הטענה כי המערכת הצבאית אינה מגבה את החיילים וכי בימינו כל חייל צריך שיהיה לידו עורך דין צמוד, נשמעת בעיקר לאחר פרסום אודות כתב אישום שהוגש נגד חייל על חריגה מהחוק בעת פעילות מבצעית. טענה זו נאמרת בנימה של תלונה ולא מהכרה בצורך באמת. אולם, במאמר קצר זה אסביר מדוע לדעתי כל חייל ומפקד צריכים לצדם באמת עורך דין זמין תמיד.


מתי עשוי חייל להיות צריך עורך דין?


כל מפקד וחייל, גם אם הוא נורמטיבי לגמרי, עשוי להיקלע בעל כורחו למצב בו הפקודות המחייבות אותו לגבי אירוע מסוים אינן ברורות לו או שתמונת המצב אינה ברורה, להיות מעורב בתאונה בצבא או להיפצע במסגרת השירות הצבאי, או שתהיה פגיעה בזכויותיו, או שיתפתה לדבר עבירה, אפילו חד פעמית, של עישון סם או כל עבירה אחרת, ועוד אין ספור מצבים.


במקרים אלו, כאשר החייל מועד לדבר עבירה, התרשל בחוסר שימת לב, או אפילו סתם טעה, מגלה המערכת הצבאית תוקפנות ואפילו נוקטת בהליכים פליליים כנגד המעורבים.


לפיכך, חשוב שתהיה לחייל כתובת זמינה לפנות אליה על מנת להיוועץ ואולי אף לקבל ליווי או ייצוג משפטי. עורך הדין אינו צריך להיות נוכח פיזית לצדו של המפקד או החייל כל הזמן, אלא בנוכחות מובנית בעצם היותו זמין, אפילו טלפונית, בכל עת לייעוץ וליווי. היכולת של עורך הדין להרגיע את החייל, לסייע לו להציג גרסתו באופן הנכון ביותר ולהימנע מהפללה עצמית, עשויה לשמור עליו מסתבכות פלילית.


בנוסף על אלו חשוב כי מפקדים וחיילים יעודכנו בדבר זכויות המגיעות להם, פקודות ונהלים, ובייחוד לגבי הוראות חדשות ועדכונים שהמערכת הצבאית, המקצרת במשך ההכשרות, העמוסה בתעסוקה לוחצת, ונעדרת מודעות, אינה מיטיבה ללמד ולעדכן.


כיצד יכול חייל להיות מוכן למקרה שיצטרך עורך דין?


מכל אלה, מומלץ לכל מפקד וחייל להחזיק ברשותו מספר טלפון ודרכי תקשורת נוספים עם עורך דין העוסק בתחום המשפט הצבאי ומכיר את המערכת הצבאית, לאחר בדיקה כי אותו עורך דין זמין ומוכן להשיב לשאלות בכל עת. מומלץ אף לעקוב אחר הדף העסקי של עורך דין צבאי בפייסבוק ואחר פרסומים באתר האינטרנט שלו, לאחר בדיקה כי אותו עורך דין נוהג לפרסם עדכונים ומידע בעל ערך לחייל באופן שוטף. כך יבטיח החייל כי תהיה לו כתובת לפניה בעת הצורך וקבלת עדכונים שוטפים החשובים לו כחייל.


לסיכום, עורך דין לא נועד רק להגן על עבריינים, אלא גם מומחה תוכן שחשוב שיעמוד לצדו של מפקד וחייל, אשר מטבע השירות מצויים במציאות של פעילות מורכבת ולעתים לא ברורה, נושאים באחריות ומצויים בסיכון לפציעה פיזית. זאת בנוסף להיותם חלק מחברה אזרחית, בה הם מבלים את חופשותיהם, המספקת פיתויים רבים. לכן, נכון לכל חייל לדאוג לעצמו בעניין זה לשעת הצורך.

 

כותב המאמר הנו אלוף משנה במילואים יוצא חטיבת גבעתי, מתמחה בתחום המשפט הצבאי על כל רבדיו וייצוג נכי צה"ל מול קצין התגמולים במשרד הביטחון.