גם בהחלטות שיפוטיות עלולות ליפול טעויות, והדרך לתיקון הטעויות היא באמצעות הגשת ערעור ובחינה מחדש של ההחלטה. למעשה, ניתן להגיש ערעור על כל החלטה שיפוטית מלבד פסיקות שניתנו על ידי בית המשפט העליון, ומדובר בזכות המעוגנת בחוק יסוד השפיטה.


בית המשפט שאליו מופנה הערעור מוסמך לאשרו, לבטל את ההחלטה השיפוטית הקודמת, להשיבה לערכאה הקודמת לדיון מחודש או לתקן את תוצאותיה. כיצד ניתן לערער על פסק בוררות?


מתי ניתן לערער על החלטה שניתנה על ידי בורר בהליך בוררות?


בניגוד להליכים המתנהלים בבית משפט, לא ניתן להכריע בסכסוך במסגרת הליך בוררות ללא הסכמתם של הצדדים המעורבים בסכסוך. מסיבה זו, לא תמיד ניתן לערער על פסק בוררות, אשר על פי חוק הבוררות ניתן לו תוקף משפטי מחייב כמעשה בית דין.


למעשה, ניהול הליך הבוררות כולו נקבע בהסכמתם של שני הצדדים, לרבות זהותו של הבורר, מספר הבוררים, המיקום שבו יתנהל ההליך ועוד. כך, גם כאשר מדובר בזכות לערער על החלטות שניתנות במהלך הבוררות - הצדדים קובעים בעצמם במסגרת הסכם בוררות האם יוכלו לערער ומהם התנאים להגשת הערעור.


מה ההבדל בין ערעור על פסק בוררות לבין ביטול פסק בוררות?


חוק הבוררות קובע תנאים אשר יכולים להצדיק את ביטול פסק הבוררות או תיקונו על ידי בית המשפט. עם זאת, חשוב להבין כי קיימת הבחנה בחוק בין ביטול פסק הבוררות לבין ערעור על ההחלטה. הערעור על החלטת הבורר יכול להתבצע בפני בורר אחר, אך זאת רק אם הצדדים הסכימו על כך מראש במסגרת הסכם הבוררות, וכן בפני בית המשפט.


ניתן לתקוף החלטת בוררות באמצעות מספר דרכים: הגשת בקשה לבית המשפט לביטול פסק הבוררות, הסכמה לערעור בפני בורר אחר או הסכמת הצדדים להגשת ערעור בבית המשפט במקרה של עיוות הדין עקב טעות יסודית בהחלטת הבורר.


במסגרת בקשת הערעור לבית המשפט, הצדדים יכולים להעלות טענות על פי תנאי ביטול פסק הבוררות אשר מפורטים בחוק. בין היתר, ניתן לטעון כי בין הצדדים לא נחתם הסכם בוררות בעל תוקף מחייב, כי הבורר חרג מהסמכויות שניתנו לו או כי לא הכריע בכל הנושאים שנדרש להכריע בהם, כי מינויו של הבורר לא בוצע כדין, וכן כי לא ניתנה אפשרות להציג טענות או ראיות במסגרת ההליך.


עילות נוספות להגשת ערעור על פסק בוררות הן כי תוכנה של ההחלטה מנוגדת לתקנות הציבור, כי ההחלטה ניתנה באיחור מעבר למועד שנקבע, כי הבורר לא נתן החלטתו לפי הדין אשר עליו הוסכם, או כי לא נימק את החלטתו בניגוד להסכם הבוררות.


חוק הבוררות אף קובע כי ניתן להגיש ערעור על פסק הבוררות רק במקרים שבהם הצדדים הסכימו כי החלטת הבוררות תינתן בהתאם לדין, כי חלה הסכמה ביניהם על הגשת ערעור במקרה של טעות שעלולה להוביל לעיוות דין וכי טעות כזו אכן אירעה ויש בה כדי להוביל לעיוות דין.

 

יש לך שאלה?

פורום בוררות: בוררות בסכסוכים עסקיים, מסחריים ומקרקעין


בית המשפט רשאי לדחות את הערעור גם אם התקיימו העילות המופיעות בחוק, כל עוד לא השתכנע שחל עיוות דין בפסק הבוררות. בית המשפט מוסמך לבטל את פסק הבוררות כולו או רק את חלקו, לתקנו, להוסיף לו פרטים ואף להשיבו לבורר.