אזרחים ישראלים שמקיימים קשר זוגי עם אזרח/ית של מדינה זרה ומעוניינים לחיות יחדיו במדינת ישראל רשאים להגיש בקשה לקבלת מעמד בישראל עבור בני הזוג הזרים. יובהר כי גם זוגות ידועים בציבור שמנהלים חיים משותפים רשאים להגיש בקשה להסדרת מעמדם של בני הזוג הזרים בישראל.

 

המסלול להסדרת המעמד של בני הזוג הזרים בישראל מתחיל בהזמנה לישראל אם בן או בת הזוג אינם בישראל, ובעדכון המצב האישי אם מדובר בזוג שהתחתן, לאחר מכן נפתח תיק לקבלת המעמד בישראל בלשכת רשות האוכלוסין וההגירה. פתיחת התיק תיעשה באופן מקוון באמצעות הגשת בקשה לפי נוהל חיים משותפים או לפי נוהל נישואין בצירוף כל המסמכים והאישורים הרלבנטיים. אחרי השלב הראשון בני הזוג יחלו תהליך ממושך שלרוב נמשך בין 5 ל-7 שנים. בסיום התהליך הממושך ובכפוף לעמידה בכל הקריטריונים של משרד הפנים, בן הזוג הזר יקבל אזרחות ישראלית או מעמד של תושב קבע בישראל.

 

מהם המסמכים שיש לצרף לבקשת אשרה עבור בן זוג זר?


לפי נהלי משרד הפנים, אזרח ישראלי מחויב להזמין לישראל את בן או בת הזוג הזרים מחו"ל גם במצב שבו מדינת המוצא שלהם לא מחייבת הוצאת אשרת כניסה לישראל. לצורך כך הוא מחויב לעמוד בדרישות המפורטות בנוהל של רשות האוכלוסין וההגירה שמספרו 5.2.0008 או 5.2.0009. בנהלים אלו מפורטות דרישות שכוללות בין היתר הצגת תעודות סף מתורגמות ומאומתות על ידי נוטריון.

 

מסמכי הסף כוללים בין היתר דרכון זר של בן הזוג הזר בתוקף לתקופה מינימאלית של שנתיים, תמונות חזותיות של שני בני הזוג, תעודת זהות של בן הזוג הישראלי, תצהיר של בני הזוג בדבר אמיתות המסמכים שהוגשו, הוכחות לכנות הקשר בין בני הזוג ומכתב הסבר. בני הזוג ידרשו להמציא תעודת לידה של בן הזוג הזר, תעודת יושר ממדינת המוצא שלו ואישור עדכני בנוגע למצבו האישי הקודם והנוכחי. חשוב לשים לב למצבים יוצאי דופן כגון מצב שבו היו שינויי שמות. בפגישה הראשונה בפני פקיד לשכת רשות האוכלוסין וההגירה יש להציג את כל מסמכי המקור ומומלץ להגיע עם עותק צילומי של המסמכים למקרה ויהיה צורך להשאיר מסמך בלשכה.

 

חשוב לציין כי רשות האוכלוסין וההגירה דורשת אישורים ותעודות עדכניים למועד הפגישה. על כן, לא ניתן להשתמש בתעודות ואישורים ישנים שהוכנו לצרכים אחרים ויש להקפיד על תוקף תעודת היושר. נוסף על כך, כדי להגיש את המסמכים יש לקבוע תור מבעוד מועד כאשר תקופת ההמתנה לפגישה במחלקת אשרות בלשכות רשות האוכלוסין נעה לרוב בין שלושה חודשים ועד לחצי שנה, תלוי בלשכה שבה תבדק הבקשה, הנקבעת בהתאם לאזור מגורים.

 

מה קורה עם יש ילד משותף או ילד מקשר קודם?


במקרה שיש לזוג ילד משותף, או שלבן הזוג הזר ילד מקשר קודם, שאמור להגיע עמו לישראל, יש להכין את תעודת הלידה של הקטין מאומתת כדין ומתורגמת ולהשיג את הסכמת ההורה השני, הכל בהתאם לסיבות העניין. מומלץ להתייעץ עם גורם מקצועי, שכן מצבים אלו דורשים היערכות מיוחדת.

 

הוכחת קשר זוגי ומרכז חיים בישראל לצורך הסדרת מעמד של בן זוג זר


הוכחת הקשר הזוגי בין בני הזוג והוכחת מרכז החיים של הישראלי בישראל, הם לב ליבו של ההליך. ישנם מקרים, בהם בשלב בדיקת ההזמנה לישראל, כאשר בן או בת הזוג הזרים שוהים בחו"ל, נדרשים בני הזוג לעבור ריאיון שייערך בלשכת רשות האוכלוסין וההגירה בישראל ובנציגות הישראלית במדינת המוצא של בן הזוג הזר. ההחלטה בנוגע לאישור הכניסה או מתן האשרה לישראל, תתקבל לפי תוצאות הריאיון ובחינת המסמכים שהוגשו ללשכת רשות האוכלוסין. ראיון כזה יכול להתקיים גם לאחר כניסת בן הזוג הזר לישראל ומהווה חלק חיוני להמשך ההליך בישראל.

