הדין בישראל קובע כי בעת גירושין, יחולק רכושם המשותף של בני הזוג שווה בשווה. אולם, במקרים רבים, ישנו רכוש אשר נרכש טרם נישאו בני הזוג וכאן, עולה השאלה, מה יעלה בגורלו של רכוש זה, כאשר בני הזוג מחליטים להתגרש, האם יהיה הוא שייך באופן בלעדי לצד אשר רכש אותו, או שמא לצד השני יהיו גם זכויות באותו הרכוש.

 

אחת הדוגמאות הנפוצות למצב הנ"ל, הוא כאשר לאחד מבני הזוג, דירה בבעלותו, אשר נרכשה טרם הנישואין. במקרים רבים, יוכל הצד השני לטעון לזכויות בדירה, למרות כי זו נקנתה טרם נישאו בני הזוג, אולם לשם כך, יידרש הוא להוכיח כי לבן הזוג אשר רכש את הדירה, הייתה כוונה לשתף את בן הזוג בנכס.

 

הוכחת כוונת שיתוף


בני זוג נשואים וחיים יחד בדירה אותה רכש הבעל, טרם הנישואין. היה ויחליטו בני הזוג להתגרש והאישה תרצה לקבל את חלקה בדירה, תידרש היא להראות כוונת שיתוף מצד בן הזוג. אמנם, הדירה הפכה להיות מעין נכס משפחתי משותף משחיו בני הזוג יחד בדירה זו, וודאי אם גידלו בה יחד ילדים, אולם לרוב, לא די יהיה בעובדה זו, בכדי להקנות לבת הזוג זכויות בדירה, במקרה של גירושין.

 

על מנת להימנע מסיטואציה שכזו, בה יש צורך להוכיח כוונת שיתוף בנכס, רצוי לקבל בשלב מוקדם, עוד לפני הנישואין, ייעוץ משפטי של עורך דין משפחה, אשר יכול וימליץ על עריכת הסכם ממון, במסגרתו תבטיח בת הזוג את חלקה בדירה. ומה בדבר בן הזוג אשר רכש את הדירה? האם ביכולתו למנוע מצב שבו תדרוש בת הזוג זכויות בדירה? בהחלט, ישנן מספר דרכים לעשות זאת, כאשר עורך דין משפחה ימליץ על הדרך הטובה ביותר: הסכם ממון ו/או להימנע משימוש משותף בדירה, למשל, במקום להתגורר בדירה יחד עם בת הזוג, להשכיר את הדירה. כאשר ישנם סממנים ברורים של העדר כוונת שיתוף, ניתן יהיה למנוע יצירת זכויות של בת הזוג בנכס.


חשיבותו של הסכם ממון


בני זוג אשר ערכו הסכם ממון, באמצעות עורך דין משפחה, אינם כפופים לאופן חלוקת הרכוש על פי החוק ובעת פרידתם, יחולק הרכוש שבבעלותם, כפי שקבעו במסגרת ההסכם. לעריכת הסכם ממון מספר יתרונות ובראשם, ניהול החיים המשותפים בראש שקט, ללא דאגה מהיווצרות סכסוך רכושי היה ובני הזוג יחליטו להיפרד. כמו כן, הסכם ממון מאפשר לבני הזוג להבטיח את זכותם לא רק ברכוש המשותף, אשר יצברו בני הזוג במהלך חייהם יחד, אלא גם ברכוש אשר נקנה טרם הנישואין.

 

כך למשל, אם אחד מבני הזוג רכש דירה טרם נישאו בני הזוג והוא מעוניין למנוע חלוקה של הדירה בעת גירושין, עליו לקבוע זאת בהסכם וכן, להימנע משימוש משותף, הכול בהתאם לייעוץ המשפטי שניתן לו על ידי עורך דין משפחה. לחילופין, יכול הצד השני להבטיח את זכותו בדירה במסגרת ההסכם, על מנת שבעת פרידה, לא יידרש להוכיח, כוונת שיתוף מצד בן הזוג, על מנת לקבל זכות בדירה.

 


עודכן ב: 28/09/2014