בית משפט השלום לתעבורה בתל אביב, גזר בשבוע שעבר ארבעה חודשי עבודות שירות על אדם שהורשע בגרימת תאונת דרכים וחבלה של ממש, לאחר שדרס הולך רגל בעת שחצה את הכביש במעבר חציה.


עקף רכב שעצר במעבר חציה ופגע בהולך רגל


לפי כתב האישום שהוגש נגדו, בפברואר 2011 בשעות אחר הצהריים, נסע הנאשם באזור צפון תל אביב, כשהוא נוסע בנתיב הימני. כאשר הגיע לצומת בה מעבר חציה להולכי רגל, עקף הנאשם משמאל רכב שעצר לפני מעבר החציה, והמשיך בנסיעתו, עד שפגע במתלונן, הולך רגל שהחל לחצות את הכביש.


בעקבות הפגיעה, הולך הרגל נחבל בכל גופו, ונגרמו לו שברים בעצמות האגן, שבר מרוסק בכתף, שבר בזרוע ימין ועוד. המתלונן אושפז למשך שבוע ימים בבית החולים, והזדקק לניתוח החלפת מפרק הכתף ולניתוחים נוספים בהמשך. כתוצאה מהאירוע נקבעה למתלונן נכות צמיתה בשיעור של 90%.


לאחר התאונה, הזיז הנאשם את רכבו ממקום הפגיעה, דבר ששיבש את חקירת נסיבות התאונה.


לאור התאונה הורשע הנאשם בעבירות חבלה, בגרימת תאונה, בעקיפת רכב לפני מעבר חצייה, בגין אי מתן אפשרות להולך רגל להשלים חצייה בטוחה, בנהיגה בקלות ראש ובהזזת רכבו ממקום התאונה.


לפני שלב הטיעונים לעונש, נערך תסקיר שירות מבחן בעניינו של הנאשם, שם הומלץ לבית המשפט להטיל עליו צו שירות לתועלת הציבור בלבד, וזאת מאחר שהנאשם הודה במעשים מיד ולקח אחריות על מעשיו וכן לאור נסיבות חייו ועברו הנקי מפלילים.


המאשימה: העבירות חמורות ביותר והפגיעה בהולך הרגל קשה


בטיעונים לעונש, הדגישה המאשימה את חומרת העבירות ואת פציעתו של המתלונן בעקבות הנהיגה חסרת האחריות של הנאשם. לטענתה, העובדה כי הנאשם הבחין ברכב שעצר לפניו במעבר חציה, והחליט בכל זאת לעקוף אותו ולהמשיך בנסיעתו, מעידה על חוסר אחריות ועל נהיגה בקלות ראש.


בנוסף, ביקשה המאשימה לתת משקל בהכרעת עונשו לאינטרס הציבורי ולאו דווקא לאינטרס של הנאשם או לנסיבות חייו.


עוד ציינה המאשימה כי לנאשם תשע הרשעות קודמות בתחום התעבורה, בין השאר בעבירות כמו נהיגה במהירות מופרזת המעידות על אופיו, והתנהגותו הבלתי אחראית על הכביש. לבסוף, ביקשה המאשימה להתייחס במתן העונש לפסקי דין קודמים של ביהמ"ש העליון, לפיהם יש להשית עונשים חמורים על עברייני תעבורה אשר גרמו לחבלות של ממש. בסיום דבריה, ביקשה המאשימה להשית עונש מאסר בפועל על הנאשם, בתוספת לפסילה מאסר על תנאי וקנס כספי.


ההגנה: לנאשם נגרם נזק מהתאונה כפי שנגרם למתלונן


מנגד, טען סנגורו של הנאשם כי אין מקום להטיל עליו עונש מאסר בפועל וכי לא נכונה ההשוואה שנעשתה על ידי המאשימה לפסקי הדין החמורים של ביהמ"ש העליון. לפיו, יש להתחשב בעובדה כי הנאשם הודה מיד במעשים ולקח אחריות מלאה. כמו כן, ציין בא כוח הנאשם, כי בניגוד לנאמר הנאשם לא עקף את הרכב העוצר אלא המשיך בנתיב נסיעתו מבלי שהבחין בהולך הרגל.


לטענתו, פציעתו של הולך הרגל לא נמצאת ברף הגבוה, והוא אושפז לתקופה קצרה יחסית בת שבעה ימים בלבד. לבסוף, ביקש הסנגור להתייחס להמלצת שירות המבחן ולהטיל על הנאשם צו שירות בלבד, כשהוא מוסיף כי התאונה הפכה את חייו של הנאשם ממש כפי שעשתה למתלונן.


הנאשם ניצל את ההזדמנות שניתנה לו והודה שנית בפני השופטת בעבירות וביקש ממנה להקל בעונשו בשל העובדה כי הוא תלוי ברישיון נהיגה לפרנסתו, ובשל העובדה כי הוא אב לילד.


ביהמ"ש: הנאשם סיכן חיי אדם וגרם לחבלה חמורה


בפתיחת דבריה, ציינה השופטת כי בהכרעת העונש יש להתחשב בערכים החברתיים שנפגעו כתוצאה מהעבירות, וכי לאור הערך החברתי הנפגע במקרה זה שהינו סיכון חיי אדם וכן גרימת חבלה קשה, יש להטיל על הנאשם עונש מאסר, אם בפועל ואם בעבודות שירות, שנע בין חודש לחצי שנה.


לאחר מכן, הדגישה השופטת את העובדה החמורה כי הנאשם עקף את הרכב שעצר, וכי למרות דברי הסנגור שהרי עדיין עקף הנאשם בצורה מסוכנת את הרכב גם אם לא עבר לנתיב אחר אלא המשיך בנתיב נסיעתו, ובכך חלף על פני הרכב שעצר לפני מעבר החציה על מנת לאפשר להולך הרגל לחצות בבטחה.


עוד התחשבה השופטת בנכות הגבוהה שנגרמה למתלונן בגין התאונה ובכך שהנאשם הזיז את רכבו לאחר התאונה.


יחד עם זאת, התחשבה השופטת גם בעובדה כי מדובר באדם בעל עבר פלילי נקי, עם נסיבות חיים קשות, וכי הוא מתמודד עם קשיים רבים בחייו ומנסה לשפר ולקדם את מצבו ומצב משפחתו.


עונש מאסר לנאשם שירוצה בעבודות שירות


לבסוף, טענה השופטת כי אינה יכולה לקבל את המלצת שירות המבחן לאור חומרת המעשים, ועל כן גזרה על הנאשם 4 חודשי עבודות שירות, כאשר היא מזהירה את הנאשם כי במידה ולא יבצע את העבודות לשביעות רצונם של הממונים יוטל עליו עונש מאסר בפועל.

 

יש לך שאלה? 

פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה
פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון
פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים


כמו כן, פסלה השופטת את רישיונו של הנאשם לתקופה של 30 חודשים בתוספת פסילה על תנאי למשך 6 חודשים נוספים, וגזרה עליו 8 חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי בסך 3,000 שקלים.