חייתם תקופה ארוכה בחיי זוגיות, צברתם רכוש משותף והבאתם לעולם ילדים. רק דבר אחד מעט שונה בדרך שבחרתם: מעולם לא התחתנתם כדת וכדין ברבנות ואף בחרתם "לדלג" על חתונה אזרחית בחו"ל, אלא החלטתם פשוט לחיות זה לצד זה כידועים בציבור. אך מה קורה אם החלטתם להיפרד? מצד אחד אתם לא נשואים, ומצד שני ניהלתם משק בית משותף ואולי אפילו רכשתם דירה ביחד. איך ידועים בציבור אמורים להתגרש ולהחליט לגבי הילדים והרכוש?


הלכה למעשה, ידועים בציבור לא "מתגרשים" בעת פירוק החבילה, אלא בפשטות "נפרדים". בני זוג שהחליטו שלא להתחתן בעצם חסכו לעצמם את ההליך הארוך והמורכב הנדרש מזוגות נשואים שעוברים הליך גירושין. כל מה שנדרש מהם כדי להיפרד הוא לארוז מזוודות ולהפריד כוחות. עם זאת, העובדה שהם לא נדרשים לעבור את מסכת הייסורים של הליך הגירושין, אינה שוללת את הזכויות והחובות שנוצרו במהלך החיים הזוגיים.


פרידה רשמית של ידועים בציבור


בניגוד לבני זוג נשואים אשר חייבים להגיש תביעת גירושין ולקבל אישור להתרת הנישואין בבית הדין הרבני, ידועים בציבור אינם צריכים לערב כל גורם או מוסד כדי להיפרד באופן פורמלי. הם אף אינם רשומים כנשואים או כידועים בציבור במשרד הפנים ובתעודת הזהות, שלא כמו זוגות שנישאו בחתונות אזרחיות, ואם קיבלו אי פעם הטבות או זכויות כידועים בציבור, למשל בעת קבלת משכנתא או בכל הקשור למוסד לביטוח לאומי, ההכרה בהם התבססה על מסמכים והצהרות שהוכיחו כי ניהלו משק בית משותף.


האם ידוע בציבור מחויב לשלם מזונות לבת זוגו?


אמנם בעת הפרידה אין צורך לעבור ברבנות או לקבל גט, אך עדיין, ידוע בציבור יכול להיות מחויב במזונות אזרחיים שייקבעו בבית המשפט לענייני משפחה. ייתכנו גם מקרים שבהם האישה תיאלץ לשלם מזונות לבן זוגה ולא להיפך, הכול תלוי בנסיבות הספציפיות של כל מקרה וברמת הכנסתם של בני הזוג.


תשלום המזונות יחל ממועד הפירוד ויימשך תקופה מוגבלת - עד שבן הזוג אשר מקבל את התשלום יוכל לעמוד על רגליו. עם זאת, כבר קרה שבית המשפט קבע מזונות לידועה בציבור למשך כל ימי חייה.


תשלום מזונות ילדים וקביעת משמורת


חובת תשלום המזונות עבור הילדים חלה על כל הורה, ללא קשר לשאלה האם ההורים נשואים או לא ומה טיב הקשר ביניהם. בדומה לחובת תשלום המזונות, גם יתר החובות ההוריות זהות לחובות של הורים נשואים. כאשר ידועים בציבור מחליטים להיפרד, המשמורת תחולק ביניהם בדיוק כמו בהליך גירושין.


מה יעלה בגורל הנכסים המשותפים?


בהתאם להלכת השיתוף, הרכוש המשותף שנצבר במהלך חיי הנישואין יחולק שווה בשווה בין בני הזוג במקרה שיתגרשו. הלכת השיתוף חלה לא רק על זוגות נשואים אלא גם על ידועים בציבור, ולפיה כל עוד שררו בין השניים יחסי זוגיות תקינים והם קיימו חיים משותפים תוך השקעת מאמץ משותף, הדבר מהווה אסמכתה כאילו הם חתמו ביניהם חוזה שלפיו הרכוש המשותף שייך לשניהם בחלקים שווים.

 

יש לך שאלה?

פורום בית משפט לענייני משפחה


עם זאת, ידועים בציבור צריכים לעבוד קשה יותר מזוגות נשואים כדי להוכיח שהלכת השיתוף חלה בעניינם, והם ייאלצו להיחקר בבית המשפט לגבי הסיבות שבגינן החליטו שלא להיכנס בברית הנישואין.


מכל מקום חשוב לזכור כי ניתן לחלק את הרכוש המשותף גם באמצעות עריכת הסכם בין הצדדים, ולא חייבים בכל מקרה להגיש תביעה לבית המשפט.
 


עודכן ב: 03/02/2020