כמו בכל פרויקט בנייה, גם במסגרת תמ"א 38/2 נהרס הבניין כליל ומבנה חדש נבנה תחתיו, כך שבעלי הדירות מפונים מהמבנה ואתר הבנייה נותר פנוי מאנשים. כך, הסיכון לפגיעה קטן. ואולם, בפרויקט תמ"א 38 סטנדרטי, הבניין משופץ, מחוזק ונוספות לו תוספות, כאשר הדיירים ממשיכים להתגורר בדירות תוך כדי עבודות הבנייה, דבר שמעלה את הסיכון לנזקי גוף.


זוהי רק דוגמה אחת להיבטי הביטוח שיש לשים אליהם לב בפרויקטים של התחדשות עירונית כגון תמ"א 38. מלבד זאת, בעלי דירות רבים בבניין שעומד לעבור שיפוץ וחיזוק במסגרת תמ"א 38 אינם מודעים לכך שעליהם להיות מעורבים ברכישת פוליסת הביטוח המתאימה כדי לשמור על זכויותיהם.


אמנם היזם או הקבלן הם אלו שמבטחים את עבודות הבנייה, אולם כדי להגן על זכויות הדיירים במקרים של נזקים, תאונות, פגיעות מבניות או תביעות על ידי צד שלישי, על הדיירים עצמם לברר מהו הכיסוי הביטוחי וכיצד הוא משפיע על זיקתם בכל מצב של נזק. מה חייבים לברר ואילו כיסויים ביטוחיים חשוב לרכוש?


מה צריך לכלול בתוך פוליסת ביטוח רכוש?


כידוע, עבודות הבנייה והשיפוץ בפרויקט תמ"א 38 עלולות לגרום נזקים לבניין עצמו, כולו או חלקו. כשלים בתכנון ההנדסי, נזקים לא צפויים ועוד יכולים להוביל לנזקים לדירות המגורים בבניין באופן כזה שלא ניתן להמשיך ולהתגורר בהן מבלי לתקן את הנזק. מסיבה זו קריטי שתהיה פוליסת ביטוח רכוש בתוקף עבור המבנה והדירות המצויות בו.


פוליסת ביטוח הרכוש יכולה לכלול תוספות והחרגות, הנתונות לשיקול דעתם של רוכשי הפוליסה. על כן הדיירים צריכים לשים לב ולבדוק האם היזם שרכש את הכיסוי הביטוחי החריג או רכש תוספות בגין נזקים לרכוש המשותף או לרכוש הנייד שנמצא בקרבת הפרויקט, כגון רכב של הדיירים עצמם או של שכנים, לדוגמה.


פוליסת הביטוח צריכה לכלול תיקונים או שיפויים כספיים עבור נזק שנגרם במסגרת ביצוע עבודות החיזוק או הקמת תוספות הבנייה, כיסוי ביטוחי עבור נזקי שריפה או רעידת אדמה, נזקים למבנה או לרכוש הדיירים שנעשו בזדון, וכן הקמת הבניין במלואו במקרה של נזק נרחב שאינו מאפשר מגורים. ניתן להוסיף אף כיסוי ביטוחי עבור הוצאות פינוי הריסות ופסולת בניין.


הדיירים צריכים לוודא שכל אחד מהם או כולם יחד רשומים כמוטבים בפוליסת הביטוח, וכן ניתן לבדוק אופציה לכיסוי ביטוחי במקרה של הפסקת הפרויקט כולו בעקבות נזקים.


כיסוי ביטוחי עבור פגיעה בעובדים או באנשי מקצוע במהלך עבודות הבנייה


היזם או הקבלן צריכים לתת מענה ביטוחי למצב של פגיעה פיזית ולא רק פגיעה במבנה עצמו, ובייחוד נזקים שנגרמים בעקבות רשלנות, חוסר זהירות או אי שמירה על כללי הבטיחות. ביטוח אחריות מקצועית נותן כיסוי ביטוחי מתאים למצבים אלה.


נוסף על כך, הקבלן צריך לבטח את עובדיו בביטוח חובות מעבידים, כאשר פוליסת הביטוח מאפשרת כיסוי עבור תקופת זמן מוגדרת או עבור פרויקט הבנייה כולו.


פוליסת ביטוח אחריות מוצר במסגרת תמ"א 38


ביטוח נוסף שיכול להתאים הוא ביטוח אחריות המוצר, היות שלפי חוק האחריות למוצרים פגומים המבנה נחשב למוצר. ביטוח זה יכול לספק מענה בכל מקרה של נזק שנוצר לדייר כתוצאה ממוצר פגום.


כאשר מדובר על תמ"א 38, היזם הוא היצרן אשר מחויב לפצות את הצרכן, הוא הדייר, אם נפגע בשל פגם במוצר שקיבל.

 

יש לך שאלה?

פורום תמ"א 38


דבר אחרון שחשוב להביא בחשבון הוא מה יקרה במצב של פשיטת רגל על ידי היזם או הפסקת עבודות הבנייה לפני סיום הפרויקט מכל סיבה אחרת. במקרה כזה, אם הדבר לא הוסדר מראש, כדאי שבעלי הדירות יהפכו בעצמם לבעלי פוליסת הביטוח במקום היזם באופן מיידי ככל שניתן.