוניין בהתייחסויות האמורות.

5. התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו או למיניותו לרבות נטייתו המינית של אדם, במקרה זה גם תקרית חד פעמית תהווה הטרדה מינית.

דוגמאות של התנהגויות היכולות להיחשב כהטרדה מינית: בדיחות גסות, הצגת תמונות פורנוגרפיות, אמירות דו משמעותיות בעלות אופי מיני, לחץ לבילוי משותף, מגעים פיזיים בעלי אופי מיני, שאלות על הרגלים מיניים וכו’.

הסיטואציה השכיחה ביותר להטרדה מינית הינה במקום העבודה, אולם החוק נותן מענה להטרדה מינית באשר היא וכל אדם (גבר או אישה) אשר הוטרד מינית יוכל להסתייע בחוק זה.

בהתאם להוראות החוק, בית המשפט רשאי לפסוק בשל הטרדה מינית או בשל התנכלות סך של עד 50,000 ₪ ללא הוכחת נזק. באם סובלת המוטרדת מנזקים רפואיים כלשהם בעקבות ההטרדה, עליה לגבות זאת בחוות דעת רפואיות.

יש לשים לב, כי בניגוד להתיישנות בתביעות אזרחיות רגילות אשר הינה בת 7 שנים, התיישנות עילת התביעה עפ"י חוק זה הינה שלוש שנים בלבד ממועד האירוע.

המלצות במקרה של הטרדה: להבהיר למטריד בצורה אשר איננה משתמעת לשתי פנים כי התנהגותו איננה מקובלת עליך, אם במכתב מפורט (לשמור העתק כמובן) ואם בדרישה או פניה למטריד בנוכחות אחרים; לתעד במידת האפשר ובכל דרך את מהות ההטרדה; לשתף חברים וחברות במקום העבודה וליידעם בדבר ההטרדה. ב ה צ ל ח ה ויישר כוח !!

הכותב הינו עו"ד המתמחה בדיני נזיקין. כל המידע הנכלל במאמר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד ואינו בגדר חוות דעת או ייעוץ משפטי מוסמך. על המשתמש לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה משפטית או אחרת המסתמכת על המאמר.


עודכן ב: 24/07/2013