החורף הגיע אלינו בהפתעה לאחר נובמבר חם במיוחד והביא איתו הפתעה קטנה ונעימה בדמות סופה שלא נראתה כמוה כמאה שנים. כמובן שניתן למנות את יתרונותיה של הסופה, את השלג היפה ואת העלייה המדודה של מפלס הכינרת, אולם יהיו כמה שיאמרו "ומה עם האוטו שנתקע?", "מה עם הגג שנפל?" וכו'.

 

כן כן, הסופה הביאה גם הרס בצדה, והשאלה האמיתית כרגע, לאחר שוך הסערה, היא מי בדיוק אמור לפצות אותנו על כל הנזקים הקשים? הסופה? היא כבר בדרך ליעד הבא.


בעקבות השאלות, החלטנו להביא לכם מדריך שיעשה קצת סדר בבלגן, ויעזור במציאת האחראי על הנזקים לרכב, לבית ולמטריה שנשברה עם גשם ראשון.


נפל עץ על הרכב שלי! הרכב ניזוק מהשלג! מה עושים?


כל רכב למעשה מבוטח בביטוח חובה אשר מקנה לבעל הרכב פיצויים בגין נזקים שנגרמו לו. הפוליסה מגדירה רשימה של נזקים, כאשר במקרה זה, מדובר בנזקי טבע, ובפרט בנזקי חורף שנגרמו בעקבות סערה, שיטפון, שלג וכו'. במידה והרכב שלכם ניזוק ישירות מהשלג תפוצו בהתאם. במידה והרכב ניזוק מעץ שנפל על הרכב, ייתכן ותהיה לכם עילה לתביעה גם כנגד הרשות המקומית אשר לא דאגה לבטיחות אופטימלית.


על מנת להגיש תביעה, עליכם לעשות מספר פעולות אשר יסייעו לכם בהצלחתה, וייתכן וימנעו גרירה ארוכה של הליכים משפטים יקרים וארוכים.


הצעדים החשובים לאחר תאונה בעקבות נזקי טבע:


1. תמונה שווה יותר מאלף מילים: ברגע שגיליתם את הנזק, דאגו לתעד אותו כמה שאפשר, באמצעות צילום הרכב מכל זווית אפשרית. אם נפל עץ על הרכב – צלמו את העץ! אם פגע חפץ בשמשה כתוצאה מהרוח – צלמו את החפץ! צלמו את השמשה! ובטח כבר הבנתם את הכיוון הכללי. ככל שתצלמו מוקדם יותר ובסמוך לאירוע כך יותר טוב.


2. טלפון אחד לחברת הביטוח: התקשרו מיד לחברת הביטוח והודיעו על הנזק. היו ספציפיים ומפורטים. שיחת הטלפון זו ההודעה הראשונה שלכם לפני החתימה על הצהרה בכתב, לכן דאגו לתעד בדיוק רב: את שם הנציג שדיברתם איתו, את הזמן בו נערכה השיחה ואת תוכנה.


3. בדקו את תנאי הפוליסה שלכם: לאחר שיחת הטלפון, דאגו לבדוק את תנאי הפוליסה בהעתקים שניתנו לכם בעת החתימה. כך תדעו טוב יותר מה לצפות מחברת הביטוח, על מה כדאי להתעקש ומה הסיכויי שלכם לקבל את מה שביקשתם.


4. יש אנשים שזו ממש העבודה שלהם, היעזרו בהם!:  גם אם אתם חושבים שהכל ברור, ידוע, ושצילמתם את התמונה היפה ביותר של העץ תקוע בתוך חלון המכונית, חשוב לזכור כי חברת הביטוח נעזרת באנשי מקצוע ועורכי דין ומאוד לא ששה לשלם פיצויים (למרות שמגיע לכם) ואילו אתם, במידה ואינכם עורכי דין, יכולים להיעזר בדעתכם, דבריכם ותמונותיכם בלבד. חשוב ככל שזה יהיה, תמיד עדיף שיעמוד לצדכם איש מקצוע מומחה, כמו עורך דין המתמחה בתחום הביטוח, אשר יסייע לכם למצות את מירב זכויותיכם בזמן הקצר ביותר.


5. התיישנות: למרות שחורף עכשיו, לא כדאי להירדם בשמירה וכדאי להגיש את התביעה לפני תום תקופת ההתיישנות (7 שנים מיום האירוע), אולם לא לפני שעשיתם את כל הצעדים הקודמים, ולא לפני שאתם בטוחים בגובה הנזק ובהשפעותיו. 


