מאת: עו"ד אורי דלאל

 

 

במקרים שבהם נולד ילד עם מום מולד או מחלה גנטית קשה, אותם ניתן היה לגלות במהלך מעקב ההריון, ייתכן וקיימת עילת תביעה בגין רשלנות רפואית בהריון. הטענה בבסיס תביעות אלה הינה כי אומנם הרופאים לא גרמו לאותם מומים או מחלה גנטית אך רשלנותם היא זו שאפשרה את בואו לעולם של אותו ילד כשהוא סובל מתסמונת גנטית או מומים מולדים קשים.

 

כך למשל בבת.א 1204/02 פלונית נ' פרופ' צ.מ אשר נדון בבית משפט המחוזי בי-ם התקבלה תביעה בגין רשלנות רפואית בהריון שעילתה רשלנות באבחון אשר הובילה ללידת ילדה אשר סובלת ממחלה גנטית קשה בשם ALD (מחלה תורשתית קשה הפוגעת במערכת העצבים).

 

 

באותו עניין שנדון לעיל, פנו ההורים למומחה רפואי בתחום הגנטיקה בבקשה לבצע בדיקה גנטית כדי למנוע לידה אפשרית של ילד עם מחלת ALD, וזאת מכיוון ששנים קודם לכן, אובחנה המחלה הקשה אצל אחיה של האם.


המומחה לגנטיקה אליו פנו ההורים בדק דגימה וקבע כי העובר הינו ממין נקבה וכי הבדיקה תקינה. חלק אחר מהשליה נשלח למעבדה בהולנד שמתמחה באבחון המחלה. האחרונים השיבו בבדיקתם כי התגלה "חסר קטן" באחד מהכרומוזומים של העובר, שעלול לגרום להופעת המחלה בעובר נשא לאחר הלידה בחומרתה המרבית.

 

במרוצת השנים אובחנה אצל התובעת המחלה והתגלה החסר בכרומוזום עליו דיווחה המעבדה בהולנד עוד במהלך ההריון.

 

התובעים הגישו תביעת רשלנות רפואית שעילתה הולדה בעוולה בטענה כי הרשלנות בפענוח הבדיקה הגנטית והאבחון במהלך ההריון גרמה לכך שילדתם נולדה כשהיא חולה במחלה הקשה.

 

בית המשפט קבע כי המומחה בתחום הגנטיקה התרשל בכך שהגיע לממצאים שגויים למרות העובדה שעמיתיו ההולנדים הפנו את תשומת ליבו לממצאים שהם מצאו בבדיקתם, ויש בהתנהגות זו משום הפרה בוטה של חובת הזהירות אשר גרמה לטעות באבחון. בית המשפט הוסיף וקבע כי נסיבות העניין חייבו את הנתבע לבצע בדיקות נוספות, אותן היה עליו ליזום עקב האינדיקציות, במטרה לקדם פני הסיכון, אף אם זה נדיר ביותר.


בית המשפט הוסיף וקבע כי חלה על הנתבע חובת זהירות מוגברת. הנתבע ידע כי שני אחיה של התובעת לקו במחלה ואחד נפטר ממנה. לנוכח העובדה שעמיתי הנתבע בהולנד הפנו את תשומת ליבו ל"חסר" והוא התעלם מהממצא - יש לראות בהתנהגותו משום רשלנות רפואית.

 

לאור האמור, בית המשפט קיבל את התביעה בגין רשלנות רפואית וקבע פיצויים בשיעור של כ - 14,000,000 ₪.

 

במקרים שבהם נולד ילד עם מומים מולדים קשים או עם מחלה גנטית או תסמונת גנטית קשה שניתן היה לאבחנה אילו מהלך ההריון היה מבוצע כהלכה ייתכן שקיימת עילת תביעה בגין רשלנות רפואית ומומלץ לפנות לערוך בקיא בתחום לצורך בחינת סיכויי התביעה והערכת שוויה.

 


 


עודכן ב: 25/07/2013