הבחירות לרשויות המקומיות מתקיימות מחר, וזה הזמן להזכיר כי חיילי צה"ל זכאים להצביע בבחירות לרשויות המקומיות ככל אזרח אחר. לקראת כל מערכת בחירות ממנה צה"ל קצין בכיר בדרגת אלוף משנה כראש מטה הבחירות והוא, בסיוע מערך של קצינים שהוא ממנה תחתיו בפיקודים וביחידות, אחראי לקיום תקין של הבחירות בצבא.


מה מיוחד בהצבעת חיילים בקלפי, ומדוע יכולה להתעורר בעיה של הצבעה כפולה?


על פי חוק רשאים חיילים בשירות חובה, קבע וחיילי מילואים הנמצאים בשירות מילואים פעיל, להצביע בכל אחת מהקלפיות המוצבות באחד מבסיסי צה"ל וזאת בשונה מאזרח החייב להצביע בקלפי מסוימת, שנקבעה עבורו מראש, סמוך למקום מגוריו.


בזמן אמת אין תקשורת בין הקלפיות בבסיסים והקלפיות האזרחיות, או בין הקלפיות הצבאיות לבין עצמן. כך, מבחינה טכנית, יכול חייל להצביע בכמה קלפיות צבאיות (בכמה בסיסים) ואף בקלפי האזרחית בנוסף לקלפי הצבאית.


מעטפות כפולות: כיצד מתמודדת המערכת עם הבעיה שיכולה להוביל להצבעה כפולה של חיילים בקלפי?


המענה לבעיה זו ניתן באמצעות שיטת ההצבעה במעטפות כפולות: לפי שיטה זו חייל המצביע מכניס את פתק ההצבעה מאחורי הפרגוד (דבר המקנה את חשאיות הנדרשת בחוק בעניין אופן בחירתו) למעטפה אטומה. המעטפה אינה מוכנסת ישירות לקלפי, אלא למעטפה נוספת שעליה נרשמים פרטי הזיהוי של החייל, על ידי צוות וועדת הבחירות בקלפי.


מעטפות ההצבעה של החיילים אינן נספרות בקלפי הצבאית בה נערכה ההצבעה, אלא מועברות כולן לאתר ספירת קולות של וועדת הבחירות המרכזית, שם מוודאים שהחייל לא הצביע כבר בקלפי אחרת. שיטה זו מאפשרת ביצוע מעקב יעיל אחר ניסיון של חיילים להצביע יותר מפעם אחת. ואכן, בשיטה זו נתפסו בעבר חיילים שבצעו עבירה זו.


מהן הסנקציות הננקטות כנגד חייל שהצביע יותר מפעם אחת, ומדוע זה לא מומלץ?


כאשר עולה חשד אצל ועדת הבחירות המרכזית או אצל גורם אחר כי התבצעה הצבעה כפולה על ידי חייל, עובר הנושא לחקירת המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח). תוצאות החקירה עוברות לפרקליטות הצבאית, אשר עשויה, אם סברה שאכן ישנן ראיות שהחייל הצביע הצבעה כפולה, להגיש כנגדו כתב אישום לבית הדין הצבאי.


מהן ההשלכות של הרשעה בבית דין צבאי בעבירה פלילית?


הרשעה בבית הדין הצבאי בעבירה של הצבעה כפולה עשויה לגרור רישום פלילי ועונשים של מאסר ממשי בכלא צבאי והורדה בדרגה.
חרף האמור, בהעדר הסברה מספקת ומתוך הקלות הטכנית לבצע הצבעה כפולה, נפתחות מידי מערכת בחירות, עשרות חקירות מצ"ח בעניין זה ובעקבותיהן מוגשים כתבי אישום.


לסיכום הדברים מודגש האיסור על הצבעה כפולה על ידי מי שמשרת בצבא. אם מתעורר ספק ועולה שאלה מומלץ לפנות לקצין הבחירות שמונה בכל יחידה או לעורך דין המתמצא בתחום בטרם מעשה וכך גם אם חלילה יש לעשות אם חלילה נקלעת לחקירה או להליך משפטי בנושא.