בהמשך לרוח של רפורמות, אשר מנשבת בעולם המשפט הצבאי בשנים האחרונות, חלו גם בשנת 2018 שינויים אשר יזמו הפרקליטות הצבאית, יחידת בתי הדין הצבאיים והכנסת. שינויים אלו עתידים להשפיע על חיילים רבים, אשר מעורבים בעבירה הנפוצה של היעדרות מן השירות וכאלו אשר חלו או נפצעו במהלך ועקב שירותם הצבאי.


המכנה המשותף לכל השינויים הינה קביעה כי צה"ל ייקח אחריות על כלל החיילים ובפרט אלו המתקשים להשתלב או אינם כשירים רפואית, באופן זמני, לשירות. המטרה העומדת מאחורי השינויים הנה צמצום הנשר מהשירות ומימוש אחריות הצבא כלפי כלל החיילים. אפרט את השינויים המרכזיים.


בית דין משלב


בשנת 2018 הוחל כניסוי הליך לפיו עריקים השייכים לאגף הטכנולוגי לוגיסטי (אט"ל) ולחיל האוויר, שמשך היעדרותם משירות פחות מתשעה חודשים, יוכלו לחזור לשירות בתיאום עם קצינת שילוב של הזרוע (תפקיד שתוקנן והוקם לצורך פרויקט זה), מיד לאחר מעצרם, לאחר שהסגירו עצמם, ומבלי לעמוד לדין בבית הדין הצבאי.


אם הוכיחו עצמם כמי שחזרו לשירות תקין למשך פרק הזמן שנקבע, מבוטלים ההליכים הפליליים שהיו צפויים להינקט נגדם בעקבות העריקות. הפרויקט מוגדר עדיין כניסוי, אך כבר עתה רשם מספר הצלחות לא מבוטל, של חיילים שחזרו לשירות תורם, נמנעו מרישום פלילי ונראה שיסיימו שרות צבאי מלא בהצלחה. הכוונה בעתיד הקרוב להחיל אפשרות להליך זה על חיילות נוספים ובפרט לגבי חיילים לוחמים.


ביטול ההליך של שחרור חיילים שאינם כשירים רפואית באופן זמני לשירות (הצבה בר"מ ד)


במסגרת חקיקה חפוזה בכנסת לקראת סוף שנת 2018 הוביל ח"כ עופר שלח לחקיקת חוק המשנה את הנוהל שקיים עד כה, לפיו חיילים שהיו בלתי כשירים רפואית באופן זמני לשירות, משוחררים משירות לצורך החלמה, וחוזרים לשירות לאחר תום תקופת אי הכשירות.


מטרת החוק הנה חיובית והיא, שצה"ל לא יסיר אחריות וימשיך לטפל בחייל שנפצע או חלה במהלך שירותו. מאידך, עקב החוק החדש, נוצר מצב בו חייל יישב בביתו, ונטל קיומו, למעט משכורת צבאית של חייל עורפי, נופל על משפחתו.


האופציה הקיימת בידו כיום לפנות בתביעה לקצין התגמולים במשרד הביטחון, לקבל את הטיפולים ודמי קיום מאגף השיקום במשרד הביטחון, ואולי לזכות גם בפיצויים, נלקחה מהחיילים. לצד אישור החוק קבעה הכנסת כי ייכנס לתוקף רק עוד כשנה.


תהליכי השינוי שחלו בשנה החולפת, הנוספים לתהליכים משמעותיים שחלו בשנים שקדמו לה, מלמדים כי תחום המשפט הצבאי הנו מומחיות הדורשת ידע ועדכון שוטף. לכן, ככול שהנכם זקוקים לסיוע משפטי בעניין צבאי עליכם לוודא כי שכרתם שירותיו של עורך דין העוסק ובקיא בתחום.

 

מחבר המאמר, עו"ד אלדד פלד, הנו אל"ם במיל' המתמחה בתחום המשפט הצבאי וייצוג נכי צה"ל מול משרד הביטחון.

 


עודכן ב: 19/02/2019