בצה"ל חלה חובה על חיילים להיבדק בבדיקות לגילוי שימוש או החזקה בסמים מסוכנים, אם ניתן צו המורה לעשות כך ע"י קצין שיפוט בכיר המשרת במשטרה הצבאית. הסיבה המצדיקה הוצאת צו כזה מספיק שתהיה כי הקצין חושד שהחייל עבר עבירה של שימוש או החזקה בסם.

 

סירוב להיבדק חרף קיום הצו מהווה עבירה בפני עצמה לפי חוק השיפוט הצבאי. אולם, על פי מדיניות התביעה הצבאית החל מתאריך 1  ינואר 2017, כנגד חייל המסרב לצו קש"ב למסירת דגימת שתן לגילוי שימוש בסמים, וזו לו עבירה יחידה המוכחת באותה חקירה ואין לו הרשעות קודמות בנושא סמים, תוגש כנגדו הוראת שיפוט בפני קצין בדרגת סגן-אלוף ביחידתו והוא לא יעמוד לדין פלילי.

 

מאידך, תוצאה חיובית של הבדיקה צפוי שתביא להרשעת החיל בשימוש או החזקה בסם מסוכן, עבירה שהעונש הצפוי בגינה הינו חמור בהרבה מהעונש הצפוי בגין עבירת הסירוב להיבדק והרשעה בגינה גוררת רישום פלילי בעל השלכות עתידיות.

 

כך, פעמים רבות, במצב בו יודע החיל כי אין כנגדו ראיות נוספות, אם חושש כי תוצאות הבדיקה תהיה חיובית – יעדיף לסרב להיבדק ולעמוד לדין על עבירה קלה יותר של סירוב להיבדק ולא להסתכן בהרשעה בעבירה חמורה של שימוש בסם מסוכן.

 

ראוי לציון כי ישנן גם כמה סיבות חריגות בגינן יסרב חייל לבדיקה באופן מוצדק: ישנם תנאים המחייבים להיות הצו המורה על קיום הבדיקה חוקי: נדרש חשד של קצין השיפוט הבכיר נותן הצו לגבי החייל (לפי פסיקת בתי הדין הצבאיים, האמור גם לגבי קבוצת חיילים מסוימת, למשל כאשר נמצא כלי עישון לסמים במקום מסוים).

 

לפיכך, הנוהג השגור ביחידות רבות לפיו נערכות בדיקות אקראיות, בהן מחייבים את החיילים להיבדק – אינו חוקי. במקרים בהם ישנו צו יש להודיע לחייל על כך ואף להראותו לו אם ידרוש. זאת עפ"י הוראות קצין המשטרה הצבאית הראשי, תעשה הבדיקה בנוכחות שוטר בלבד כאשר הנבדק חייל ושוטרת כאשר הנבדקת הינה חיילת.

 

במקרים ייחודיים בהם החייל/ת הנדרש/ת לבדיקה מתקשה רגשית, או מודע לבעיה אפשרית בבדיקה, למשל עקב היותו סובל מפגם באיבר המין/היותו נפגע עבירה על רקע מיני בעברו/נוטל תרופה העשויה להשפיע על תוצאות הבדיקה וכיוצ"ב, עליו ליידע את קצין השיפוט הבכיר נותן הצו.

 

כמו תמיד במקרים בהם נמצא חייל בחקירת מצ"ח ובפרט בעניין כה רגיש, רצוי להיוועץ בעורך דין העוסק בתחום המשפט הצבאי. הזכות להיוועצות עומדת לחייל לפני החקירה.


עודכן ב: 03/04/2013