החורף חוזר והצפי הוא כי סוף השבוע הקרוב יהיה מהגשומים שנראו במחוזותינו מאז תחילת העונה. בשירות המטרולוגי צופים, בין השאר, כי ייתכן ושלג ירד על רחובותיה של ירושלים לראשונה השנה. עם זאת, התקוות לעיר לבנה עדיין רחוקות, וחזאים סבורים שהגשם יהיה באוויר אך לא ייערם על הקרקע.


על פי ההערכות בחברת מטאוטק, חברת המטרולוגיה הגדולה בישראל, רוחות עזות ינשבו ברחבי הארץ ומהירותן תגיע עד כדי 70 קמ"ש. הגשמים יתפשטו גם לדרום הארץ ומרכזה, וישנו חשש של ממש לשיטפונות בנחלים ובעמקים. בחברה להגנת הטבע מסבירים כי האדמה כבר רוויה מגשמים קודמים, וירידת משקעים משמעותית בסוף השבוע לא תחלחל אלא תזרום היישר לנחלים ולאגם הכנרת. במטאוטק מעריכים כי שלג ירד בהרי הצפון, במיוחד בהרים בגובה של 700 מטרים מעל פני הים.

 

יש לך שאלה?

 

פורום תביעות ביטוח


מזג האוויר הסוער הינו מראה מעודד מבחינת משק המים הישראלי, קל וחומר כאשר אנו נמצאים בתקופת בצורת מהקשות שידעה ישראל ב-50 השנים האחרונות. עם זאת, רוחות עזות וגשמים סוערים עלולים לגרום גם לנזקים שונים. עצים עלולים להתמוטט על רכבים, הצפות בדירות, נזקי גוף בגין נפילה ברחוב, ביוב העולה על גדותיו, נזקים לרשת החשמל ועוד. להלן מדריך מקוצר להתמודדות עם נזקי חורף.
 

פיצויים בזמן סערה בלבד


חברות הביטוח מחויבות, על פי הפוליסה התקנית המינימאלית, לכסות בגין נזקים אשר נגרמו למבוטחים בשעת סערה. הפוליסה התקנית קובעת כי יש להוכיח שהנזקים המדוברים נגרמו בעת הסערה. דהיינו, חדירת מים מבעד לתקרה או לקירות איננה מכוסה באם היא התרחשה שלא בזמן סערה.
 

כיצד מגדירים סערה?


מבוטחים רבים תוהים, בעניין זה, כיצד ניתן להגדיר סערה. הגדרתה של סערה נעשית בעיקר בעזרת השירות המטרולוגי. חברות הביטוח מסתמכות על הגדרות השירות המטרולוגי אשר קובע האם מדובר בסערה או לאו, לפי עוצמת הרוחות ובמסגרת סולם בופורט. סולם בופורט הינו סולם למדידת עוצמת רוח אשר הומצא לפני כ-200 שנה על ידי סר פרנסיס בופורט. הסולם כולל דירוג לסערות על בסיס מהירות רוחות ושיעוריו נעים בין 1 (מזג אוויר נאה) ל-12 (הוריקן). מבחינת חברות הביטוח, סערה אשר יכולה להביא לזיכוי ביטוחי בגין נזקי מזג האוויר חייבת להיות בין דרגות 7 ל-9. יש לציין כי ישנן פוליסות ביטוח אשר אינן מבטחות נזקים בגין סערה בדרגת בופורט של 10 ומעלה, וזאת משום שמדובר בהגדרה של "סופה" ולא "סערה".


נזקים בגין גל קרה


קרה הינה תופעה אשר מתרחשת בפסגות הרים ואו בעמקים בלילות חורף קרים במיוחד. קרה (או כפור) נגרמת כאשר אוויר קר גולש בשל צפיפותו מן ההרים למטה. לא מדובר בתופעה נפוצה בישראל, אך גל כפור חזק במיוחד עלול בהחלט לגרום לקרה ולנזקי רכוש רבים (לדוגמא, בסוף השבוע הקרוב הטמפרטורה בצפת עלולה לרדת ל-0 מעלות בלילה). קרה עלולה לגרום לנזקים כגון התבקעות צנרת או התפוצצות קולטי דודי שמש. יש לציין כי נזקי קרה בדרך כלל אינם מכוסים בפוליסות הביטוח בישראל. עם זאת, ייתכן ויהיה ניתן לתבוע את חברת הביטוח לפיצויי בגינם, וזאת דרך הסתמכות על סעיפים העוסקים בנזקי צנרת.


האם נזקים לשערים וגדרות


מבוטחים רבים אינם יודעים זאת, אך ביטוח דירה סטנדרטי איננו כולל, בדרך כלל, כיסוי ביטוח לנזקים אשר נגרמו לגדר או לשער. במידה ונגרמו לכם נזקים כאמור, שימו לב היטב האם פוליסת הביטוח שלכם מכסה אותם.


