גירושין בין בני זוג יהודים במדינת ישראל מתנהלים בהתאם לדין העברי והכללים הקבועים בו. כך, כדי להתגרש באופן חד צדדי, כלומר בניגוד לרצונו של בן הזוג אשר אינו מעוניין להתגרש, יש להציג עילת גירושין מבין רשימת עילות מצומצמת אשר מוכרות בהתאם להלכה הדתית.


בין עילות הגירושין המוכרות ניתן למנות מחלות, מומים, עקרות או חוסר יכולת להביא צאצאים, כאשר אחד מבני הזוג אינו מסוגל לקיים יחסי מין, וכן עילות סובייקטיביות כגון סירוב לקיים יחסי אישות, בגידה, אי שמירה על קיום מצוות באופן שמכשיל את בן הזוג השני, התנהגות פוגענית ועוד.


אם עילת הגירושין הוכחה, בית הדין הרבני יכול להוציא פסק דין שבאמצעותו ניתן לחייב את שני בני הזוג להתגרש. למרות זאת, קיימים מקרים רבים של סרבנות גט, שבהם גם לאחר פסק דין מחייב של בית הדין הרבני, בן הזוג מסרב להעניק את הגט. מאחר שחוקי ההלכה קובעים כי בני הזוג יכולים להתגרש אך ורק מרצונם החופשי ובאמצעות טקס קבלת הגט, הם לא ייחשבו גרושים עד שיבצעו את הפעולות הטקסיות הכרוכות בכך.


במקרה כזה, ניתן להטיל סנקציות שונות על סרבן הגט, הן באמצעות בית הדין הרבני אשר יכול להוציא צווים כנגד הסרבן כגון צו עיכוב יציאה מהארץ, והן באמצעות פתיחת הליכים פליליים כנגד הסרבן והפעלת סנקציות פליליות, לרבות הטלת מאסר במקרים חריגים. באופן עקרוני, אלימות בין בני הזוג יכולה להוות עילה מוכרת לגירושין, אך האם בכל מקרה?


מדוע דחה בית הדין הרבני תביעה לגירושין של אישה הסובלת מאלימות מתמשכת מצד בעלה?


לאחרונה דחה בית הדין הרבני האזורי בירושלים תביעה לגט שהגישה אישה כנגד בעלה, לאחר שנים של התעללות פיזית, מינית ונפשית מצדו. אחרי שהגישה את תביעת הגירושין, נפתחו הליכים פליליים כנגד הבעל אשר הואשם בתקיפה ואיומים ברצח, כמו גם בהפרת צו הרחקה שיצא נגדו שבמסגרתו נאסר עליו להתקרב לרעייתו, להיכנס לדירתם או ליצור עמה כל קשר.


למרות כתב האישום כנגד הבעל אשר הצביע באופן ברור על התנהגות אלימה מצדו, קבע בית הדין הרבני כי במקרה הזה לא מתקיימת עילת הגירושין, ולכן דחה את תביעתה של האישה. זמן קצר לאחר מכן תקף הבעל את אשתו באגרופים, וכעבור מספר חודשים הודה והורשע בתקיפה, באיומים ובגרימת חבלה של ממש. הוא הורשע גם בתיק הראשון שהוגש נגדו בזמן בירור תביעת הגירושין בבית הדין, ונשלח לרצות מאסר בפועל ולשלם פיצויים לאשתו.


האם הרשעת בעל בתקיפת אשתו ובאיומים על חייה מצדיקה גירושין?


לאחר הרשעתו של הבעל באלימות ועונש המאסר שהוטל עליו, הגישה האישה ערעור על דחיית תביעתה להתגרש ולקבל גט. ואולם, בית הדין הרבני החליט שלא לשנות את פסק דינו המקורי. דייני בית הדין הבהירו כי אין להצדיק אלימות בכל מצב, אולם השתכנעו כי מקרה התקיפה היה חד פעמי ואירע על רקע סירובה של האישה לנסות ולשקם את הקשר ביניהם.


כמו כן נקבע כי מאחר שתקף את רעייתו רק לאחר שהגישה את תביעת הגירושין, הדבר אינו יכול לשמש כעילה לגט.


לפני שמגישים תביעת גירושין אל בית הדין הרבני, חשוב לוודא שקיימת עילת גירושין מוכרת ושניתן להוכיח אותה בבית הדין. כדאי להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום ואף עם טוען רבני, כדי להגדיל את הסיכוי לקבלת התביעה.

 

יש לך שאלה?

פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?


בכל מקרה חשוב לדעת כי ישנן דרכים משפטיות לפעול כנגד סירוב להתגרש, וכאשר ניתן פסק דין על ידי בית הדין הרבני המחייב גירושין, אפשר להטיל סנקציות מגוונות על סרבן הגט.