אין כל ספק כי העלמות מס ועבירות מיסים עלולות לגרום לנזקים כלכליים למשק. ככל שאזרחים "עובדים בשחור" מבלי לדווח על הכנסותיהם, המדינה גובה פחות מיסים ובכך נפגעת הקופה הציבורית. הפגיעה בקופה הציבורית נתפסת על ידי רשויות החוק ובתי המשפט כפגיעה חמורה ובלתי נסבלת. עם זאת, חרף העובדה שמדובר בעבירה פלילית, נראה כי ישראלים רבים עדיין חוטאים בעבירות אלה. במסגרת מבצע לאכיפת עבירות מיסים אצל מעסיקים, רשות המיסים מדווחת על גבייה בשיעור של מיליוני שקלים.

 

יש לכם שאלה?

פורום דיני ניירות ערך | תביעות בשוק ההון, פורקס, אופציות בינאריות ומעוף
פורום דיני מיסים
פורום משפט מסחרי ודיני חברות


26.5 מיליון שקלים. זהו הסכום אשר נגבה על ידי רשות המיסים לישראל במסגרת מבצע "מעלימים - משלמים" אשר נערך על ידה בתקופה האחרונה. המיסים נגבו כתוצאה מביקורות שנערכו ב-800 עסקים בתל אביב וגוש דן. במסגרת הביקורת, הרשות "עלתה" על קבלן שיפוצים אשר פעל בשלוש דירות בתל אביב. התגלה כי קבלן השיפוצים לא דיווח על התשלומים שהגיעו לו מבעלי הדירות. רשות המיסים זימנה אותו לחקירה וקבעה כי הוא ייאלץ לשלם כעת כ-205,000 שקלים. שיפוצניק אחר ש"נתפס" על ידי הרשות יישא בקנס בשיעור 10,000 שקלים.


העלמות מס בתחום המסעדנות והבילוי


כפי שצוין לעיל, מדובר בביקורת אשר נערכו באזור המרכז (בעיקר בתל אביב, במתחם פלורנטין, בטיילת בבת ים ובאזור התעשייה ברמת גן). במהלך המבצע, הרשות עיקלה עשרה כלי רכב וחקרה 67 סרבני הגשת דו"חות ובעלי עסקים שלא העבירו ניכויים כחוק. במסגרת הליכי הגבייה, פקחי הרשות הגיעו גם למועדון לילה בתל אביב אשר לבעליו היה חוב למס ערך מוסף. כאשר הפקחים הגיעו למקום, הם הופתעו לגלות כי המועדון הושכר באותו הלילה לחברה אחרת. כמו כן, נמצא כי הכספים אשר שולמו על ידי הבליינים לשם כניסה ואלכוהול לא נרשמו כראוי בספרים.


מנהלי החברה בעלת המועדון טענו כי רואה החשבון של העסק יוציא חשבוניות מתאימות על המכירות למחרת בבוקר. עם זאת, חוקרי הרשות עיקלו את כספי הקופה (כנגד החוב של בעל המועדון) והעבירו את התיק לביקורת והוצאת שומה. ביקורות אחרות מצאו כי בעל חומוסייה בתל אביב לא רשם את הזמנת הפקחים. טענתו של בעל העסק הייתה כי הוא "צריך לשלם מזומן לספקים" - לא התקבלה. כך גם לגבי מסעדה ברחוב דיזינגוף בעיר אשר העלימה הכנסות בשיעור של למעלה מ-1,000 שקלים. בין העסקים ש"נתפסו" היו גם מספרה ברמת אביב, מנעולן, וחנות בגדים בשוק הפשפשים.


גם בצפון הארץ


חשוב להדגיש כי מבצע "מעלימים - משלמים" איננו נוגע רק למרכז הארץ. לאחרונה, דווח כי במסגרת חקירת עסקים בצפון הארץ נגבו סכומים בשיעור כולל של כ-6 מיליון שקלים. הביקורת בצפון נערכה בשיאה של עונת מסיק הזיתים וב-11 בתי בד ביישובים סכנין, מג'אר, דיר חנא, טורעאן, פרוד, כדורי וכלנית. במשך מספר חודשים, רשות המיסים נערכה לקראת המבצע. ההתכוננות כללה גם איסוף מודיעין והתמקדות ב"חשודים עיקריים". פקחי הרשות ערכו "תצפיות" על העסקים ותיעדו את הפעילות בהם בטרם ההגעה למקום.


תוצאות הבדיקות היו חד משמעיות. שני בתי בד כלל לא היו מדווחים ורשומים במע"מ, חמישה מהם היו רשומים אך לא ניהלו תיעוד, שלושה ניהלו תיעוד חלקי בלבד ואחד היה סגור לחלוטין. אחד מבעלי בית הבד אף ניסה להתעמת עם פקחי הרשות ו"קיבל את פניהם" בשפה "בוטה וגסה".