הוריה של אסתר דה ווס עלו ארצה מהולנד בשנות החמישים. כשאסתר נולדה בארץ היא קיבלה אזרחות הולנדית מעצם העובדה שהיא נולדה להורים הולנדים. מאחר ולא נעשה שימוש בדרכון ההולנדי שלה, הדרכון כבר לא היה בתוקף מספר שנים.


אסף, הבן של אסתר, רוצה ללמוד באטליה, ומשום שאטליה והולנד חברות באיחוד האירופי, הוא ביקש מאמו לחדש את האזרחות ההולנדית שלה, כדי שגם הוא יכול להוציא אזרחות הולנדית וללמוד באיטליה ללא צורך באשרת שהייה.


לפני כמה חודשים אסתר ניגשה לשגרירות הולנד בישראל כדי לחדש את הדרכון ההולנדי שלה. היא קבעה תור דרך האתר של השגרירות וביום התור שלה הגיעה לשגרירות עם כל המסמכים והטפסים הדרושים. ברגע שהיא נתנה לעובד השגרירות את הדרכון הישן שלה, היא קיבלה תשובה שהיא לא דמיינה לקבל: "את לא חידשת את הדרכון שלך בזמן ולכן את כבר לא הולנדית".


כך, בפתאומיות וללא אזהרה, לקחו מאסתר את האזרחות ההולנדית שלה


ההלם היה גדול, ואסתר לא הבינה למה לא התריעו מבעוד מועד על האפשרות של אובדן אזרחות משום שהדרכון אינו בתוקף. מאחר ואסתר איבדה את האזרחות שלה כשהבן שלה עדיין היה קטין, גם הבן איבד את הזכאות לאזרחות ההולנדית.


יותר ויותר ישראלים עם אזרחות כפולה, כגון אזרחות ישראלית ואזרחות הולנדית, מוצאים את עצמם המומים כשהם מגלים שהם איבדו את האזרחות ההולנדית שלהם


החוק ההולנדי קובע שאם יש לך אזרחות כפולה, ואתה גר מחוץ להולנד או האיחוד האירופי, וחלפו עשר שנים מאז תאריך ההנפקה של הדרכון ההולנדי האחרון שלך, אתה מאבד את האזרחות אוטומטית מכוח החוק, ללא אזהרה או אפשרות לתקן את המצב האבסורדי הזה של אובדן אזרחות.


בנוסף, החוק ההולנדי קובע שאם אתה מחזיק באזרחות הולנדית ואתה לוקח או מקבל אזרחות ממדינה אחרת מרצון, אתה מאבד את האזרחות ההולנדית שלך.


מעט מאוד אנשים מודעים לחוק הזה. במיוחד הולנדים שגרים מחוץ להולנד ולא קיבלו מספיק מידע מהנציגויות ההולנדיות המקומיות כדי לדעת על הסיכון לאבד את האזרחות ההולנדית בגלל תפוגת תוקף הדרכון או קבלת אזרחות נוספת מרצון.


בתאריך 10 במאי 2016 פרסם מבקר המדינה ההולנדי דו"ח מאוד ביקורתי על אובדן האזרחות ההולנדית של מאות הולנדים שגרים מחוץ להולנד. המבקר בדעה שהנציגויות ההולנדיות ברוב המקרים לא עשו ולא עושים מספיק כדי ליידע את האזרחים ההולנדים על האפשרות של אובדן האזרחות.


מבקר המדינה ממליץ שהחוק חייב לכלול אזהרה לאדם שעומד לאבד את אזרחותו על מנת שיוכל לעשות כל מאמץ כדי למנוע את האובדן, וכך תינתן לו האפשרות לתקן את המצב האבסורדי ולקבל בחזרה את האזרחות.


בעניין אובדן אזרחות הולנדית מכוח החוק של עשר השנים שחלפו, ישנם כמה מקרים שבהם ניתן לקבל את האזרחות ההולנדית בחזרה. אם את/ה יכול/ה להוכיח שגרת באחת ממדינות האיחוד האירופי בעשר השנים הללו, את/ה יכול/ה לקבל את האזרחות ההולנדית בחזרה. כמו כן, אם במהלך עשר השנים האלה קיבלת מהשגרירות אישור על האזרחות ההולנדית שלך, עשר השנים מתחילות להיספר מתאריך האישור.


יש גם אפשרות להגיש ערעור על ההחלטה של השגרירות לא לחדש את הדרכון שלך, וזאת מול משרד החוץ ההולנדי בעיר האג.


חשוב לוודא שהדרכון ההולנדי שלך תמיד בתוקף ולחדש אותו בזמן. אם אין לך דרכון בתוקף, חשוב לבדוק אם יש לך עדיין זכאות לאזרחות ההולנדית.


עורך דין יעקב האודייק עלה לישראל מהולנד ועוסק בדין ההולנדי ובדין האזרחות של מספר רב של מדינות של האיחוד האירופי.


הכתבה מאת עורך דין יעקב האודייק באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il