נפגעת בתאונת דרכים בחו"ל?
לך חפש מי יפצה אותך
 
מאת: עו"ד דוד פייל
למעלה ממיליון ישראלים נוסעים מדי שנה לחו"ל, ורבים מהם שוכרים מכונית או רכב דו גלגלי. הפרוצדורה לקבלת רכב בשדה התעופה נערכת על פי רוב בחיפזון על מנת שלא לבזבז רגעי חופשה יקרים. אך דווקא שלב זה עלול להיות גורלי.
הסיכוי להיפגעות מתאונות דרכים בחו"ל אינו פוחת בהשוואה לתרחיש שכזה בארץ, נהפוך הוא. אי הכרת עם חוקי התנועה ותרבות הנהיגה במדינה בה אתם מתארחים עלולה לחשוף אתכם לתאונות רבות יותר.
תאונות דרכים המתרחשות בחו"ל עלולות לחשוף את התיירים המעורבים בהן לא רק לפגיעות גופניות קשות, אלא גם לחסכים בכיסוי הביטוחי, ולחוסר יכולת לממש את הכיסוי הביטוחי הקיים.
בניגוד לישראל, לא בכל המדינות קיים ביטוח חובה המחייב פיצוי של כל הנפגעים בתאונות הדרכים בלי קשר להוכחת אשם. גם במדינות בהן קיים ביטוח חובה, הטיפול מול הצד השני בתאונה עלול להפוך למורכב ביותר בגלל הבדלי החוק והריחוק הרב של הצדדים זה מזה.
לאחר התאונה, שתוצאותיה הן לעיתים קשות ביותר, על הצד הנפגע לאתר את הצד השני, לעיתים חודשים לאחר שהאירוע מסתיים. בכך לא מסיימת הסאגה. על הצד הנפגע לאתר את חברת הביטוח של הצד השני, ולחייבה לפצות את הנפגעים, כל זאת כאשר הקורבנות כבר נמצאים בארץ מוצאם, במרחק של מאות ואלפי קילומטר ממקום התאונה.
רוב הנוסעים לחו"ל משערים שחברות ההשכרה הבינלאומיות שיש להן נציגויות בארץ ישמשו בבוא העת כתובת לתביעות. אלא שאלה עלולות להתנער מהם בעת צרה, ולהפנותם לנציגות המקומית בארץ בה נשכר הרכב. גם אם הנציגות הישראלית הייתה מעורבת  בהשכרת הרכב, היא לא תמיד תשמש כתובת בעימות המשפטי ולא תמיד תהווה ערובה לטיפול הולם בתאונה שארעה.
הטיפול המשפטי בתאונת דרכים ללא הכרת החוק המקומי, עלול לגרור הוצאות משפטיות של אלפי שקלים ויותר. אך אם התובע הישראלי יעשה את ההכנות הנכונות, הוא עשוי למנוע זאת, ולזכות בפיצויים המגיעים לו על פי חוק.
לכן חשוב שכל המעוניין לשכור רכב בחו"ל, בלי כל קשר אם ההשכרה נעשתה בארץ או בחו"ל, מומלץ לוודא שבפוליסת הביטוח הנרכשת עם השכרת הרכב מצוינים כל פרטי חברת הביטוח וביניהם פרטי ההתקשרות עמה וכתובתה.
בכל מקרה ש שוכרים רכב, מומלץ לבדוק האם קיים ביטוח חובה במדינה בה אתם מטיילים, שיפצה אתכם גם במקרים של תאונה שלא באשמתכם.
כמו כן, במקרה שהייתם מעורבים בתאונת דרכים בחו"ל – יש להעתיק את פרטי הנהג המעורב בתאונה עמכם, על סמך הפרטים שמופיעים במסמכיו.
בכל מקרה של תאונה יש לקבל מהנהג המעורב את פרטי חברת הביטוח המבטחת אותו. בנוסף, חשוב מאד לאסוף פרטים ודרכי התקשורת מעדים לתאונה על מנת שיהיה אפשר לזמנם לעדות במקרה של משפט.
חשוב גם לצלם את זירת האירוע, את פגיעות הגוף, הפגיעות ברכב שלכם, רכבו ומספר הרישוי של הרכב הפוגע, וכן לצלם בזווית מרוחקת יותר את מקום התאונה, שיאפשר להוכיח את עמדתכם בבית המשפט.
במידה ומגיעה משטרה למקום התאונה, השתדלו לקבל לפחות את פרטי אחד השוטרים, רצוי בעל הדרגה הגבוהה, כך שחברת הביטוח שלכם תוכל לאתרו ולאמת מולו את פרטי התאונה. במקרה שמגיע למקום צוות רפואי, בקשו גם את פרטיו, על מנת שגם אלה יוכלו לסייע לחברת הביטוח ולעורך הדין שלכם.
לסיום, בכל מקרה של תאונה מומלץ לנהל את ההתמודדות שלכם מול הצד הפוגע כמה שיותר קרוב לחזרתכם ארצה, תוך היעזרות באנשי מקצוע המתמחים בתאונות דרכים ובהתדיינות מול חברות ביטוח זרות.
 
עו"ד דוד פייל מתמחה בטיפול בתאונות דרכים בארץ ובחו"ל, וכן במאבק מול קופות חולים וחברות ביטוח ישראליות ובינלאומיות, על סירובן לשלם פיצויים המגיעים למבוטחיהן מתוקף פוליסות בריאות.

עודכן ב: 25/07/2013