בשורה לזוגות גאים: לראשונה אושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שינוי משמעותי בנוהל התאזרחות עבור זוגות חד מיניים שנישאו ונרשמו כזוג נשוי במשרד הפנים, כאשר אחד מבני הזוג הוא אזרח זר והם מבקשים להסדיר עבורו אזרחות ישראלית על סמך נישואיהם.


עד עכשיו חלו נהלים שונים עבור בני זוג גאים ובני זוג הטרוסקסואלים, כאשר בן הזוג הזר בזוגיות הטרוסקסואלית זכה לקבל אזרחות ישראלית כעבור ארבע שנים, וזאת בניגוד לבן הזוג הגאה אשר נאלץ להמתין שבע שנים עד הסדרת מעמדו, מאחר שחל עליו נוהל שונה המיועד לבני זוג ידועים בציבור.


כעת המצב ישתנה, כפי שהובהר בתגובתו של היועץ המשפטי לעתירה שהוגשה לבג"ץ לשינוי הנוהל על ידי בני זוג ישראלי וגרמני, אשר ביקשו להשוות את נוהלי ההתאזרחות השונים. היועץ המשפטי אישר כי הנוהל ישונה כך שיחול שוויון בין בני זוג גאים לבני זוג סטרייטים, והליך ההתאזרחות גם עבור הזוגות החד מיניים יקוצר לארבע שנים.


העתירה לבג"ץ: מדוע המדינה מפלה בני זוג מאותו המין בהליך הסדרת המעמד בישראל?


בשנת 2014 הוגשה לבג"ץ עתירה הדורשת להשוות בין הנהלים במשרד הפנים עבור אזרחים ישראלים הנישאים לבני זוג זרים בנישואים אזרחיים בחו"ל, בין שמדובר בזוגות חד מיניים ובין שמדובר בסטרייטים.


העתירה הוגשה בשל שני ההליכים השונים: מאחר שהנוהל לזוגות הטרוסקסואלים חל רק עבור "בעל ואישה", הסדרת האזרחות הישראלית עבור זוגות חד מיניים חלה בנוהל מקביל המיועד לבני זוג ידועים בציבור, אשר נמשך שבע שנים בניגוד לארבע שנים בהליך המקביל, ובסופו לא מקבל בן הזוג הזר מעמד של אזרח אלא של תושב קבע, וכן מחויב לוותר על האזרחות הזרה שלו.


את העתירה הגישו בני זוג, אזרח ישראלי ואזרח גרמני, אשר מתגוררים בארץ, התחתנו בקנדה בחתונה אזרחית, נרשמו במשרד הפנים כזוג נשוי והביאו לעולם ארבעה ילדים באמצעות הליך פונדקאות.


במשך השנים פעלו השניים לקבל אזרחות ישראלית עבור בן הזוג הגרמני, והחלו בהליך המדורג במשרד הפנים. אולם לאחר שהסתיים ההליך הופתעו לגלות כי חלים שני נהלים שונים לזוגות נשואים סטרייטים וגאים. בניגוד למה שהוסבר להם במשרד הפנים, התברר להם כי בן הזוג הגרמני לא יוכל לקבל אזרחות אלא רק מעמד של תושב קבע, משום שחל עליו הנוהל המיועד לידועים בציבור ולא זה שחל על זוגות נשואים.


לטענתם, הנוהל השונה אשר חל על זוגות חד מיניים מהווה אפליה פסולה, מפלה לרעה זוגות מאותו המין ופוגע בעקרונות יסוד בישראל כגון עקרון השוויון ועקרון הצדק.


גם בני זוג חד מיניים יקבלו אזרחות ישראלית ולא מעמד של תושב קבע


תחילה ערערו בני הזוג לוועדת ערר במשרד הפנים על ההחלטה להעניק לאזרח הגרמני מעמד של תושב קבע בלבד, אולם ועדת הערר דחתה את ערעורם. על כן הגישו עתירה לבג"ץ בדרישה לחייב את משרד הפנים ומנהל האוכלוסין להשוות בין זוגות חד מיניים ובין גבר ואישה שנישאו בחתונה אזרחית.


בעקבות עתירתם התבקשה תגובת המדינה בהליך. כאמור, בתגובתה של המדינה אשר הוצגה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, אושר לראשונה תיקון נוהל קבלת המעמד בישראל עבור בני זוג גאים והושווה לנוהל החל על זוגות סטרייטים.

 

יש לך שאלה?

פורום זוגות חד מיניים


התיקון יחול גם על ידועים בציבור, ובמסגרתו יימשך ההליך ארבע שנים ובסיומו תינתן אזרחות ישראלית לבן הזוג הזר. כמו כן, בוטלה דרישת המדינה מבן הזוג הזר לוותר על אזרחותו הזרה. בסיום הדברים הודגש כי השוויון שיזכו לו מעתה זוגות חד מיניים בהליך קבלת אזרחות ישראלית, אינו מהווה הכרה של המדינה בנישואין חד מיניים.