על פי כתב האישום, בו הודה הנאשם, הוא הועסק כעובד בחברת כוח אדם גדולה במגזר הערבי. הנאשם עזר למעבידו למסור חשבוניות מס פיקטיביות ללקוחותיו, בסך כולל של 22 מיליון שקלים .

 

יש לך שאלה?
פורום משפט פלילי
פורום עבירות מס
פורום דיני מיסים


הנאשם עבד בתפקיד בכיר בחברת כוח אדם, והוציא 154 חשבוניות מס פיקטיביות ללקוחות החברה, לטענת המאשימה לא הוציאה החברה הנ"ל את החשבוניות כדין ובכלל לא ביצעה את העסקאות שעומדות בבסיס החשבוניות. הנאשם אף השתמש במסמכי זהות מזויפים על מנת לשכנע את הלקוחות התמימים שהחשבוניות הוצאו כדת וכדין.


באישום השני, הנאשם עזר למעסיקו להנפיק חשבוניות מס כוזבות על שם חברת בנייה. בצורה זאת הוציאו 13 חשבוניות מס כוזבות שסכומן הכולל מעל מיליון שקלים. בעוד שגם במקרה הזה העסקאות כלל לא התקיימו והנאשמים השתמשו בתעודות זהות מזויפות על מנת לשכנע את הלקוחות. שני הנאשמים הואשמו בעבירות מרמה ותחבולה במטרה להתחמק מתשלום מס.


הנאשם המרכזי בתיק, הודה ונידון ל-45 חודשי מאסר בפועל. הנאשם בענייננו, כפר תחילה באישומים, אולם לאחר מכן הסכים להודות, והצדדים הגיעו לבית המשפט על מנת לדון בעונשו.


טיעוני הצדדים לעונש


עורך הדין מטעם המדינה עמד על חומרת העבירות ועל היותן פרושות על פני תקופה לא קצרה. הוא טען כי הנאשם פעל בדרכי עורמה, בין היתר באמצעות מסמכים מזויפים, זאת על מנת להערים על רשויות המס. עוד טען, כי חלקו בפרשה היה משמעותי כמו של הנאשם הראשון, ובשל כך יש להשית עליו עונש כבד בדמות שישה עשר חודשי מאסר בפועל.


בא כוחו של הנאשם טען מנגד כי חלקו של הנאשם בעבירות היה דל, הנאשם הועסק על ידי הנאשם המרכזי כנהג והנפיק חשבוניות לפי בקשתו ולמעשה שימש בידיו כ"כלי משחק". מה גם שהנאשם לא נטל אף לא שקל אחד לכיסו ולא נהנה מפרי העבירות. הסנגור אף עמד על נסיבותיו האישיות הקשות של הנאשם, אשר מטפל באביו העיוור ואימו החולה ומצוי בחובות כבדים של למעלה מחצי מיליון שקלים. על כן, ביקש עורך הדין להקל עם הנאשם ולדון אותו לעונש מאסר קצר שירוצה בדרך של עבודות שירות.


בית המשפט גזר על הנאשם 10 חודשי מאסר בפועל


השופט שדן בתיק קבע שהעבירות אותן עבר הנאשם הינן חמורות מאוד. חמורות במהותן, חמורות בנסיבותיהן וחמורות בתוצאותיהן. הנאשם נקט בדרכי עורמה, ואף לא בחל בשימוש במסמכים מזויפים, על מנת לגרוע מס מהקופה הציבורית. כל זאת לאורך מספר חודשים, להבדיל ממעידה רגעית.


בעבירות כלכליות, כך קבע בית המשפט העליון, ראוי לגזור על המורשעים עונשים משמעותיים אשר ירתיעו את הציבור מלבצע עבירות דומות בעתיד. אולם במקרה זה, כתב השופט, נסיבותיו האישיות של הנאשם מצדיקות שהדין עימו לא ימוצה.

 

בסופו של דבר, קבע השופט כי הנאשם ירצה 10 חודשי מאסר בפועל, כמו כן יעמוד נגדו מאסר על תנאי של 9 חודשים והוא ייקנס ב-10,000 שקלים