בעקבות האינקוויזיציה, יהודי ספרד ופורטוגל שסירבו להתנצר, נאלצו לברוח ולמצוא מקום חדש להתיישב עם משפחותיהם. רבים עלו על האניות שהשולטן התורכי שלח והגיעו לתורכיה. אחרים עברו בספינות קטנות לצפון אפריקה, לאיטליה ויוון אך היו מי שהיגרו למושבות ספרד ופורטוגל באירופה ובעולם החדש.


יהודים ממוצא ספרדי ופורטוגלי שהתיישבו במזרח פולין (אזור גליציה ומערב אוקראינה, אזור קרקוב, לבוב ומזרחה משם) לא היגרו ישירות לפולין אלא נדדו מארצות הים התיכון, בעיקר מתורכיה. ברשותי מחקר מקיף, על תולדות יהודי ספרד במזרח אירופה. על פי המחקר, קיימים ממצאים חד משמעיים לקיומן של קהילות ספרדיות תוססות מאז שגורשו מספרד ופורטוגל, מהמאה ה-16 ועד הכיבוש הנאצי והשואה במאה ה-20.


מכאן, שיהודי פולין, בעלי שורשים ספרדיים, בעלי שמות משפחה כגון סלומון, בונדי, דויד, סמואל, מרקוס, פלתיאל, קסטיאל ועוד, גם הם יוכלו להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית.


היהודים שגורשו מספרד ומפורטוגל נדדו למדינות רבות אחרות


גם יהודי עיראק רבים הם צאצאיהם של מגורשי ספרד. ידוע, כי יהודים שהגיעו לתורכיה אחרי הגירוש, ניהלו חיי מסחר ענפים עם עיראק של היום ורבים מהם אף התיישבו והקימו משפחות שם.


החוק בפורטוגל דורש הוכחה למוצא יהודי "ספרדי" (SEFARADITA). לשם כך, יש לערוך חיפוש של שם המשפחה בארכיונים של האינקוויזיציה השונים במדריד, ולמצוא בין אלפי שמות משפחה של יהודי ספרד שגורשו, את שם המשפחה "הספרדי" המבוקש. להפתעתי, נמצאים ברישומים של מגורשי ספרד, גם שמות משפחה "אשכנזיים" כביכול כמו "ויצמן" או "ליברמן", אשר נמצאו בקהילות ספרדיות בצפון אפריקה. לכן, אין לפסול לחלוטין שמות משפחה שלא נשמעים פונטית ספרדיים.


גם הנכד של סופר יידי ידוע, יליד אוקראינה של היום, שנרצח על ידי סטאלין, פנה אלי בבקשה להוכיח שהוא צאצא של מגורשי פורטוגל. לאחר בדיקה בארכיונים מצאתי את שם המשפחה. למרות ששפת סבו הייתה היידיש, הרי ששורשי המשפחה היו בפורטוגל.


במשך 500 שנים מאז שגורשו מספרד, נדדו היהודים בין המדינות


לא משנה מאיפה באה המשפחה. ברור שאם מדובר ביהודים שבאו מטורקיה או בולגריה והם יודעים לאדינו, עובדה זו יכולה לסייע. יצוין כי אין חובה להוכיח שליטה בלאדינו, לא של מגיש הבקשה ואף לא של הוריו או סביו.


גם בשמות מוכרים כמו קלדרון או טולדנו, עדיין חלה חובת הוכחה למוצא יהודי ספרדי. יהדות צפון אפריקה וכן יהודים מירושלים, מצרים ומדינות נוספות מהאימפריה העותומנית, נחשבים למגורשי ספרד ופורטוגל.


החוק הפורטוגלי דורש להוכיח זיקה תרבותית למגורשי פורטוגל. על פי החוק, אחת מהקהילות היהודיות בפורטוגל שאושרו לכך תבחן את הקשר הנדרש. לכן, לא די בקיום שם משפחה ספרדי ברישומי האינקוויזיציה כי עדיין יש להוכיח גם קשר תרבותי ליהודי ספרד. קשר זה ניתן להוכיח על ידי נוסח תפילה, כתובה ספרדית או מכתב של רב הקהילה.


רשימות מפורטות עם אלפי שמות משפחה פורסמו במקומות שונים, אולם ממשלת פורטוגל אינה מכירה בהן. הראיה היחידה שבאמצעותה ניתן להוכיח את קיומו של שם המשפחה הספרדי היא תעודה רשמית על כך ששם המשפחה מצוין ברשימות המגורשים ובארכיונים היסטוריים במדריד.


באופן יחסי, קל יותר להשיג אזרחות פורטוגלית מאזרחות ספרדית. על כן, מי שמעוניין באזרחות אירופאית ולאו דווקא באזרחות ספרדית, מומלץ לו להגיש בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית.


הכתבה מאת: יהודית שמיר, עו"ד