בדרך כלל אין הסדרי ראיה / זמני שהות עם סבים, אך במקרים בהם קיימת היעדרות של אחד ההורים, לעיתים בשל מוות, רשאים הסבים לפנות לבית המשפט בעתירה לקיים הסדרי ראיה / זמני שהות עם הילדים (הנכדים).


כך, עפ"י סעיף 28א לחוק החוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, בית המשפט רשאי להורות על הסדרי ראיה לסבים במקרה קיצוני של פטירת אחד ההורים.


במרוצת הזמן, בתי המשפט דנו בנושא והעניקו פרשנות רחבה יותר לסעיף החוק הנ"ל כך קבע בית המשפט המחוזי בערעור שהוגש על החלטת בית המשפט לענייני משפחה (בר"ע 759/00) כי אמנם הרקע ההיסטורי לחקיקתו של סעיף 28(א) לחוק היה במצב בו אחד ההורים אינו עוד בין החיים, אך התכלית החקיקתית מחייבת מתן פירוש רחב להוראות הסעיף באופן בו ניתן לעשות בו שימוש כל אימת שאחד ההורים ניתק עצמו מעולמו של הקטין וככל שהדבר נוגע לטיפול בקטין משול ההורה למת.

 

שמירת הקשר בין הילדים לסבים להבטחת טובת הקטינים

 

ניתוק מעין זה עלול שיהיה כתוצאה מפטירה או במצבים אחרים כגון אירוע פיזיולוגי בעל השלכות רפואיות טראומתיות השולל כל יכולת תפקוד, מצב בו הורה הוכרז כנעדר או נעדר בפועל תקופה ממושכת וכן, בנסיבות מסוימות, מצב בו נשללה כשרותו של הורה או זכותו לשמש כאפוטרופוס לילדו.


כמו כן, בשנת 2007 תוקנה תקנה 285כא1 לתקנות סדר הדין האזרחי, אשר קובעת כי סבים רשאים להגיש לבית המשפט לענייני משפחה בקשה ליישוב סכסוך בינם ובין הוריו של קטין הנוגעת לקביעת דרכי הקשר בינם ובין הקטין, לשם הבטחת טובת הקטין, לפי סעיף 68 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, וכי היה ובמסגרת יישוב הסכסוך לא יגיעו ההורים והסבים להסכמה, יכולים הסבים להגיש תובענה בעניין.


בפסק דין שניתן בביהמ"ש המחוזי בת"א (רמ"ש 2102-03-12) קבע כבוד השופט, שאול שוחט, כי באמצעות התיקון הנ"ל, הכיר למעשה מחוקק המשנה בזכותו של סב לתבוע קיום הסדרי ראיה עם נכדו גם כשההורים בחיים. אולם כאמור, הדבר כרוך בכך שתחילה צריך לנסות וליישב את הסכסוך ורק לאחר מכן קמה הזכות להגיש את התביעה.


בשנת 2012 התקבל בכנסת תיקון לחוק לפיו, במקרה של בקשה בעניין קשר בין קטין ובין הורי הוריו, בית המשפט רשאי, אם ראה שהדבר הוא לטובת הקטין, להחליט בבקשת הורי הוריו בעניין הקשר בינם ובין הקטין) חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון מס' 17), התשע"ב–2012). תיקון זה מאפשר לסבים לתבוע הסדרי ראיה עם נכדיהם.


כן חשוב לציין כי לסבים כיום יש לא רק זכויות כלפי נכדיהם אלא גם חובות. כך למשל, בהעדר תשלום מזונות מצד אביהם של הילדים, הרי שהורי האב עשויים להיות מחויבים בתשלום מזונות נכדיהם ע"פ הדין. האמור לעיל מקבל משנה תוקף כאשר הסבים עומדים על זכותם להתראות עם הנכדים ולקיים עמם זמני שהות.


הנה כי כן, לסב ולסבתא יש זכויות כלפי נכדיהם וככל שמי מהצדדים מסרב להעניק לסב ו/או לסבתא את זכויותיהם על פי הדין, הרי שהם רשאים לפנות לבית המשפט ולתבוע את זכויותיהם. בית המשפט ידון בתביעה ויכריע בה בהתאם ועל-פי עקרון טובת הילד.


כאמור לעיל, לצד הזכויות לסבים יש גם חובות, וככל שמי מהסבים לא ממלא אחר חובותיו מקום בו נדרש לעשות כן ובנסיבות המתאימות, הרי שניתן לפנות בתביעה בעניין זה לבית המשפט ולעתור כי בית המשפט יחייב את הסבים בפסק דין מטעמו לקיים את חובותיהם כלפי הנכדים ע"פ הדין.


 


עודכן ב: 05/06/2016