תביעה על סך של כמיליון וחצי שקלים הוגשה על ידי עורך דין כנגד ארבעה קרובי משפחתו, בדרישה שישלמו לו שכר טרחה, לאחר שטיפל עבורם במינוי אפוטרופוס ובניהול נכסי עזבון גדול שירשו. בשבוע שעבר (יום ב') קבע בית משפט השלום בתל אביב שללא ספק התובע פעל רבות עבור הנתבעים וזכאי לקבל שכר טרחה ראוי. התביעה התקבלה, ונקבע שהקרובים ישלמו לתובע סך של 330 אלף שקלים עבור הטיפול המשפטי, וכן יישאו בהוצאותיו בסכום של 30 אלף שקלים.


שלושת ילדי בן דודו של התובע קיבלו בירושה מסבם רכוש רב בסכום של יותר ממאה מיליון שקלים. אביהם, בן הדוד, לא היה בקשר עם אביו במשך תקופה ארוכה ולא נכלל בצוואתו. עוד לפני שאביו נפטר ביקש בן הדוד מהתובע עזרה במינוי אפוטרופוס לאביו ובנושאים אחרים, בתור בן משפחה שהוא גם פרקליט מיומן.


לטענת התובע, באותה עת לוו היורשים בהוריהם שהתגרשו לפני שנים רבות, והתובע דאג שיהיו שותפים מלאים לכל החלטה שהתקבלה. הוא עבד לילות כימים  כדי לטפל בענייני העיזבון, לרבות ניהול העיזבון, קיום הצוואה וניהול מאבק משפטי עם אלמנתו של המנוח שרצתה אף היא לקבל את העיזבון.


עזרה של בן משפחה או עבודה מקצועית ורבת אחריות של עורך דין?


הוא אמנם לא מונה בצורה רשמית כמנהל העיזבון, אך היה מיופה כוחם ופעל עבורם. לנוכח העובדה שמדובר בבני משפחה, הוא לא החתים אותם באותו הזמן על הסכם לתשלום שכר טרחה, מאחר שהיו לחוצים לפתרון הבעיות הבהולות שהיו על הפרק, והם ניצלו זאת כדי להתחמק בדיעבד מהתשלום אחרי שגילו את ההיקף הגדול של העיזבון.


אחרי שטיפל בעניינים הדחופים לשביעות רצון הנתבעים, הוא שלח להם מכתב מפורט בנוגע לשכר הטרחה שמגיע לו, אך הם סירבו ומאז התחמקו ממנו.


קרובי המשפחה טענו כי לא ידעו מהו היקף הרכוש עד שהמנוח נפטר, כאשר התובע היה היחיד שהיה מודע לגובה ההון. אחרי שהחל לעולמו, התובע ניסה במיני דרכים להשתלט על דעתם, והתכוון להשיג דריסת רגל בעיזבון על ידי שכנועם כי לא כדאי להם למנות מנהל עיזבון. הוא לא דאג לסכם עמם מראש את שכר הטרחה, הטעה אותם וייצג אותם באופן לקוי, ורק אחרי שסיים את הניהול המשפטי נזכר לדרוש שכר טרחה מופרז.


לא הייתה מחלוקת שהתובע ייצג את בן דודו בהתאם לבקשתו בתיק האפוטרופסות, ולכן נקבע שהוא זכאי לתשלום עבור שירות זה. השופטת אף הגיעה למסקנה כי הייתה הסכמה בעל פה על תשלום שכר טרחה בינו לבין היורשים, ולאחר מכן הוא ייצג אותם בנוגע לצו קיום הצוואה וניהל עבורם משא ומתן עם אלמנתו של המנוח תוך השקעת עבודה משפטית מאומצת ורבה. גם אם לא מונה בפועל כמנהל העיזבון, הוא פעל עבורם בעניין כל הרכוש הרב שהותיר המוריש.

 

יש לך שאלה?

פורום עיזבון וירושה
פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


בנסיבות אלה קבעה השופטת כי התובע זכאי לשכר טרחה ראוי, וחייבה את הנתבעים לשלם לו 330 אלף שקלים, וכן לשאת בהוצאותיו בסך של 30 אלף שקלים.


ת"א 4171-10-13