 

אחרי שבן או בת הזוג הזרים הגיעו לישראל, הם יצטרכו לתאם פגישה נוספת להמשך בחינת הבקשה לקבלת מעמד קבוע בישראל. ההליך מכונה "הליך מדורג" מכיוון שהוא נמשך על פני מספר שנים עד שניתן לבן הזוג הזר מעמד קבוע. במהלך הפגישה בלשכת רשות האוכלוסין וההגירה, לאחר שהוצגו מסמכי הסף יש להציג גם הוכחות לקיום קשר זוגי ומרכז חיים בישראל. על כן, חשוב מאוד לשמור כל התכתבות בין בני הזוג, תמונות משותפות של בני הזוג כמו גם כל הוכחה אחרת שיכולה להעיד על קיומו של קשר זוגי כן ואותנטי בין האזרח הישראלי לבין בת הזוג הזרה ולהציג המלצות מאנשים קרובים לבני הזוג אשר יכולים להעיד על הקשר.לגבי מרכז חיים בישראל, נדרש להציג מסמכים כגון: תלושי משכורת, דפי חשבון בנק, אישור על חברות בקופ"ח, חשבונות ארנונה, חשמל ומים ועוד לפי העניין.

 

אם הבקשה להתחיל בהליך המדורג להסדרת מעמד קבוע בישראל אושרה, משך ההליך יושפע מהסטטוס של בני הזוג, כלומר אם הם נשואים או ידועים בציבור. בשלב הראשון תינתן לבן הזוג הזר אשרה מסוג ב/1 שמאפשרת לו לשהות ולעבוד בישראל באופן חוקי. אם בן הזוג הזר הוא "ידוע בציבור" האשרה תינתן לתקופה של שלוש שנים, בהמשך וכל עוד בני הזוג עומדים בדרישות, הם יוכלו להגיש בקשה לשדרג את מעמדו של בן הזוג הזר באמצעות אשרה מסוג א/5 – תושב ארעי. כעבור ארבע שנים תחת אשרה זאת (ובחלוף שבע שנים מתחילת ההליך), בן הזוג הזר יוכל לבקש מעמד קבע בישראל. אם בני הזוג נישאו תוך כדי ההליך, משך ההליך יתקצר לחמש שנים והטיפול בבקשה יעבור להתבצע בהתאם לנוהל טיפול בבני זוג נשואים, אשר במסגרתו מתקבלת אשרת תושב ארעי א/5 חצי שנה לאחר אישור הבקשה למשך 4 שנים נוספות.

 

מערכת מקוונת מאפשרת להגיש בקשה להסדרת מעמד מרחוק ולצרף מסמכים רלבנטיים


רשות האוכלוסין החלה לקבל בקשות להסדרת מעמד כמו גם מסמכים ותעודות המצורפים לבקשה באמצעות מערכת מקוונת. על כן, רק לאחר הגשת המסמכים הנדרשים באמצעות המערכת המקוונת בני הזוג יזומנו לפגישה בלשכת האוכלוסין וההגירה לצורך המשך בחינת המסמכים והתעודות.

 

חשוב לציין שרוב הלשכות בארץ כבר החלו לפעול במתכונת זו ואינן קובעות תורים לפתיחת תיק, אלא רק אחרי שהמסמכים הרלבנטיים הוגשו באמצעות המערכת, נבדקו על ידי פקידי רשות האוכלוסין וההגירה ונמצאו תקינים.

 

דגשים להתנהלות נבונה במהלך הריאיון בלשכת רשות האוכלוסין


במהלך הריאיון בלשכת האוכלוסין וההגירה חשוב לתת מענה ישיר, כן ובלתי מתחכם לשאלות של הפקיד או הפקידה. מענה ישיר וכן יסייע לנציגי רשות האוכלוסין לקבל את מלוא המידע הנדרש להם לצורך קידום הליך הסדרת המעמד ולהימנע מאי הבנות. מעבר לכך, חשוב לתעד כל הוכחה שעשויה להעיד על קיום קשר זוגי אמיתי בין בני הזוג אשר תסייע להקל על הליך אימות הקשר הזוגי. כדי לבסס קיומו של קשר זוגי כן ואמיתי בין בני הזוג, רצוי להציג בלשכת רשות האוכלוסין מכתבים ממשפחה ומחברים, תמונות עדכניות של בני הזוג ביחד באירועים שונים והתכתבויות ביניהם, הוכחות נוספות שעשויות להעיד על קיומו של קשר זוגי כן בין האזרח הישראלי ובין בן או בת הזוג הזרים.

 

ההליך המדורג הוא הליך מורכב וממושך אשר כולל שלבים רבים ומחייב המצאת מסמכים, תעודות ואישורים מסוגים שונים לפי הנסיבות הייחודיות של כל זוג וזוג. עיכובים שנובעים מהגשה מקוונת חסרה או שגויה של המסמכים, יימנעו את ההגעה המהירה של בן או בת הזוג לישראל, או לחילופין יגררו עיכוב בקבלת אשרת עבודה ועוד.

 

ליווי משפטי של עורך דין מקצועי, מיומן ומנוסה בהסדרת מעמד של בני זוג זרים בישראל יסייע לבני הזוג לצלוח את ההליך
ייעוץ מקצועי מקדים ככל הניתן, יסייע להסדיר מעמד של בן זוג זר בישראל ביעילות ובחיסכון בזמן וכסף. עורכת דין בעלת ניסיון וידע בתחום, תוכל לבחון את נסיבות המקרה, תסייע לבני הזוג להכין, לאסוף ולהגיש את כל המסמכים והאישורים הדרושים ותגיש עבורם את הבקשה באופן מקוון לפי דרישות רשות האוכלוסין, היא תכין אותם לריאיון בלשכת רשות האוכלוסין ותעניק להם ליווי משפטי מקצועי עד לקבלת התוצאה המבוקשת.