אדם שנגזר עליו עונש מאסר, נתון החל מרגע מאסרו, למרותו המוחלטת של שרות בתי הסוהר, כאשר הוא למעשה נטול כל זכות להתנגד למרות זו.

 

כפועל יוצא מכך, ועל מנת שאותה מרות לא תופעל באופן לא ראוי, קמה לאסיר הזכות לפנות בעתירות אל בית המשפט המחוזי בכל הנוגע לתנאי מאסרו.

 

למעשה קיים מתח בין שני אינטרסים מרכזיים שעל בית המשפט לדאוג לשמירתם – האחד, שמירה על סמכות ויכולת תפעול של בתי הסוהר, והשני, לדאוג כי זכויות האסיר לא יפגעו.

 

בית המשפט הדן בעניין, הינו בית משפט בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, שמשמעות הדבר הינה, כי בית המשפט אינו מתערב בשיקול דעתו של שרות בתי הסוהר, אלא רק אם חרג אותו שיקול דעת ממתחם הסבירות. כך, אף אם סבור השופט הדן בעניין, כי לו היה הוא מחליט בעניין, החלטתו הייתה שונה, אך עדיין ההחלטה עומדת במבחן הסבירות, הרי שבית המשפט לא יתערב בהחלטה זו.

 

עתירות אסירים יכול שיוגשו לא אך ורק נגד שרות בתי הסוהר, אלא בהתאם לעניין בו הן עוסקות, אף כנגד גופים שונים, כגון המשטרה, שר בממשלה, ועדת אלימות במשפחה/ועדת גילוי עריות ולמעשה כנגד כל רשות ממשלתית או בעל תפקיד עפ"י דין, שיש לה נגיעה לתנא המאסר של האסיר.

 

עתירות אסירים, ניתן להגיש בכל עניין הנוגע למאסר, כגון – יציאה לחופשות ותנאי החופשות, יציאה לעבודה ותנאים אחרים בתוך בית הסוהר, סיווג לקטגוריה, יציאה לחופשות מיוחדות לרגל אירועים משפחתיים של אדם מקרבה ראשונה לאסיר, השתתפות בגמילה או תוכניות טיפול אחרות בתוככי הכלא, ענישה או שלילת זכויות ע"י רשויות הכלא, זאת ועוד.

 

יוער, כי למעשה קיים תת סוג נוסף של עתירות אסירים, והן עתירות על החלטת ועדת שחרורים, שלא לשחרר את האסיר שחרור מוקדם בתום ריצוי שני שליש ממאסרו. בכלל זה קיימת הזכות לעתור גם על החלטת הנציבות שלא לשחרר שחרור מוקדם נציבותי (תקופות מאסר שבין 3-6 חודשים). עם זאת, כאשר מדובר בעתירה לעניין תנאי המאסר ידון בעניין שופט יחיד, ואילו בעתירה כנגד ועדת השחרורים ידון בעניין הרכב של שלושה שופטים.

 

ערעור על ההחלטה בעתירה, לעניין שני סוגי העתירות, ניתן להגיש אך ורק ברשות ולא קיימת זכות מוקנית לערעור כפי בערעור כנגד הרשעה או עונש.

 

אמנם קיים קושי במאטריה זו, בשל מבחן ההתערבות הצר הקבוע בדין, ואולם קיימים מקרים רבים בהם ייצגתי שבהם עתירות אסירים הביאו לשינוי משמעותי במצבו של האסיר.

 

מידע זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ושימוש בו ו/או יישומו לגבי מקרה ספציפי הינו באחריות הקורא בלבד.