הדירה הוצפה, הרהיטים נהרסו!


גם לדירה יש ביטוח, במידה ועשיתם אחד כזה, וגם הוא מגן עליכם מנזקי טבע, ומנזקי חורף כמו סערה, שלג שטפונות וכו'. אולם אז, עליכם לצמצם את הנזקים כמה שאפשר, ולהראות כי פעלתם להצלת הרכוש (ולא סיכנתם את חייכם בתהליך כמובן). כמו כן, עליכם להוכיח כי הנזק היה בלתי נמנע, וכי נקטתם בכל האמצעים העומדים לרשותכם על מנת למנוע נזקים בדירה.


מלבד זאת, הצעדים להגשת התביעה בגין נזקים לדירה, זהים לאלו שעליכם לנקוט בגין נזקים לרכב, וכוללים כמובן: תיעוד, מסירת הודעה למבוטח וכו'. גם כאן, טוב להיעזר בעורך דין, המתמצא בתחום הביטוח על מנת לקבל את הפיצוי המקסימלי.

 

מה עושים במקרים של רשלנות צד שלישי? 


ישנם נזקים, לדירה או לרכב, שנגרמו כתוצאה מהסופה, אך עיקר האשמה נופל על רשלנות של הרשויות המקומיות, או בעלי מקום התאונה. את מי תובעים במקרים כאלה? 


תמרור נפל על הרכב בזמן הסופה!


אז נכון, יש ביטוח, אך כדאי לבדוק האם מתקיימת עילה לתביעה כנגד המועצה המקומית במקרה כזה. האם התמרור היה תקין? האם המועצה פעלה בכל האמצעים על מנת להבטיח את תקינותו של התמרור, ופעלה כדי למנוע נזקים מעין אלו? כמו שאתם אחראיים למניעת הנזקים בדירתכם, כך רשות מקומית אחראית למניעת הנזקים בעירכם. בדקו את העניין, התייעצו עם מומחה, והגישו תביעת כנגד הרשות המתאימה, לפי כל הצעדים אותם מנינו קודם.


נפל עליי שלט של קיוסק שעף בסופה!


במקרה כזה, כנראה שתצטרכו להגיש תביעה כנגד בעל הקיוסק, אשר יצטרך להוכיח כי הוא נקט באמצעי בטיחות סבירים, התקין אותו כראוי באמצעות הברגים המתאימים ובדק כי השלט עמיד מספיק וכי הוא תקין וללא פגם. במקרה כזה, יתכן ובעל הקיוסק יגיש תביעת צד ג' כנגד יצרן השלט, או כנגד החברה שהתקינה אותו. בכל מקרה, בדקו היטב בכל מקרה בו אתם לא בטוחים על מי נופלת האחריות על התאונה, מצאו את הבעלים המתאימים, והיעזרו במומחה.


הילד החליק על השלג ונפצע! את מי תובעים?


במקרה כזה, בו ברור שאין אחריות של גורם שלישי (שלג הוא בכל זאת שלג), ניתן לתבוע את ביטוח התלמידים, שניתן לכל ילד, ומכסה תאונות בכל מקום ובכל זמן (מלבד תאונות דרכים).


החלקתי בדרך לעבודה על קרח שהצטבר על המדרכה


כאן מדובר בתאונת עבודה, וכדאי לתבוע את הביטוח הלאומי, מלבד תביעה כנגד צד ג' (אם קיים).

 

יש לך שאלה?

פורום ביטוח חיים
פורום תביעת ביטוח
פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד

 

זהירות היא מילת המפתח!


לסיום, הקפידו להבין ראשית את מי תובעים (את הביטוח, רשויות מקומיות, בעלי נכס פרטיים וכו'), הקפידו לתעד את הפגיעה (צילום העץ או צילום הרהיטים הספוגים במים), תעדו את השיחה (מיהו הנציג הנחמד מהעבר השני של הקו), שמרו חשבוניות וקבלות בגין כל תיקון, ולו הקטן ביותר, שעשיתם; בדקו את תנאי הפוליסה; והיעזרו בעורך דין המתמחה בתחום. ומעל הכל, היו זהירים, על הכביש כמו גם על המדרכה המושלגת.