משמעות התופעה פוליגמיה היא כאשר גבר נישא ליותר מאישה אחת בו זמנית, לעומת מונוגמיה שמשמעותה נישואין ליחיד. הפוליגמיה הנפוצה יותר היא פוליגיניה כאשר לגבר יש מספר בנות זוג, ופוליאנדריה היא תופעה נדירה, שבה מתקיימים יחסי נישואים בין אישה אחת לכמה גברים באותה עת.

 

בישראל פוליגמיה אסורה ונחשבת לעבירה פלילית, יחד עם זאת, על פי נתונים סטטיסטיים, כ- 36% מהנשים הבדואיות בארץ נשואות לגבר שנשוי לעוד אישה. בית משפט העליון קבע לא פעם כי יש להגן על מוסד הנישואין המונוגאמיים בישראל באמצעות הסנקציות שמעמיד החוק הפלילי, וכי הענישה במקרה של ריבוי נישואין צריכה להיות מאסר בפועל של לפחות שלושה חודשים, כדי שתשמש הרתעה לרבים.

 

על פי סעיף 176 לחוק העונשין, אדם נשוי הנושא אישה אחרת, ואישה נשואה הנישאת לאיש אחר, צפויים לעונש מאסר של עד חמש שנים. החוק מאפשר נישואין שניים, רק בתנאי שבית דין דתי מוסמך התיר זאת, עקב חוסר יכולת להתיר את הנישואין הראשונים.

 

אדם שהיה נשוי נחשב בחזקת נשוי, כל עוד לא הוכיח בפני בית המשפט שנישואיו הקודמים בוטלו, בין על ידי מות בן הזוג ובין על פי פסק דין סופי של בית דין רבני, או בית המשפט לענייני משפחה. כמו כן, אם הנישואין הקודמים היו תקפים לפי דין המדינה שבה נערכו מחוץ לישראל, או לפי הדין הדתי שעל פיו נערכו, בני הזוג נחשבים לנשואים.

 

הדין החל על נישואין חדשים הוא דין התורה, על כן אדם לא יורשע בעבירה של ריבוי נישואין, אם הנישואין החדשים נערכו לאחר שניתן לו היתר נישואין לפי פסק דין סופי של בית דין רבני ופסק הדין שאושר בידי נשיא בית הדין הרבני הגדול.

 

סעיף 182 לחוק העונשין, מתייחס גם לאדם המסייע לזוג נשוי להתחתן בשנית טרם הופקעו נישואיו הקודמים. על פי סעיף זה אדם המסדר נישואין או גירושין בידיעה שהם אסורים, או שאחד מבני הזוג עובר על החוק, צפוי לעונש של שישה חודשי מאסר.


ניתן להינשא לאחר כאשר בן הזוג נעדר או לוקה בנפשו

 

יחד עם זאת לאיסור על ריבוי נשים ישנם מספר סייגים בחוק, ומצב של נישואין לאישה שנייה, או לגבר שני אפשריים בהתקיימם תנאים מסוימים. כך למשל, אם אדם נשוי, שבית דין דתי מוסמך התיר לו להינשא לאישה שנייה בתוקף של פסק דין סופי, בשל מחלת נפש של בת זוגו מנישואיו הראשונים או שהיא נעדרת בנסיבות המעוררות חשש סביר לחייה ולא נודעו עקבותיה במשך שבע שנים ומעלה.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי

 

כמו כן, חוק העונשין קובע מנגנון נפרד עבור יהודים ולא יהודים, כאשר ההתייחסות מכוונת בעיקר לבני הדת המוסלמית. המנגנון לגבי זוגות לא יהודים מקביל לשתי חלופות מצומצמות, שבמסגרתן ניתן לראות באישה שנייה כחוקית, כאשר בן הזוג מהנישואין הקודמים אינו מסוגל, מחמת מחלת נפש, להשתתף בהליך להפקעת הנישואין, או שהוא נעדר לפחות שבע שנים בנסיבות המעוררות חשש סביר לחייו, זאת ללא צורך באישור סופי של בית דין דתי.