חוק דירה שלישית "על קצה המזלג": כל אדם או חברה או בני זוג שיש בידם כל זכות בעלות בדירה שלישית בין אם קנה או קיבל או ירש מחויב לשלם תשלום שנתי בן 12,000 שקלים עד כ-18,000 שקלים לכל דירה נוספת. כלומר אם לאדם ישנו למעלה מ-249% הוא יצטרך לשלם עד 18,000 שקלים לכל דירה נוספת מעל שתי דירות וחצי.


יובהר כי הסכם ממון לא יכול ליצור הפרדה רכושית בין בני זוג. כלומר, אם על בני זוג רשומות 4 דירות והם יבקשו להפריד את רכושם כך שלכל בין זוג יהיו שתי דירות בלבד, כך שכביכול לא יהיו חייבים בדירה שלישית, דבר זה לא יצלח והם ישלמו על הדירה הרביעית והשלישית.


אילו דירות אינן נחשבות חלק מדירה לצורך תשלום מס על ריבוי דירות?


1. דירה בבניה.


2. דירה המהווה מלאי עסקי.


3. דירה מוחכרת לדייר חוכר לזמן רב.


4. דירה שפוצלה.


5. דירות שחוברו לדירה אחת.


6. דירות שבחוק עידוד.


7. דירה שהיא חלק מנחלה.


8. דירה בבעלות יתום משני הוריו.


9. דירות בבעלות עמותה, הקדש ציבורי וחברה לתועלת הציבור.


10. דירה בבניין להשכרה לפי חוק עידוד בניית דירות להשכרה.


11. דירות שחוק הגנת הדייר חל עליהן.


12. דירה המושכרת לטווח ארוך לפי הוראות מדינת ישראל.

 

אז כיצד אמורים לשלם מס ההכנסה ומס שבח?


1. במהלך השבועות הקרובים תישלח בדואר הודעת דרישה להצהרה על ידי רשויות המס לפי מחשב רשויות המס על דירות לכל אדם בעל 3 דירות ויותר.


2. אם ההודעה לא התקבלה, בעל הריבוי דירות יהיה מחויב לשלוח הצהרה תוך כ-180 ימים מתחילת השנה תוך תשלום מקדמה ובסוף השנה תשלום מלא.

 

מהי המלכודת האמיתית?


תחילת תהליך ניקוי אורוות של רשויות המס: השכירים שנחשפים לראשנה לרשויות המס. רשויות המס שלא הפריעו את מנוחת האנשים עובדים השכירים (רק את העצמאים) יפגשו המון אנשים שכירים בעלי דירות ויתחילו לפשוט לענייני מיסוי נוספים שאותם שכירים לא היו מודעים אליהם כמו תשלום מס הכנסה בעבור רווח משכירות ושאר נושאי מס.

 

העצמאים נכנסים לבדיקה מחודשת של מקורות הכנסה. כל העצמאים שרכשו דירות ולא דיווחו בהצהרות ההון יצטרכו לתת הסבר מניח את הדעת מאין הגיע הכסף לריבוי הדירות - דבר שהוא לא פשוט.


הפתרון: העברה במתנה לילדים או לנכדים

 

הבעלים יכולים לחתום על הסכם מתנה בינם לבין בנם או נכדם, ובכך הם מדלדלים את הדירות ומוציאים את ילדיהם ממעגל דורשי הדירות. ניתן גם לתת לכך משקל בעת חלוקת הרכוש בצוואה של ההורים בכדי למנוע מריבות ומחלוקת בין הילדים.

 

ניתן לשמור על הזכויות בנכס לטובת ההורים כאשר הנכס מועבר במתנה באמצעות הערות אזהרה מגוונות בטאבו כך שהילד לא יוכל למכור וכדומה. מתנה כיום בין הורים לילדים פטורה ממס שבח, ומס הרכישה מוקטן מאוד אם בכלל.

 

לסיכום, מס ריבוי דירות (דירה שלישית) הוא מס ניסיוני שלמעשה יותר מאשר דורש סך של כ-1,500 שקלים לחודש, הוא מבצע בדיקת מיסים מחודשת של חייהם הפרטים של כ-60,000 בעלי דירות.

 

הדרך שלא להיחשף אל רשויות המס בחלק הזה היא העברה במתנה מההורים לילדים תוך הגבלת הילד בשימוש בדירה שלא על דעת הוריו נותני המתנה. בצוואה ניתן להתייחס ולא לצוות נכסים לילד שקיבל במתנה ובכך לאזן בין שאר הילדים.