בית משפט השלום לתעבורה בבאר שבע, הרשיע בחודש שעבר צעיר שנהג ללא רישיון, התנגש באוטובוס ופצע שישה בני אדם.


הנאשם נהג ברכבו הפרטי כאשר אינו מורשה לנהוג. לטענת המאשימה, במהלך הנסיעה, לא שמר הנאשם מרחק והתנגש באוטובוס זעיר שנסע לפניו בכביש ועצר ברמזור אדום. בתאונה נפצעו שישה בני אדם, ביניהם הנאשם ונהג האוטובוס.


הנאשם הודה בעובדות כתם האישום במלואן, אך טען ל"הגנת הצורך". לדברי הנאשם, בשעה שלפני התאונה, שהה בחברת חבריו בחוף הים ואז החלה לרדוף אחריו חבורת גברים צעירים, דבר שהוביל אותו לנוס על נפשו, להיכנס לרכב ולנהוג בו.


מעדותו של הנאשם עולה כי הוא ניזון מתיאוריו של חברו כאשר תיאר את השתלשלות האירועים שקדמו לתאונה. כשנשאל מה חברו תיאר לו אמר כי הייתה קטטה בין שתי חבורות שנכחו במקום והוסיף כי רדפו אחריהם עם רכב.


נערות שהיו במקום יחד עם הנאשם, העידו כי חבורת גברים התחילה איתן בחוף הים, והנאשם לא היה מרוצה מהעניין, ביקש מהן להיכנס לרכב, ונסע מהמקום.


מרדף מסכן חיים או ויכוח פשוט?


עד נוסף מטעמו של הנאשם חיזק את עדותן וציין כי התרחש בחוף סכסוך שבו גבר אחר התחיל עם אחת הבנות מהחבורה ואחד החברים בחבורה לא אהב את זה. בעקבות כך החליטה הקבוצה להימלט מהמקום, כאשר הגבר רודף אחריהם ברכבו.


מהחקירה עולה כי העדים, שנחקרו במשטרה סמוך לזמן המקרה, בחרו להסתיר את הפרטים על המרדף שהתרחש וסיפרו בעיקר על נסיבות התאונה עצמה.


בשתי עדויות שונות העידו חבריו, כי הנאשם נהג ברכב בדרך לים וכן בדרך חזרה כאשר עזבו את החוף ובעת התרחשות התאונה.
ביהמ"ש קיבל את עדויות חבריו של הנאשם, וקבע כי הן אמינות ועקביות. לעומת זאת, עדותו של הנאשם לפיה לא הוא זה שנהג ברכב בדרך אל החוף, התבררה כשקרית.


לפי דברי השופט אין כל ספק כי הנאשם נהג ברכב בזמן התאונה ולאור העדויות הוא קבע כי נהג בו גם בדרך הלוך, וזאת כאשר הוא מסכן את חבריו, את עצמו ואת הסביבה, כשהוא נוהג ללא רישיון.


הנאשם נהג ללא רישיון ובתנאי ערפל וגרם לתאונה


עדותו של הנאשם בדבר המרדף, נמצאה גם היא לא אמינה וזאת לאחר שאומתה עם עדויות חבריו שתיארו תרחיש שונה. השופט קבע כי המרדף היה לא יותר מבדיה של הנאשם.


השופט ציין כי לאחר עיון בעובדות, ניתן לראות כי הנאשם וחבריו לא היו במצב של סכנת חיים, או סכנה ממשית אחרת המצדיקה נהיגה ללא רישיון.


בבואו להכריע את דינו של הנאשם, מתייחס השופט לעדויות חבריו, ולעדות של נהג הרכב המעורב בתאונה, ומכולן עולה כי הערפל הכבד ששרר בכביש בעת התאונה ומהירות נסיעתו של הנאשם, הם הגורמים לתאונה ולא אותו מרדף שהזכיר.

 

יש לך שאלה? 

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום נהיגה ללא רישיון, ביטוח או טסט


הנאשם לא הצליח להוכיח בשום שלב במשפט סכנת חיים שתתיישב עם מעשיו, ועל כן קבע השופט כי לא מתקיימת עילה של "הגנת הצורך". לאור דברים אלה, הרשיע השופט את הנאשם בעבירות של נהיגה רשלנית, אי שמירת מרחק, גרימת תאונת דרכים נזק וחבלה, נהיגה ללא רישיון תקף ונהיגה ללא ביטוח.

 

ת"ד 9027-05-12