אחד הנושאים המורכבים ביותר בפרידת בני זוג נשואים הוא נושא חלוקת הרכוש. חיסכון פנסיוני וזכויות פנסיוניות מהווים חלק משמעותי מהרכוש אשר מאוזן בין בני הזוג במקרה של פרידה, היות שהם נצברים במהלך שנות עבודה לא מעטות. כלומר, בעת גירושין לכל אחד מבני הזוג יש זכויות בחיסכון הפנסיוני של הצד השני אשר נצבר בתקופת הנישואין ולעתים אף לפני כן.


במקרים מסוימים הזכויות הפנסיוניות מחולקות רק במועד היציאה לגמלאות ולא במועד שבו בני הזוג מתגרשים, כך שיכולות לחלוף שנים רבות עד שהזכויות הללו יאוזנו. במקרים אחרים, ניתן להוון את הזכויות הסוציאליות כבר מיד לאחר הגירושין, וזאת בעיקר במקרים שבהם נוצר פער כספי מהותי בין בני הזוג.


כאשר מדובר בבני זוג אשר אחד מהם משרת בצבא קבע, במשטרה, בשירות בתי הסוהר או בגופים אחרים של כוחות הביטחון, סוגיית חלוקת הזכויות בפנסיה מורכבת אף יותר. במה שונה הפנסיה שמקבלים בצבא לצבירת פנסיה בשוק הפרטי, מהן הזכויות הסוציאליות המגיעות בעת פרישה מהצבא ומהן זכויותיו של בן הזוג בפנסיה הצבאית?


מהם ההבדלים בין פנסיה תקציבית לפנסיה צוברת, ומהן ההשלכות על גובה הפנסיה הצבאית?


גיל הפרישה הממוצע של אנשי קבע נמוך משמעותית מגיל הפרישה בכל מגזר אחר - בעוד איש קבע פורש במרבית המקרים לפני גיל 50, גיל הפרישה לגברים עומד היום על 67 שנים, ואילו גיל הפרישה של נשים הוא 62 שנים.


מלבד זאת, בעת הפרישה מהצבא מקבלים אנשי הקבע פנסיה תקציבית, אשר משולמת על ידי המעסיק בלבד, ובמסגרתה נצברת תוספת בשיעור של 2% מהשכר עבור כל שנת שירות, עד אשר בסופו של דבר היא יכולה להגיע לתקרה של 70% מהשכר הקובע, או 52% מגובה המשכורת האחרונה.


הזכות לפנסיה תקציבית שמורה רק למי שהצטרף לכוחות הביטחון לפני שנת 2003. החל משנה זו הפנסיה, גם עבור אנשי הקבע, היא פנסיה צוברת. בניגוד לפנסיה תקציבית, הכספים בפנסיה צוברת מצטברים הן על ידי העברת תשלומים על ידי העובד והן על ידי המעסיק, וגובהה של הקצבה החודשית נקבע בהתאם לסכומים שנצברו עם השנים.


כלומר, אנשי צבא וכוחות הביטחון מקבלים פנסיה בסכום גבוה יותר מהפנסיה שלה זכאים מרבית העובדים השכירים, וקצבת הפנסיה משולמת להם כבר בגיל צעיר.


כיצד החוק לחלוקת חיסכון פנסיוני משפיע על גירושין של אנשי כוחות הביטחון?


מלבד הזכות לפנסיה תקציבית, אנשי קבע מקבלים זכויות סוציאליות רבות אחרות. על פי חוק יחסי ממון, הזכויות הללו יחולקו בין בני הזוג במסגרת הליך הגירושין. החלוקה יכולה להתבצע באופן מהוון כבר במועד שבו כלל הנכסים מחולקים בין בני הזוג, ולמעשה ניתן לקבל מחצית מהסכום שמשולם למי שפרש מצבא קבע מבלי לחכות שיגיע לגיל הפרישה לגברים, אשר כאמור עומד על גיל 67.


נוסף על כך, בשנת 2015 נכנס לתוקפו החוק לחלוקת החיסכון הפנסיוני, אשר מאפשר לקבל את כספי הפנסיה בחשבון נפרד ומבלי להיות תלוי כלל בבן הזוג לשעבר אשר רשום כעמית בקרן הפנסיה. לצורך זאת יש לחשב את תקופת הצבירה ומשך התקופה שבה בני הזוג היו נשואים.


נושא נוסף שחשוב להביא בחשבון הוא חלוקת נכסי הקריירה שנצברו במהלך השירות הצבאי, אשר מהווים חלק מהנכסים המחולקים בין בני הזוג בעת גירושין.


בשל המורכבות והרגישות של נושא זה, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין אשר בקיא בהליכי גירושין ובחלוקת פנסיה צבאית, כדי לתכנן מראש את אופן חלוקת הפנסיה באופן המיטבי.


האם אישה שהתגרשה מאיש קבע זכאית לזכויות הפנסיה שצבר גם בשנים שלפני הנישואין?


בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון קבע כי אף על פי שהגבר שירת בצבא במשך שש שנים לפני שנישא לבת זוגו, בעת גירושיהם היא זכאית למחצית מהזכויות שצבר באותה תקופה.


בית המשפט קבע כי אמנם לכאורה האישה לא הייתה חלק מהמאמץ המשותף לצבירת אותן זכויות שצבר הנתבע לפני נישואיהם, אולם במקרה הנדון הגבר שב לשירות הצבאי ורכש את הזכות לצבירת ותק בזכויות בפנסיה באותן שש שנים. את התשלום עבור הזכויות הללו שילם מתוך כספיהם המשותפים של בני הזוג, מכיוון שמשכורתו הייתה נמוכה יותר בשל כך.

 

יש לך שאלה?

פורום הסכמים והגיל השלישי


משמעות הדבר היא כי לבני הזוג היה פחות כסף לקיום חייהם המשותפים, ומסיבה זו הזכויות שנצברו לגבר בפנסיה נרכשו על ידי מאמץ משותף של השניים. על כן ובהתאם לחישוב אקטוארי של הזכויות בפנסיה הצבאית, קבע בית המשפט בפסק דינו כי האישה זכאית לקבל 41.54% מסכום הפנסיה החודשית. כמו כן הגבר חויב בתשלום הוצאות המשפט בסכום של עשרת אלפים שקלים.


תמ"ש 65718-03-16