הגברת מאמץ האכיפה והציות להוראות המס, הביאה בשנים האחרונות את פקיד השומה להחמרת הענישה על מי שאינו מציית להן, ולשימוש מוגבר בחוק העבירות המנהליות מבחינת מספר המקרים המטופלים, תוך מאמץ לאתר את העבירות המנהליות, מיד עם היווצרותם.

 

חוק העבירות המינהליות מאפשר להטיל קנס בדרך מינהלית בגין מעשים ומחדלים של נישום המהווים עבירות בסיסיות (טכניות) שהוגדרו כעבירות מינהליות. כאשר קנס מינהלי מהווה חלופה להגשת כתב אישום.

 

 

בהיותו תחליף להגשת כתב אישום, ניתן להטיל קנס מינהלי, רק לאחר שיקול דעת מעמיק, רק לגבי מקרים שניתן היה להגיש בהם כתב אישום נגד הנישום, דהיינו יש לוודא בטרם הטלת הקנס כי קיימות ראיות לכאורה שהנישום עבר את העבירה, כך שבכל מקרה בו הוא יבקש להישפט, ניתן יהיה להגיש נגדו כתב אישום על סמך אותן ראיות.

 

 

מנגנון הקנס המינהלי לא נועד למקרים שבהם בוצעו עבירות מס מהותיות


עבירות מהותיות הינן עבירות שבהן ישנה כוונה / מודעות / זדון להתחמק מתשלום מס ולא ניתן יהיה לבקש להמיר את העבירה בתשלום קנס מנהלי והדרך הראויה הינה לבקש להמיר את כתב האישום בכופר כסף.

 

 

התנאים הבסיסיים להטלת קנס מינהלי

 

 

ככלל אין להטיל קנס מינהלי אלא אם כן קיימות ראיות לכאורה לגבי כל אחד ואחד מפרטי העבירה. וכן, אין להטיל קנס מינהלי אלא אם כן ניתנה לנישום הזדמנות להשמיע טענותיו לגבי המחדל. שכן החלטה להטיל קנס מינהלי כפופה לעקרונות המינהל הציבורי לפיהן לא תתקבל החלטה הפוגעת באדם אלא אם ניתנה לו קודם לכך הזדמנות להשמיע את טיעוניו (מכאן נגזרת חשיבות הייצוג), לשם כך, על פקיד השומה לשלוח לנישום "הזמנה לפני הטלת קנס מינהלי", אך על הנישום לשים לב, תגובה בטרם קיבל ייעוץ עשויה למלא אחר התנאי למתן הזדמנות ניאותה.

 

 

על מנת להגיע להחלטה בדבר הטלת קנס מינהלי וכדי שהקנס שיוטל יהיה אפקטיבי על פקיד השומה לערוך בדיקות מקדימות ולהפעיל שיקול דעת מעמיק. מייצג מיומן, יבחן את קיומן של אותן בדיקות ויעמיד במבחן את שיקוליו של פקיד השומה בהטלת הקנס, כגון המצאת ההודעה לנישום כדין, את מידת אחריותו של לקוחו למחדל והאם בינתיים הוסר המחדל ויפעל למתן שהות להסרת המחדל אם זה טרם הוסר.

 

 

ביטול קנס מינהלי

 

 

קיימת אפשרות לבטל קנסות בדרך מינהלית באמצעות הגשת בקשה לביטול קנס שתוגש בתוך 30 ימים מיום שהומצאה לנקנס הודעה על הטלת הקנס. הבקשה לביטול קנס תוגש למשרד אשר הטיל את הקנס. הבקשה תהיה בכתב, יפורטו בה הנימוקים לביטול ויצורפו לה, אם ישנם מסמכים המאמתים את טענת המבקש. ויודגש, כי הגשת בקשה לביטול קנס אינה דוחה את המועד לתשלום הקנס (60 יום ממועד המצאת ההודעה על הטלת קנס מינהלי).

 

 

לסיכום, בהתחשב בכך שהשיקולים על בסיסם רשאי פקיד השומה לשקול בבואו לבטל קנס הוגדרו בצורה מפורשת בחוק והינם מוגבלים, חשוב כי הנישום יהיה מיוצג על מנת שניתן יהיה לבחון את אופן הפעלת שיקול הדעת והזהירות המחייבים את פקיד השומה על פי חוק בטרם יטיל הקנסות על הנישום. 

 


עודכן ב: 14/06/2018