הרחבת פוליסת הביטוח


פוליסת הביטוח התקנית מכסה נזקי חורף אך ידועה כפוליסה המלאה בסייגים וחריגים. אי לכך, חברות הביטוח ממליצות פעמים רבות על הרחבת הפוליסה, וזאת חרף נדירותם של נזקים מסוימים. מבוטחים רבים בישראל אינם מצפים לנזקי חורף ואינם חוששים מהם. עם זאת, גם נזקים בלתי שכיחים אלו יכולים, במידה והם אינם מכוסים, לגרום להוצאות כלכליות משמעותיות ולעוגמת נפש רבה. מומלץ אפוא לבחון את הרחבת הפוליסה. כמו כן, בטרם רכשתם הרחבה לפוליסה, כדאי להתייעץ עם עורכי דין העוסקים בתחום זה.


עסק או דירה?


טעות נפוצה נוספת אשר עולה למבוטחים רבים ביוקר הינה ההפרדה שעושות חברות הביטוח והפוליסות מטעמן בין דירה לבין עסק. נזקים אשר נגרמים למבוטח בגין נזקי סערה, סופת גשמים או שלג, אינם מכסים עסק, במסגרת פוליסת דירה תקנית. כיסוי זה יהיה מנת חלקם של המבוטחים לאחר רכישת הרחבה מתאימה לפוליסה. במידה ואתם בעלי עסק, מומלץ להתייעץ עם עורכי דין העוסקים בדיני ביטוח, ולבדוק האם העסק אשר ברשותכם מכוסה מבחינה ביטוחית מנזקי חורף. יתרה מכך, פוליסות הביטוח יכולות להחריג לעיתים את חלקו של עסק בדירת מגורים, ככל שיוכח כי הייתה הפרדה שכזו בפועל.


אחריות הרשות המקומית וגורמים נוספים


נזקי חורף יכולים להיגרם גם כתוצאה מגורמים נוספים כגון רשלנות עירייה בניהול מערכת ביוב, נזקים בבית משותף המשפיעים על אחד הדיירים, אי פינוי שלג, סכנת החלקה של רכבים וכדומה. במקרים בהם נזקי החורף נגרמו כתוצאה מרשלנות של גורמים נוספים כגון עירייה או רשות מקומית, ניתן להגיש את תביעת הביטוח גם כנגד אלו.

 

לדוגמא, רחובות רבים סובלים מהצפות בימים גשומים, וזאת בשל תחזוקה לקויה של מערכות הביוב במקום. במידה ונגרמו לכם נזקים כתוצאה מהצפות אלו, ייתכן וקיימת לכם עילה לתביעה כנגד העירייה. כמו כן, במידה ונגרמו לכם נזקי חורף בעקבות ליקוי בנייה בבית (או בבית משותף), ייתכן ויהיה ניתן להפנות את התביעה גם כנגד החברה הקבלנית אשר בנתה את הנכס.


כיצד יש לפעול לאחר נזקי חורף?


מהרו לפעול. ראשית, חובה על המבוטח אשר נגרמו לו נזקים כאמור, לפנות במהירות לחברת הביטוח ולדווח לה על הנזקים. כמו כן, הימנעו מניסיונות להגדיל את הפיצוי על ידי הותרת המצב על כנו – צמצמו את הנזק ככל הניתן. חברת הביטוח איננה חייבת לשלם (והיא גם לא תשלם) עבור נזק שאפשר היה למנוע אותו. לדוגמא, במידה ופורצת שריפה בבית, מצופה מבעל הנכס כי יינתק את זרם החשמל על מנת להציל מוצרים חשמליים מנזקי האש.
 

לאחר שהקטנתם את הנזק ככל הניתן, תעדו את הנזקים במועד המוקדם ביותר לכך. בעולם כיום, כאשר בכל טלפון סלולארי ישנה מצלמה, מומלץ לתעד את הנזק בתמונות ומכמה זוויות. ראיות אלו יבססו את תביעתכם העתידית ויוכלו לסייע לכם בהמשך. הוכחת הנזק הינה אחד המרכיבים החשובים ביותר במסגרת תביעות ביטוח והיא המשפיעה על קביעת הפיצויים למבוטח באם מתקבלת התביעה.


שמאי חברת הביטוח והשגת שומה נגדית


חברת הביטוח תשלח לביתכם, לאחר קבלת הדיווח, שמאי מטעמה לשם הערכה של הנזק (על גובהו ואופיו). בהתאם לכך יקבע שמאי הביטוח את שומת הנזק. במידה ואתם סבורים כי השומה איננה מדויקת, ניתן יהיה להגיש שומה נגדית על ידי שמאי מטעמכם. מחלוקות של ממש בעניין זה תיפתרנה בבית המשפט.


לסיכום,


תביעות ביטוח בגין נזקי חורף הינן תביעות מורכבות הדורשות מיומנות בתחום מיוחד זה. לעיתים, מבוטחים סבורים כי ביטוח הדירה שלהם מכסה את הנזקים המדוברים, אך הם מופתעים לגלות שלא כך הדבר, עת הם מופנים לאותיות הקטנות בפוליסה. כמו כן, מבוטחים רבים כלל אינם יודעים כי הם זכאים לפיצויים בגין נזקים שנגרמו להם במהלך לילה גשום (לדוגמא, רשלנות מצד העירייה או הקבלן שבנה את דירתם). בכל מקרה בו נגרמו לכם נזקים במהלך חורף, מומלץ לפנות לעורכי דין העוסקים בתביעות ביטוח ודיני הנזיקין.