כדי שחוב מזונות יבוטל, נדרשות נסיבות חריגות במיוחד. האם מחלה נפשית מהווה עילה לביטול חוב מזונות ישן? לאחרונה נקבע בבית המשפט המחוזי בחיפה כי יש להכריז על חייב כפושט רגל בשל מצבו הרפואי והפיננסי, וכי נסיבותיו האישיות מצדיקות מתן הפטר לאלתר עבור כלל חובותיו, לרבות חוב ישן עבור מזונות לבנו, היום כבר בן 21.


זאת בשל אבחנתו כחולה במניה דיפרסיה, הכרה בנכותו הרפואית על ידי המוסד לביטוח לאומי והבנה כי לא יוכל להשתכר בשל מצבו ואף לא צפי שיפור במצבו בעתיד.


החלטת בית המשפט ניתנה בניגוד לעמדתו של הביטוח הלאומי, אשר שילם בזמנו את המזונות עבור הילד במקום החייב, וביקש כעת לקבל את חובו בחזרה. השופט השתכנע כי לאור הנסיבות החריגות, אין טעם להמשיך בהליכי פשיטת הרגל מאחר שלנושים לא תצמח תועלת מכך. אי החלת ההפטר גם על חוב המזונות, כאשר מדובר בחובו העיקרי של החייב, תפגע בזכותו להמשיך ולהתקיים בכבוד ולו באופן מינימלי, קבע השופט, ולכן יש להחיל את ההפטר גם על חוב זה.


חוב המזונות לביטוח הלאומי הגיע לסך של 61 אלף שקלים


לפני כשנתיים וחצי הגיש החייב בקשה לצו כינוס עקב חובות שצבר בסכום של כ-140 אלף שקלים ומאחר שאינו מצליח לפרוע אותם, והוטל עליו לשלם לקופת הכינוס סכום של 300 שקלים מדי חודש. במסגרת ההליכים אושרו תביעות חוב כנגדו בסכום כולל של 104 אלף שקלים, כאשר גובה חוב המזונות לביטוח הלאומי עולה על מחצית מכלל החובות.


לפי פקודת פשיטת הרגל, כדי שחייב יוכרז כפושט רגל, עליו להוכיח כי צבר את חובותיו בתום לב וכן כי התנהל במסגרת הליכי פשיטת הרגל בתום לב ובניסיון לפרוע את חובותיו ככל שמתאפשר לו. במקרה זה, הן כונס הנכסים והן המנהל המיוחד לא התנגדו להכרזת החייב כפושט רגל, וכמו כן אף אחד מנושיו לא הביע התנגדות. לאור זאת, בקשתו התקבלה והשופט הכריז עליו כפושט רגל.


מחלת הנפש שבה לקה החייב אינה מאפשרת לו לשוב לשוק העבודה


שנתיים לאחר שניתן צו לכינוס נכסי החייב, הגיש המנהל המיוחד דוח מסכם בעניינו, ובמסגרתו המליץ להעניק לו ארכה לצורך סילוק חוב הפיגורים. זאת בין היתר לאור ההכרה במחלת המניה דיפרסיה שבה אובחן על ידי הביטוח הלאומי, אשר הובילה למצבו הפיננסי הקשה, ומאחר שלא נראה כי מצבו ישתפר בעתיד.


כמו כן, על פי הדוח המסכם החייב אינו מחזיק בנכסים כלשהם שניתן לממש, והחובות נוצרו בתום לב ובשל מצבו הבריאותי.


חוב המזונות לביטוח הלאומי אשר היווה את החוב העיקרי של החייב, אינו בר הפטר - אלא אם כן מדובר בנסיבות חריגות מאוד, כך על פי הוראות פקודת פשיטת הרגל.


מדוע המוסד לביטוח לאומי התנגד למתן צו הפטר על חוב המזונות?


לפי בקשתו של החייב לקבלת הפטר מכלל החובות, חוב המזונות הוא חוב ישן, ואף אמו של הילד לא הגישה תביעת חוב בגינו. הביטוח הלאומי התנגד להחלת ההפטר על חוב המזונות, בטענה שמקרה זה אינו נמנה על המקרים החריגים המאפשרים הפטר. זאת לאור גילו הצעיר באופן יחסי של החייב, אשר מלאו לו 55 שנים, ולאור קצבת הנכות שהוא מקבל בסכום של כ-3,100 שקלים.


על כן ביקש הביטוח הלאומי לקזז את החוב מהקצבה החודשית שהוא מקבל. המנהל המיוחד אימץ את עמדת הביטוח הלאומי מאחר שמדובר בחוב חדש יחסית ומכיוון שהחייב לא פעל להסדרת החוב.


ואולם, השופט קבע לאור הנתונים שהוצגו בפניו כי במקרה זה לא רק שיש לתת לחייב צו הפטר ואין טעם להמשיך עוד בהליכי פשיטת הרגל, יש לתת לו הפטר גם עבור חוב המזונות. זאת בשל נסיבותיו האישיות של החייב, וכדי שיוכל להמשיך ולהתקיים בכבוד מינימלי.


השופט הפנה להלכה הפסוקה שלפיה ניתן לאפשר הפטר על חוב מזונות רק כאשר מדובר במזונות עבר ובנסיבות חריגות בלבד, כאשר מצבו של החייב קשה ואינו צפוי להשתפר בעתיד, אם מבחינה פיננסית ואם מבחינה רפואית.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


חוב המזונות נוצר מלכתחילה עקב מצבו הרפואי של החייב, הזכיר השופט, מאחר שלא היה כשיר לשוב לעבודה לאחר שאושפז לראשונה. במצבו הנוכחי הוא אינו יכול לעבוד ומצב זה לא צפוי להשתנות בעתיד. קיזוז קצבת הנכות שלו כפי שהציע הביטוח הלאומי תפגע בזכותו להתקיים בכבוד באופן מינימלי. אי לכך, ההפטר יינתן גם עבור חוב המזונות.

פש"ר 18796-02-16