הנחות הענק במסגרת בלאק פרידיי וסייבר מאנדיי באתרי האינטרנט בחו"ל מפתות המוני צרכנים ישראלים להצטרף לחגיגת הקניות, ולהזמין אונליין חבילות מוצרים, בעיקר בענפי האופנה, ההלבשה וההנעלה, מוצרי האלקטרוניקה והצעצועים.


בשנים האחרונות חלה עלייה מתמדת ומשמעותית בשיעורי הקניות שמבצעים הצרכנים הישראלים באופן מקוון, כאשר משנה לשנה עולה היקף הרכישות בעשרות אחוזים. מרבית הישראלים שמבצעים קניות אונליין מחו"ל מזמינים מוצרים מסין, ארצות הברית ובריטניה, אך לא מעט צרכנים רוכשים מוצרים גם ממדינות אחרות באירופה, באוסטרליה ובאמריקה.


לפני שמזמינים מוצרים מחו"ל, חשוב לדעת מהן השלכות המיסוי על הקנייה, באילו מקרים צריך לשלם מס קנייה, מכס ומע"מ, מתי חל פטור מתשלום המסים, והאם באמת אפשר להימנע מתשלום מס באמצעות פיצול חבילות. להלן כל מה שצריך לדעת כדי לצמצם הוצאות בלתי צפויות כשרוכשים מוצרים באינטרנט.


מהן מדרגות המס שיחולו על חבילות מחו"ל?


על פי החוק, יחולו מדרגות מס על יבוא אישי מחו"ל בהתאם לשווי המוצרים המיובאים. המדרגה הראשונה היא למעשה פטור ממס, אשר יחול על חבילות בשווי של עד 75 דולר. כלומר, כל עוד ערך הקניות לא עולה על 75 דולרים, אין צורך לשלם מסי יבוא כלל. ביטוח והובלה אינם מתווספים לחישוב העלות, אלא רק שווי המוצרים עצמם.


עבור מוצרים בשווי שבין 75 דולר ועד שווי מקסימלי של 500 דולר, אין צורך לשלם מכס, אולם יש לשלם עבורם מס קנייה ומע"מ. תעריף המס ייקבע על פי סוג המוצרים שנרכשו. לדוגמה, על מכשירים אלקטרוניים כגון טלפון סלולרי, טלוויזיה או לפטופ יחול מס קנייה.


מאיזה סכום משלמים מכס? מוצרים במחירים שבין 500 דולר ל-1,000 דולר יחויבו בתשלום מע"מ, מס קנייה ומכס, אם כי כדאי לבדוק האם קיימים מסי יבוא מופחתים בהתאם לסוג המוצר, מאחר שעבור מוצרים ספציפיים לא צריך לשלם תוספת מכס.


עבור מוצרים מיובאים בשווי הגבוה מ-1,000 דולר יחולו הגבלות ותנאים נוספים, מאחר שהמשלוח ייחשב לייבוא מסחרי ולא לייבוא אישי.


חושבים לפצל חבילות כדי להימנע מתשלום מס?


חשוב לדעת כי מבחינת רשות המסים, כאשר נשלחות שתי חבילות או יותר על ידי אותו ספק בתוך פרק זמן של 72 שעות, הדבר ייחשב למשלוח אחד וחישוב מסים יתבצע בהתאם לשווי הכולל של כל החבילות.


מהי הפרוצדורה לתשלום המסים, מתי צריך להצהיר על המוצרים במכס ועל מי חלה האחריות לשלמות המוצרים?


מבחנת רשות המסים, האחריות על נכונות ההצהרה במכס ותשלום המס הנדרש חלה על הצרכן הסופי, כלומר על מי שרכש את המוצרים. מבחינה פרוצדורלית, כאשר החבילות מגיעות באמצעות חברת משלוחים, בדרך כלל השליח ישלם את מסי הייבוא במכס ולאחר מכן יגבה את התשלום מהצרכן. כאשר החבילה מגיעה בדואר ישראל, הוראת התשלום תצורף לחבילה. חברת הדואר היא זו שאחראית לשלמות החבילה והטובין.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מס


אפשר לחשב ולדעת את גובה המס מראש בהתאם לסוג המוצרים וחישוב שיעור המס שיחול עליהם. כמו כן, אם החבילה הגיעה, התקבלה דרישת תשלום מהמכס ורוצים לערער עליה, אפשר להגיש השגה ולבקש בירור נוסף בסניף הדואר שאליו הגיעה החבילה. לאחר מכן החבילה תיבדק, כאשר הצרכן זכאי להיות נוכח במהלך הבדיקה.