מאת: עו"ד אורי דלאל

 

לצורך טיפול הולם בתביעת רשלנות רפואית, ובמיוחד במקרים בהם נגרמו פגיעות קשות ומורכבות, יש צורך בניסיון ומיומנות רבה.

אחד השלבים החשובים ביותר בניהול תביעת רשלנות רפואית הינו שלב גיבוש עילת התביעה והכנת התיק לקראת הגשת תביעה. ניהול נכון וראוי בשלב זה יוכל לסלול את הדרך בהמשך לקראת הגשת תביעה רצינית ומבוססת.

בשלב הראשון של גיבוש התיק, יש להקפיד על איסוף מלוא החומר הרפואי הרלוואנטי למקרה, הן בכל הנוגע לשאלת האחריות (התרשלות הצוות הרפואי) והן בכל הנוגע לנזק שנגרם לנפגע (והטיפולים והצרכים המיוחדים שהוא זקוק ויזדקק להם עקב הפגיעה).

 

מומלץ להתייעץ עם עורך דין בעל ניסיון בתחום הרשלנות הרפואית כבר מן השלבים הראשונים בבירור תביעת רשלנות רפואית. עורך הדין יידע לאתר את החומר הרפואי הדרוש ולברר את העובדות הנדרשות לצורך בדיקת עילת תביעה.

 

בדיקת עילת תביעה דורשת ניסיון ומיומנות רבה בפעולות שונות, כגון בירור העובדות הנחוצות על ידי תישאול הולם של הלקוח ועדים רלוואנטים נוספים, השגת החומר הרפואי רלוונטי, בירור רפואי ובירור משפטי בדבר עילת תביעה.

 

עורכי דין רבים בתחום אינם גובים כסף עבור פגישת ייעוץ ראשונית להערכת סיכויי התביעה. בפגישה זו, מתבררים פרטי המקרה בגינו יש כוונה להגיש תביעה. רצוי להביא כבר לפגישה הראשונה את כל המסמכים הרלבנטיים אשר מצויים בידי הנפגע ואשר עשויים לסייע בדבר. 
 

באמצעות טופס ויתור על סודיות עורך הדין יוכל לפעול לצורך איסוף כל החומר הרלוואנטי מבלי שהלקוח יצטרך ללכת בעצמו לכל מוסד רפואי בשבל להוציא ולאסוף את החומר בעצמו.

 

לאחר השלמת השלב הראשוני של איסוף מלוא החומר הרלוואנטי ובירור עובדתי של השתלשלות העניינים, וככל שעורך הדין יהיה סבור כי על פניו יש מקום בהמשך בירור יסודי של עילת תביעה ראויה, יופנה התיק לבירור רפואי מתאים על ידי מומחה רפואי  (או מומחים רפואיים) בתחום הרלוואנטי.

 

לעניין זה יש לזכור כי כל טענה רפואית (הן לגבי שאלת האחריות והן לגבי שאלת הנזק) צריכה להיתמך בחוות דעת רפואית ערוכה כדין.

 

לפיכך, בשלב ראשון פונים לצורך התייעצות רפואית לבדיקת קיומה של עילת תביעה, ובמידה ואותו מומחה רפואי סבור כי אכן קיימת עילת תביעה תוגש חוות דעת משפטית לביסוס טענות התיבעה.

 

קיימת חשיבות גדולה לבחירת מומחה רפואי מתאים, בעל ידע וניסיון, אשר יוכל לגבות ולעמוד מאחורי חוות דעתו גם בבית המשפט, ובכך לתרום להעלאת סיכויי הצלחת התביעה.

 

עו"ד אורי דלאל פועל בשיתוף פעולה מקצועי עם טובי המומחים הרפואיים בארץ, אשר במקרים המתאימים עורכים חוות דעת רפואית עבור הלקוחות לצורך חיזוק הטענות המשפטיות והרפואיות, ובכך תורמים להעלאת סיכויי הצלחת התביעה.

לאחר סיום שלב זה של גיבוש והכנת התיק, ובמידה ויימצא כי יש עילת תביעה ראויה ומבוססת, יוגש כתב תביעה לבית המשפט לערכאה המתאימה.

 

תביעות שסכום הפיצוי המוערך על ידי עורך הדין נמוכות מ - 2,500,000 ש"ח מוגשות לבית משפט השלום, ותביעות שסכום הפיצוי המוערך גבוהות מ-2,500,000 ש"ח מוגשות לבית המשפט המחוזי.  

משך הזמן הכולל מרגע הגשת תביעת רשלנות רפואית ועד לתום ההליכים המשפטיים עשוי להשתנות בהתאם לסוג התיק, מורכבותו, היקפו וגורמים נוספים. 

שכר טרחה נגבה לרוב כ"אחוזים מהצלחה" מסך כל הסכום המתקבל בתום ההליך המשפטי. כלומר, הלקוח אינו נדרש לשלם שכר טרחה ב]תיחת התיק, ושכר טרחה ישולם לעורך הדין רק במידה והושג פיצוי כספי בהתאם לאחוזים עליהם בסוכם.

 

עורך דין אורי דלאל בעל ניסיון רב בייצוג מקרים קשים של רשלנות רפואית.