הפטר לחייב מוגבל באמצעים: ראשית יובהר כי הפטר יינתן רק לחייב מוגבל באמצעים. מוגבל באמצעים הינו אדם המעוניין לפרוס את חובו והגיש בקשה לפריסת החוב לתשלומים לתקופה העולה על הזמן המותר בחוק ביחס לגובה החוב, ועל כן מוכרז הוא כחייב מוגבל באמצעים.

 

השלכות הגדרת החייב כחייב מוגבל באמצעים הינן הטלת הגבלות על החייב על ידי רשם ההוצאה לפועל במטרה למנוע ממנו להכניס עצמו לחובות נוספים, לרבות עיכוב יציאה מהארץ, הגבלת החייב בבנק כלקוח מוגבל באמצעים (מגביל את החייב בשימוש בשקים ובכרטיסי אשראי).


בעבר, הדרך היחידה לקבלת הפטר הייתה דרך הליך חדלות פירעון בבית משפט המחוזי. בשנת 2015 הובא תיקון לחוק ההוצאה לפועל (תיקון 47). תיקון זה נחקק במטרה להושיט יד לעזרת החייב אשר הוכרז כמוגבל באמצעים ולמתן הפטר בדרך פשוטה יותר על ידי הגשת הבקשה בלשכת ההוצאה לפועל עצמה מבלי להידרש לבית המשפט המחוזי, אולם כלל תנאי סף מחמירים אשר מנעו מחייבים רבים לגשת להליך ההפטר.


בשנת 2018 התקבל תיקון 57 לחוק המהווה בעצם שדרוג לתיקון 47 כאמור אשר מגמיש את התנאים לקבלת הפטר בהוצאה לפועל ומאפשר לחייבים רבים נוספים להיכנס להליך ההפטר.


תיקון 57 - השינויים בתנאי הסף לכניסת החייב להליך הפטר בהוצאה לפועל (סעיף 69י3 לחוק):


א. החייב הוא חייב מוגבל באמצעים, והוא היה חייב מוגבל באמצעים ב 4 שנים שקדמו לבקשת ההפטר לפחות.


ב. סך חובותיו של החייב אינו עולה על 2,000,000 שקלים בתנאי שקרן החוב (ללא ריבית והצמדה) אינה עולה על 400,000 שקלים (בעבר רק חייב אשר סך חובותיו כולל ריבית הוצמדה אינו עולה על 800,000 שקלים).


ג. בעבר אם לחייב היה נכס בעל ערך הניתן למימוש (עיקול, מכירה וכדומה) ידיו של רשם ההוצאה לפועל היו כבולות ולא היה באפשרותו להכניס את החייב למסלול של הפטר. כיום תיקון 57 בא והגמיש כלל זה באופן המאפשר לרשם להפעיל שיקול דעת בבחינתו האם הנכס הינו בעל ערך ובין היתר יבחן הרשם האם ערך הנכס הינו כזה אשר מצדיק את עלויות המימוש והאם אכן מימושו יהווה תועלת של ממש לנושים בהתחשב בעלויות המימוש כאמור.


ד. בעבר רק חייב שעמד בצו התשלומים בשלוש השנים שקדמו להגשת בקשתו להפטר היה זכאי להגיש בקשה להפטר, אולם כיום תיקון 57 הגמיש כלל זה וקובע כי גם חייב שעמד ב- 18 תשלומים בשלוש השנים שקדמו לבקשתו זכאי להגיש בקשה להפטר ובתנאי שבמעמד בקשתו השלים החייב את התשלומים החסרים. יודגש כי לרשם שיקול דעת ויכול לאפשר לחייב להגיש בקשה להפטר גם עם לא עמד אף לא ב- 18 תשלומים כאמור ורשאי להתנות את מתן ההפטר בהשלמת התשלומים החסרים.


ה. אין בקשת פשיטת רגל שתלויה ועומדת לגבי החייב.


ו. במהלך ה 5 שנים לפני ההגשה לבקשת מתן הפטר לא נדחתה או אושרה בקשת החייב לצו כינוס לפי פקודת פשיטת הרגל וכן לא אושרה/נדחתה בקשה להכריז על החייב כפושט רגל.


ז. תנאי נוסף אשר הוסר עקב תיקון 57: חוב של החייב כלפי כל אחד מהנושים בנפרד אינו עולה על 400,000 שקלים.


בנוסף, כיום לאחר תיקון 57 מוסמך רשם ההוצאה לפועל לפעול לגיבוש הסדר חוב מוסכם בין החייב לכלל הנושים גם כאשר החייב אינו עומד בתנאי הסף כאמור לקבלת הפטר.


צו ההפטר יפטור את החייב מכול חוב, למעט חוב שאינו בר הפטר או חוב שאינו בר תביעה לפי פקודת פשיטת הרגל, ויראו את החייב כאילו קיבל הפטר לפי פקודת פשיטת הרגל, דהיינו החייב פטור מכל החובות שחב בהם ביום הגשת הבקשה או שחב בהם לפני מתן ההפטר עקב התחייבות מלפני יום הגשת הבקשה, כולל חובות שלא הוגשו לגבייה בהוצאה לפועל, אך למעט חובות שמוחרגים מהפטר לפי פקודת פשיטת הרגל (חוב הקשור לעבירה פלילית, חוב שנוצר במרמה, חוב מזונות).


רשם ההוצאה לפועל רשאי בכול עת לבטל את צו ההפטר שנתן לחייב, אם מצא כי הצו ניתן על סמך מידע שגוי או כוזב ויש בכך כדי להצדיק את ביטולו


בנוסף נדבך חשוב כי דחיית בקשת ההפטר בהוצאה לפועל אינה מונעת מהחייב להגיש בקשה להפטר בבית המשפט המחוזי בהתאם לפקודת פשיטת הרגל.


תיקון 57 לחוק הינו בשורה משמחת עבור אותם אלפי חייבים אשר עד כה כלל לא היו זכאים לקבל הפטר בהוצאה לפועל הואיל ולא עמדו בתנאי הסף המחמירים שעוגנו בתיקון 47 לחוק, וכיום לאור ריכוך משמעותי של תנאי הסף ובהתחשב בסמכות שהתווספה לרשמי ההוצאה לפועל, יכולים להיכנס תחת כנפי החוק החדש ולממש את זכאותם לקבלת הפטר על מנת להתחיל חיים חדשים נקיים מכל חוב.


אם הינכם חייבים ומוגבלים באמצעים הנה לכם מידע אשר יוכל לסייע לכם לקבלת הפטר ופתיחת דף חדש בחייכם וכלים אשר יאפשרו לכם להתמודד ולשים סוף לחובות הולכים וטופחים עקב ריביות וריביות פיגורים גבוהות ביותר.


כמובן שתהליך ההפטר בהוצאה לפועל אינו תהליך פשוט וכולל חשיפה של מידע רב אישי ופיננסי. משכך רצוי ומומלץ להיעזר בעו"ד צמוד המתמחה בתחום ההוצאה לפועל על כל רבדיו ואשר ילווה אתכם לכול אורך הדרך.

 

עו"ד אמי שחר
משרד עו"ד שחר & שחר