פעולות שונות אשר עלולות להפר את זכותו של אדם לפרטיות אסורות על פי חוק הגנת הפרטיות, ומסווגות כעבירות פליליות ואזרחיות, אשר יכולות להוביל למאסר בפועל של עד חמש שנים וכן לתשלום פיצויים נכבדים לאדם שפרטיותו הופרה.


על פי החוק, צילום ברשות היחיד ללא ידיעתו של המצולם, צילום ברשות הרבים כאשר לא מדובר בצילום רנדומלי, וכן פרסום צילומים מביכים, מבזים או משפילים של אדם ללא ידיעתו ומבלי שנתן לכך את אישורו, מהווים פגיעה בפרטיות.


צילום אדם ברשות הציבור: באילו מקרים צילום במקום ציבורי מהווה עבירה על החוק?


כאשר מדובר בצילום אדם ברשות היחיד, התשובה לשאלה האם חלה פגיעה בפרטיות תהיה מבוססת על ציפיתו של המצולם - אם היה תחת הרושם שהוא נמצא לבדו וציפה לפרטיות, אזי צילומו מהווה הפרה של זכותו לפרטיות. זאת גם אם צולם במקום העבודה או בחדר בבית מלון, ולא רק כאשר מדובר על ביתו הפרטי.


ומה עם מקרים של צילום ברשות הרבים? באופן עקרוני, יש לקבל את אישורו של האדם המצולם כדי שלא לפגוע בפרטיותו. האישור יכול להינתן בצורה מפורשת אך גם בצורה משתמעת בהתאם לנסיבות המקרה. עם זאת, מדובר בכל מקום ציבורי אשר עוברים ושבים רשאים להלך בו או להשתמש בו, בין שמדובר בחוף הים, ברחוב, בבית חולים או בבית קולנוע. כלומר, מדובר במקומות שבהם אדם אינו יכול לצפות לפרטיות. על כן, החוק אינו אוסר על צילום ברשות הרבים.


המקרים שבהם אכן חלה פגיעה בפרטיות אף על פי שמדובר בצילום ברשות הרבים, הם כאשר התמונה ופרסומה עלולים להשפיל או לבזות את מי שצולם, וכן כאשר הצילום לא היה אקראי אלא בוצע שלא בתום לב.


למשל, נקבע בפסיקה כי אישה שצולמה משתזפת בחוף הים ללא בגד ים מבלי שידעה על כך זכאית לקבל פיצויים עקב פגיעה בפרטיותה. הפרת הפרטיות לא בוצעה מעצם צילומה של האישה, מאחר שבחרה להשתזף בחוף ים ציבורי, אלא מכיוון שהתמונה פורסמה בעיתונות ללא הסכמתה.


במקרה אחר נקבע כי חוקר פרטי הפר את פרטיותה של אישה מכיוון שהתקין מצלמה ברכבה ללא ידיעתה, וזאת במטרה לתעד את הרומן שניהלה. במקרה נוסף, אדם שצולם במצעד הגאווה ותמונתו פורסמה בעיתון למרות פנייתו לעיתון בבקשה שלא לפרסמה, קיבל פיצויים עקב הפגיעה בפרטיותו.


באילו מקרים מתגבשת עילה להגשת תביעה לפיצויים עקב פגיעה בפרטיות בשל צילום ברשות הרבים?


חשוב לדעת כי קיימת עילה להגשת תביעה רק במקרים שבהם האדם שצולם נפגע ונגרם לו נזק ממשי בעקבות הפגיעה בפרטיותו. עם זאת, אין חובה להוכיח את הנזק שנגרם, מאחר שהחוק מאפשר לקבל פיצויים גם ללא הוכחת נזק, כל עוד הוכח כי חלה פגיעה משמעותית בפרטיות.

 

יש לך שאלה?

פורום פגיעה בפרטיות


כמו כן, ישנם מקרים שבהם אף שחלה פגיעה ממשית בפרטיות, לא תוטל אחריות לתשלום פיצויים על מי שצילם או פרסם את הצילומים. זאת כאשר הצילומים או הפרסומים התבצעו בנסיבות מוצדקות, או כאשר מי שהפר את הפרטיות עשה זאת בתום לב וללא ידיעה כי הוא פוגע בפרטיותו של האדם המצולם. בשל מורכבותו של הנושא, כדאי להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום הגנת הפרטיות והפרת הפרטיות, כדי לגבש דעה לגבי הגשת תביעה והסיכוי לקבלת התביעה בבית המשפט.