בעל מניות בחברה הערב אישית לחובות החברה מישכן נכסי מקרקעין שבבעלותו האישית כנגד הלוואות שהחברה נטלה לצורך פעילותה.


לימים, למצער, החברה הלווה לא עמדה בפרעון ההלוואה שנטלה, וכונס הנכסים מטעם הנושים מממש את אותו נכס מקרקעין פרטי של בעל המניות, אשר היה ערב אישית לחובות החברה .


כיצד ניתן למזער את חבויות המס במכירת נכס המקרקעין?


בעל מניות הערב אישית לחובות החברה שבשליטתו הינה תופעה שבשגרה בחיי המסחר היום יומיים. כך גם התופעה של מישכון נכסי מקרקעין שבבעלותו האישית של בעל המניות כנגד הלוואות שהחברה נוטלת לצורך פעילותה. בעיתות משבר קורה לא אחת שהחברה הלווה לא עומדת בפרעון ההלוואה שנטלה, ולעיתים לא נותרת כל ברירה, וכונס הנכסים מטעם הנושים מביא למימוש הבטוחות שנתנו החברה או הערב – אותו נכס מקרקעין פרטי של בעל המניות, אשר היה ערב אישית לחובות החברה.

במקרים מסויימים אף נוצרת תוצאת מס אבסורדית לפיה תמורת המכירה (הכפויה) מתחלקת בין הנושה (קופת הכינוס) לבין רשויות מיסוי מקרקעין, מבלי שבעל המניות יקבל כל תמורה לידיו. במקרים קיצוניים, בעל המניות אף נדרש "להביא כסף מהבית" כדי לממן את תשלום המיסים, אף שכאמור לא קיבל כל תמורה בגין מכירת הנכס. אין ספק כי זוהי תוצאה קשה ולא צודקת מבחינה מיסויית וכלכלית.


בנסיבות אלו יש לזכור את האפשרות לקזז הפסד הון כנגד השבח, בהסתמך על פסק דינו של בית המשפט העליון בע"א 14/85 פקיד השומה חיפה נ' זיסו גולדשטיין, שם נפסק כי ניתן לראות בסכום הערבות שפרע מנהל ובעל מניות בחברה, לה ערב באופן אישי, הפסד הון לענין סעיף 92(א) לפקודת מס הכנסה.
 
בית המשפט פסק כי, ערב ששילם את סכום הערבות שניתנה על ידו באופן אישי לחברה שהוא מנהל ובעל מניות בה, זכאי לראות בתשלום הפסד הון, לענין סעיף 92(א) לפקודה ולקזזו כנגד שבח שנקבע לו עפ'י חוק מס שבח מקרקעין.

על הערב הטוען להפסד הון במסגרת מימוש ערבות, הנטל להוכיח את מלא התנאים לקיומו של הפסד הון.


לאחר שעברנו את כל המשוכות ופקיד השומה השתכנע כי נוצר הפסד הון ועיתוי התגבשות ההפסד מאפשר את קיזוזו כנגד השבח שנוצר במכירת המקרקעין, פתוחה הדרך לפנות לרשויות מס שבח בבקשה להחזר מיסים אם מס השבח בגין מכירת המקרקעין שולם זה מכבר במלואו במכירה.


עודכן ב: 21/08/2013