אדם הגיש תביעת גירושין לבית הדין הרבני המתייחסת גם לחלוקת רכושם של בני הזוג. מיד לאחר מכן הגישה האישה תביעה לבית המשפט לענייני משפחה לאיזון רכושי, והבעל ערער על כך וטען שאין לבית המשפט סמכות לדון בתביעתה, הואיל וסוגיית הרכוש תתברר בבית הדין הרבני. ביום ה' קיבל בית המשפט המחוזי בתל אביב את הערעור באופן חלקי, וביטל את החלטת בית המשפט הקודמת כי בסמכותו לדון בחלוקת הדירה.


תביעת הגירושין שהגיש הבעל לבית הדין הרבני כללה את נושא המזונות לשלושת הילדים המשותפים ולאישה, קביעת המשמורת על הילדים וכן חלוקת הרכוש. כשבועיים לאחר מכן הגישה האישה את תביעתה לאיזון הרכוש בבית המשפט לענייני משפחה, וביקשה לקבוע כי לבית המשפט הסמכות לדון בתביעה.


ההליך הסתיים בהחלטת בית המשפט כי יש לו סמכות לדון בתביעה הרכושית שהגישה האישה, מאחר שהכללת הרכוש בתביעתו של הבעל נעשתה בחוסר כנות ולא כדין. הבעל ערער על ההחלטה, ובית המשפט קיים דיון נוסף בעניינם.


עיקר המחלוקת בין בני הזוג הייתה בקשר לדירה שקיבל הבעל מהוריו בזמן הנישואין ורשומה על שמו, שהוא לא התייחס אליה במסגרת ההליך בבית הדין הרבני, מכיוון שלטענתו סבר כי היא בבעלותו בלבד, אף שבני הזוג שילמו עליה משכנתא יחדיו וסביה של האישה העניקו להם סכום כספי במתנה לטובת הדירה.


בית המשפט: לא ניתן לצפות מהבעל שיכלול בתביעתו גם את טענותיה של האישה


בסופו של ההליך קבע בית המשפט כי האישה השקיעה כספים בדירה והשתתפה בתשלום המשכנתא, ומכיוון שהבעל לא כרך את הדירה בעתירתו לבית הדין, יש לבית המשפט סמכות לדון בה.


משמעות ההחלטה היא כי חלק מהרכוש יידון בבית המשפט וחלק ממנו בבית הדין הרבני, ועל כך הגיש הבעל ערעור, בטענה שכן הזכיר את נושא הדירה בבית הדין ורק לא פירט שם את טענותיה של האישה, והדבר יוצר פיצול תמוה ולא טבעי.


שופט בית המשפט החליט לקבל את הערעור בצורה חלקית, מכיוון שהשתכנע כי תביעת הגירושין שהגיש הבעל הייתה כנה. הוא הזכיר כי כבר נפסק בעבר שפירוט לא ממצה על מלוא הנכסים בתביעת גירושין דורשת בחינה מהותית של נסיבות המקרה הספציפיות, ואינה מעידה בהכרח על חוסר תום לב.


בחינת התביעה שהוגשה לבית הדין הרבני העלתה כי המבקש לא כרך כדין רכיבים מסוימים מהרכוש כגון קרנות הפנסיה שלו, תכולת הדירה והרכבים. ואולם בנוגע לדירה המצב שונה, היות שהוא קיבל אותה במתנה מהוריו, ובהתאם לחוק יחסי ממון נכס שהתקבל במתנה בזמן הנישואין אינו בר איזון.

 

יש לך שאלה?

פורום בית משפט לענייני משפחה
פורום חלוקת רכוש | איזון משאבים


על פי מסקנת השופט, הדבר היחיד שלא פורט בתביעתו של הבעל היה טענותיה של האישה לגבי זכאותה על חלק מהדירה, ולא ניתן לצפות ממנו כי יעלה במסגרת תביעתו גם את הטענות הנגדיות שהאישה צפויה לטעון בכתב ההגנה.


לאור זאת, התקבל הערעור בעניין סמכות הדיון לגבי הדירה, ובוטלה ההחלטה הקודמת של בית המשפט בנושא זה.


רמ"ש 54572-03-15