פקודת הסמים המסוכנים מגדירה סחר בסמים כאספקה או תיווך של סמים כפי שמפורטים ברשימה בחוק, לרבות מריחואנה, בין שבתמורה ובין שללא תמורה. שלא כמו מדיניות ההקלה אשר אומצה השנה לגבי משתמשי קנאביס, אשר במסגרתה מי שנתפס בשימוש בסם לא יועמד לדין פלילי תחילה אלא ישלם קנס בלבד, היחס כלפי סחר בסמים לא השתנה.


עבירות של גידול, ייצור, סחר או מכירה של סמים, בין שמדובר בקנאביס או בסמים הנתפסים קשים יותר, נתפסות כעבירות חמורות מאוד. בעוד עבירות בגין החזקת סמים לצריכה עצמית או שימוש בסם יכולות להסתיים במקרים רבים ללא הרשעה, והעונשים המקסימליים הניתנים בגינן יכולים להגיע עד מאסר של שלוש שנים, מי שמורשע בעבירת סחר בסמים עלול להישלח למאסר לתקופה מקסימלית של 20 שנה.


אי הרשעה בעבירת סחר בסמים: האם זה אפשרי?


אמנם החוק אינו מקל ראש עם עבירת סחר או תיווך, אולם לבתי המשפט שיקול דעת נרחב לגבי קביעת העונש ההולם, בהתאם לחומרת העבירה ולנסיבות האישיות של הנאשם. שהרי תיווך של עסקה לרכישת מריחואנה אינו שווה ערך בחומרתו למכירת הרואין לקטינים.


כמו כן, יש להבחין בין מקרים שבהם הנאשם עוסק בסחר בסמים בצורה קבועה לבין מקרים שבהם המכירה או התיווך נעשו רק באופן בודד או פעמים ספורות. במקרים מסוימים, בית המשפט יכול אף להפעיל שיקול דעת ולהחליט לסיים את ההליך ללא הרשעה אף על פי שבוצעה עבירת סחר בסמים.


הרשעה משמעותה רישום פלילי אשר עלול לפגוע בנאשם באורח שאינו מידתי לנסיבות המקרה, ולכן קיימת אפשרות להימנע מהרשעה בהליכים פליליים. לא מדובר בזיכוי, ובדרך כלל במקרים של אי הרשעה יוטלו על הנאשם עונשים כגון עבודות שירות או תשלום פיצויים, אולם לאחר ריצוי העונש הוא יוכל להמשיך בחייו מבלי שתירשם הרשעה ברישום הפלילי שלו.


צעיר הורשע במספר עבירות סחר בסמים קלים. למה בית המשפט החליט לבטל את ההרשעה?


לאחרונה הוחלט בבית משפט השלום בירושלים לבטל את הרשעתו של צעיר כבן 20 אשר הודה בביצוע שש עבירות סמים חמורות - סחר, אספקה, ייצוא וייבוא של סמים מסוג קנאביס. הצעיר החל לצרוך את הסמים לאחר שעזב את העולם החרדי שבו גדל והתחנך, ובמשך מספר שבועות אף מכר סמים לאנשים אחרים, במשקלים שנעו בין גרם ועד 10 גרם.


על פי חומרת העבירה והעובדה שמדובר במכירת סמים תדירה ולא במעידה חד פעמית, הפרקליטות עתרה להטיל עליו עונש מאסר לתקופה של 20 חודשים.


ואולם, הצעיר עצמו ביקש שיקלו עמו מבחינת העונשים ושיבטלו את הרשעתו, וזאת בהתאם להמלצת שירות המבחן בעניינו. ואכן, קצין המבחן התרשם כי לאחר מעצרו עבר הצעיר שינוי משמעותי ותהליך שיקומי רציני. כמו כן ציין כי הביע חרטה על מעשיו ולקח עליהם אחריות, וכן כי אין לו עבר פלילי.


על פי חוות הדעת החיוביות של קצין המבחן ומגוון עדויות שהוצגו בבית המשפט על תהליך השיקום שעבר הצעיר מאז שיצא מהמסגרת החרדית ולאחר מעצרו, השתכנע השופט כי הצעיר חווה משבר זהות אך הצליח לפתוח דף חדש בחייו.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


על כן, אף על פי שמדובר בעבירות חמורות, הגיע השופט למסקנה כי שיקולי שיקומו של הצעיר במקרה זה גוברים על שיקולי הענישה וההרתעה, הן כדי שעתידו התעסוקתי לא ייפגע והן כדי שתדמיתו בעיני עצמו לא תיהרס. השופט החליט לבטל את ההרשעה ולהסתפק בענישה שאינה כוללת מאסר בפועל, הכוללת 420 שעות לתועלת הציבור, התחייבות כספית וצו מבחן.


ת"פ 44314-05-16