לאחרונה מעניקה התקשורת בולטות בכל הנוגע לישראלים, צאצאים של מגורשי ספרד ופורטוגל, שמעוניינים לקבל אזרחות ספרדית או פורטוגזית. מעטים יודעים שמגורשי ספרד ופורטוגל הם היהודים שהקימו את הקהילה היהודית המפורסמת באמסטרדם שבהולנד.


הם התיישב באמסטרדם, משם סחרו (דרך ליסבון) בסוכר וטבק מברזיל כמו גם ביהלומים, תבלינים וכותנה מהודו. לפני ואחרי מלחמת העולם השנייה יהודים הולנדים רבים עלו לישראל. וכן הולנדים (יהודים ולא יהודים) רבים באו להתנדב בקיבוצים והתחתנו פה בארץ.


יש היום אלפי ישראלים שמחזיקים בדרכון הולנדי או כאלה שזכאים לאזרחות הולנדית. הם זכאים להטבות ויתרונות רבים, כמו הזכות לעבוד ולהתפרנס בכל מדינה באירופה ומעבר חופשי בין מדינות האיחוד האירופי.


אז איך משיגים אזרחות הולנדית?


הולנד ידועה כמדינה רווחה וכלכלתה משגשגת. היא אחת מהמדינות המייסדות של האיחוד האירופי. יחסיה עם ישראל טובים. ידוע גם כוח המשיכה של הולנד לתיירות ישראלית. יתרה מכך: מי שמעוניין להעתיק את מקום מגוריו לכל אחת ממדינות האיחוד האירופי, והוא בעל אזרחות הולנדית, יכול לעשות זאת בקלות.


מגוון רחב של הטבות מחכה למחזיקים באזרחות הולנדית, לרבות אשרות עבודה עבור כל מדינות האיחוד האירופי, יוזמות עסקיות באירופה, קבלת מלגה עבור מוסדות להשכלה גבוהה בחו"ל ועוד.


המבקשים מלגות ותנאים מועדפים במוסדות אקדמיים במדינות האיחוד האירופי זכאים לכך אם הם מחזיקים אזרחות הולנדית. אזרחות הולנדית מקנה גם שימוש בשירותי בריאות ציבוריים, רישיון עבודה ואפשרות לעבוד ולהתפרנס בכל אחת ממדינות האיחוד האירופאי, רכישת נכסי נדל"ן באירופה, מעבר חופשי בין מדינות האיחוד ועוד מגוון רחב של הטבות וזכויות.


אזרחות הולנדית, אם כן, טומנת בחובה יתרונות רבים. אבל חוקי האזרחות ההולנדי קשוחים במיוחד. הולנד על אף פתיחותה, אינה ששה להעניק בקלות אזרחות, אשרת עבודה או אישור שהייה לאדם שאינו מצליח להוכיח את זכאותו המלאה לאזרחות הולנדית.


על פי החוק ההולנדי, מי שנולד להורים הולנדים או להורה הולנדי זכאי לקבל אזרחות הולנדית בתנאים מסוימים. נוסף על כך, ילדים להורים עם אזרחות הולנדית יכולים לקבל אזרחות בתנאים מסוימים גם אם רק הורה אחד מחזיק באזרחות הולנדית וגם במקרה שההורה אינו גר בהולנד. הזכאות לאזרחות לא מתקבלת באופן אוטומטי למי שמתחתן לבעל אזרחות הולנדית. החוק ההולנדי מגדיר מספר מצבים שבהם ניתן להוציא אזרחות הולנדית.


ישראלים שמחזיקים גם באזרחות ישראלית וגם באזרחות הולנדית יכולים לאבד את האזרחות ההולנדית אם הם לא חידשו את הדרכון ההולנדי מספר שנים וחייבים להתעדכן בחוקים המעודכנים הרלוונטיים להם.


ישראלים הזכאים לאזרחות הולנדית רשאים להגיש בקשה לקבלת אזרחות הולנדית ועליהם לפנות אל שגרירות הולנד בישראל. כל מקרה נבחן לגופו ותלוי בהיסטוריה המשפחתית. יש כמה תהליכים לקבלת אזרחות הולנדית. כדי להגיש את הבקשה לאזרחות יש להציג תעודות מקוריות ומסמכים רלוונטיים, אשר נדרשים להם תרגום ואישורים מיוחדים ממשרד החוץ הישראלי וממשרד הדתות, ומסמכים רלוונטיים נוספים היכולים להוכיח ולאשר את הזכאות לאזרחות הולנדית.


עורך דין יעקב האודייק עלה לישראל מהולנד ומתמחה בהוצאת אזרחות הולנדית, קבלת דרכון הולנדי והגירה להולנד.


הכתבה מאת עורך דין יעקב האודייק באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il